Hjälp! Min 3-åring onanerar!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Mamma till två

Hjälp! Min 3-åring onanerar!

Inlägg av Mamma till två »

Min 3-åriga tös onanerar. I och för sig är det ju inget fel med detta, men jag har så svårt att hålla mig sakligt till detta... :oops: Hon spänner sina ben och lksom gnider dem mot varandra, och säger att det känns skönt i stjärten. Helt ok, men hur ska jag få henne att förstå att man går sånt när man är ensam? Har försökt förklara att det är ok i soffan då lillasyster sover eller så i sängen om vi alla andra är tillsammans. Att man är ensam då man gör det. Men hon vill inte förstå/glömmer och idag så satte hon sig i soffan då hon hade en jämnårig flicka här på besök. Och jag blir ledsen och lite arg... :oops:

Hur ska jag förhålla mig till detta? Någon som upplvt samma sak? Avtar det med tiden? Maken tycker att jag borde coola ner mig och att det säkert går över snabbare om jag ägnar det mindre energi. Vad tror ni?

Tacksam för svar!
Mamma till två tjejer 0308 :heart: & 0507 :heart:
Mindy

Inlägg av Mindy »

Här är lite råd angående sk. "opassande beteende". Min känsla är dock att man inte kan vara lika hård avseende en treåring. Hoppas någon som har koll på läget svarar dig.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9786

På yngre barn så avtar ju oftast beteenden med ignorans så jag tror nog att maken är inne på rätt spår. :wink:
Oftast lägger vi också in en hel del värderingar i saker och ting utifrån vår vuxenvärld. Barn har inte alltid (sällan skulle jag vilja säga) de avsikter vi kan tro vid första anblicken.

Jag undrar: säger hon att det känns skönt spontant eller är det på en fråga typ "vad gör du älskling?".
Utan att ha beteendet helt klart för mig så är det ju inte säkert att den jämnåriga kompisen överhuvudtaget skulle tänka att din dotter gjorde något särskilt så länge som du inte kommer och säger att hon ska sluta med det om du förstår. :wink:

Så JAG skulle ignorera det och vänta att det går förbi. :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
krumeluren

Inlägg av krumeluren »

hej!
Min fyraårige son höll på med att dra sig i snoppen under en period när han just fyllt tre.
Vi brydde oss inte så mycket om det då det oftast skedde när han var naken och inte hade kalsonger på sig, efter badet mm och nu händer det väldigt sällan att han sitter och drar i den. vi har inte ens kommenterat det, utan bara låtsats som om det regnar.

Så varva ned och vänta ut, det går över, det är lite kroppsutforskning, och när det är klart så går de vidare till något annat.
JH

Inlägg av JH »

HEj!

Vi har ett liknande "problem", och vår dotte är bara 2 ,5....

Jag har alltid sag att jag INTE sak tabubelägga om jag får en dotter och hon pillar där, men nu tycker jag faktiskt att det börjar bli lite jobbigt :oops: Man kan väl inte säga att hon onanerar, men hon pillar i snippan väldigt ofta och väldigt grundligt. Nu har hon också börjat bli lite röd där ibland och jag är orolig för att det ska bli irriterat. Men vad gör man?!

Jag har börjat säga att man inte ska pilla där så mycket för då blir man röd, då svarar hon "då sätter vi på inotyol mamma!" :roll: :shock:

Jag tycker att det är mycket jobbigare än jag trodde att jag skulle tycka, men hon är ju så liten. Det går ju inte att förklara att man bara pillar i snippan när man är ensam än, väl?
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Mamma till två

Tack för era svar! :D

Skönt att veta att det finns andra med barn som upptäcker sig själv. Inte vet ju dottern om att hon onanerar, men hon har ju skönt och det som är skönt gör man ju mer av förstås. Ska ärligt erkänna att jag tycker att det är jobbigt, varken hennes kompisar eller deras föräldrar förstår vad hon gör. Tycker det är så svårt att begränsa det till att hon ska göra det så hon är själv, eftersom det oftast leder till att jag blir arg då hon öppet och ogenerat "spänner med sina ben".

Har i alla fall bestämt mig för att strunta i det, möjligen slänga ur mig någon kommentar om att "sånt gör vi ensamma, älskling", så där i förbifarten. Vad tror ni? Får hoppas på att det avtar om jag lägger mindre energi på detta. Väl?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Med så små barn kan man anlägga en rent praktiskt och konkret vinkel på det hela. "Ojojoj, stackars lilla stjärten, AKTA!" utan något som helst moraliserande eller "uppfostrande" tonfall utan på samma sätt som man skulle ingripa om en liten unge drog ut läppen tills den såg ut att vara på väg att brista eller stoppade en kniv i näsborren.

På temat "Oj då", alltså - "siktigt, siktigt", i en paktkänsla, den där man är sitt lilla barns bästa vän i världen och har det gemensamma intresset att vara rädd om lilla kroppen, som ju inte gärna kan ta hand om sig själv.

Små barn "onanerar", dvs upptäcker lustkänslor i de undre regionerna likaväl som i de övre.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mamma till två

Tack, Anna! :D

Det har faktiskt avtagit litet, fast en liten stund dagligen håller hon nog på. Ska försöka hålla mig mer sakligt till detta, och försöka inse att det handlar om att upptäcka sin kropp. :roll: Detta är nog mest jobbigt för mig som mamma, tror jag. :oops: Ska slänga ur mig ett "Oj då" och "Försiktigt" också. Tusen tack!
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

ville bara beräta att min kusin också hade problem med sin dotter när hon var 2 år gammal. det började på dagis när hon skulle äta. hon tryckte sig frammåt i barnmatstolen och spännde sig. först trodde dem att hon fått krampanfall-typ epelepsi. men det gick ju över så fort. hon började så smoningom också göra så här i kundvagnen när de var och handlade. tror lösningen där blev att lilltjejen blev stor tjej och fick börja sitta på riktig stol! sen har det givit med sig med tiden! hoppas det släpper snart!

lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Mamma till två

lilla mia - precis så där beter sig mina flickor också. Storasyster mindre nu, eftersom man kan prata med henne, men lillasyster spänner sig alltid i bilstolen och i vagnen, inte i matstolen dock. Har förstått att det är onani, även om det kanske inte ska kallas för just det, och att så länge man kan avleda och distrahera så är det ok. Lillasyster går bra att avleda här hemma, i bilen/vagnen är det jobbigare. Storasysters beteende går i vågor, och ofta tror jag hon gör det då hon inte har något annat att göra. Eller så har hon det som avkoppling? Skönt i alla fall att det finns fler med "spännande" barn! :D Hur gammal är din kusins barn nu? Gör hon det ännu?
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hon är fortfarande 2 år. min kusins dotter alltså. det var i våras/somras det var som värst. nu blir hon tre till sommaren. hon håller på ibland, men det har avtagit. säger att det käns skönt i rumpan... men det kan gå nån månad utan att hon gör det nån gång. vad föräldrarna märker iaf.

/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"