Stort sömnbehov?

Skriv svar
Fd Medlem

Stort sömnbehov?

Inlägg av Fd Medlem »

Hej!

Det här kanske inte är en fnurra egentligen, men det kanske är på väg att bli det? Jag har lite funderingar kring sonens sömnbehov.
Han är ett murmeldjur. Sover gott, länge och gärna.
Han har 15 tim 15 minuter schemalagd sömn (är snart 7 månader), vilket enligt AWs rekommendationer är lite mycket. Ändå får vi använda oss av marginalkvartar (för förlägning av lurar) och 5-minutare dagligen. Han snor åt sig en lur sittande i vagnen, i bilen, under sin ensamlek - ja, lite här och var när han får en chans...
Han somnar vanligen direkt när jag lägger honom, vaknar sällan under lurarna och får så gott som alltid väckas när det är dags att komma upp. Så han tar verkligen för sig av den sömn som så att säga severas. :D
Han är som regel pigg och glad och aktiv och kryper runt på sina små knän (som nästan har skavsår vid det här laget... :lol: :lol:), men när jag nu försöker korta i hans daglurar blir han lätt lite smågnällig. Och då känns det ju helt koko att korta i fungerande sömn, bara för att man "ska det".
Vad säger ni kloka människor, kan det vara så att sonen behöver sina dryga 15 timmar ett tag till, eller är vi på väg mot problem om vi låter honom sova så mycket dagtid?

Schema ser ut såhär:
:arrow: 7: godmorgon och frukost. Därefter ensamlek, då han gärna tar en lur)
:arrow: 9: sova 2 timmar
:arrow: 11: lunch
:arrow: 13: sova 1,5 tim (den här vill jag på sikt korta till 45 minuter, men kan inte se hur han ska klara det)
:arrow: 15: middag
:arrow: 17: sova 45 minuter
:arrow: 18.30 kvällsgröt
:arrow: 19.30 nattslurk
:arrow: 20: i säng, slocknar bums
Ulrika
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Ulrika!
Jag har inga såna riktiga snusmumrikar själv även om lilltösen också är glad åt sin sömn (när hon väl somnar) och alltid får väckas, men - som har sagts härinne många gånger: Inte leta fel där inga finns! Njut istället :D ! Blir han smågnällig är det ju tecken på att han behöver sin sömn. Du lär märka när det är dags att korta/ta bort lurarna. Dvs då kommer han med största sannolikhet börja få svårt att somna på sina givna tider - och det ger sig därmed självt. Vet att flera mammor här har ena riktiga små tröttisar som sovit mer än "givna" timmar och där de låtit det vara så, så du får säkert fler svar.
/Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Håller med Ewa! :D
Mina flickor har alltid sovit mer än de "ska".
Precis som Ewa skriver lär du märka när det är dags att justera.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Låt du prinsen sova! Kom ihåg att det rekommenderade sömnbehovet inte passar för precis alla barn. Vissa kräver mer. Andra mindre. Men mer än en timme hit eller dit ska det inte behöva kasta. Tacka och ta emot så länge han sover felfritt. När insomnandet börjar strula eller vargtimmen gör sig påmind stup i kvarten kan du se över schemat, men låt det vara än så länge :sleep: :D

Kram Linda
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Tack Ewa, Anna och Sagalinda!
Ni har så rätt: naturligtvis ska jag inte leta problem där de inte finns. Men även om sömnen är ömt älskad av oss alla i det här huset, så lurar vargarna runt knuten: Hur länge kan det funka så här fint? När kommer det berömda bakslaget? När är smekmånaden över? Osv.
Jag är lite skraj för vargtimmen, som strulade lite när han var runt 4 månader.
Men nu utgår vi från att det fortsätter så här och att han behöver sina dryga 15 timmars sömn tills vidare, så länge han sover all sin tid.
Kram
Ulrika
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Då hoppar jag in och skjuter de sista vargarna i baken :twisted: :lol:

2 av mina 3 har alltid legat på plus på "sömkontot", så njut :!: Du vet när det är dags att fila på schemat igen :wink:

suss gott :sleep:
/Fjällmor
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Fjällmor - :heart: :heart:
Vi snarkar på här, så mycket vi bara orkar! :lol:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"