Vagningsnatt, mycket trött son, och fråga om åttatimmarsnatt

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
TorpSara

Vagningsnatt, mycket trött son, och fråga om åttatimmarsnatt

Inlägg av TorpSara »

I går natt och i natt vagnade vi, eftersom han ibland sover sex timmar, ibland inte... Senaste vagningen kom ju helt av sig, tex. :roll: Igår natt gick det bra, vi var uppe tre gånger och han somnade om rätt lätt. I natt behövdes nästan en timme innan han somnade om och även napp. Han var inte jätteledsen, men hade svårt att komma till ro och grät när vi slutade vagna. Nåväl, det ser jag som en framgångsrik natt ändå eftersom jag sen fick väcka honom för nattmålet vid 04. Idag var han emellertid skittrött i slutet av andra målet. Han pallade bara 1,5 timme och då sov han som en stock, verkligen. Så jag lade honom 30 minuter tidigare än det (snart) spikade schemat. Det känns ok när man är mitt i vagningsnätterna. Rätt eller fel?

Andra frågan: Edde är snart två månader och ska således gå in på åttatimmarsnatt snart. Hur genomför vi det när vi NU gör ordentlig sextimmarsnatt? Sluta väcka vid nattmålet efter ett par veckor när han vet att jag tillvaratar hans intressen? Han har inte särskilt mycket "överlevnadsångest".

Så här ser hans schema ut, han har haft ungefär samma tider (+- 30 min) i en månad, på eget bevåg. Han sömnskarvar friskt efter 45 min men sövs om efter olika mycket möda. Vaknar alltid efter nästan exakt två timmar efter första luren.

Ska han sova dagslurarna i mörker också? Jag tycker att det fungerar bättre att han inte ser nått?

7.30 Mål 1
9.00 sova
11.00 Mål 2
13.00 sova
15.00 Mål 3
17.00 sova
19.30 Mål 4
21.30 nattslurk
22.00 sova natt

Oj vad mycket frågor på en gång... :-)
Mindy

Inlägg av Mindy »

Hej! :D

Vad bra det går för er! =D>
Några tankar från mig:

:idea: Ni når 8 timmars natt genom att lägga tidigare :!: Kl 20 alltså = 8 timmar natt till nattmålet kl 04. Det är helt rätt att ha ett fast nattmål och det är lysande att du får väcka honom! :D
Man gör så här och tar bort nattmålet sist. Det kan ev. vara så att du får senarelägga det lite på morgonen om du väljer 10 tim innan du går över till 12 timmar. Själv körde jag på 04-målet och gick pang på 12-timmarsnatten vid 4 månader. Någon enstaka gång fick han mat fid 5-5.30 men då matkrånglade han i stället vid frukosten och det tyckte jag var en signal om att han kunde sova till morgon.
Schemat/tiderna får justeras i förhållande till tidigare kväll.

:idea: Det är ok att lägga till en halvtimme sömn så där nu innan ni har ett fast schema. Tänk bara på att sedan hålla er till marginalkvarten. Kompensation här och där kan ställa till det för nattsömnen annars.

:idea: Besvärliga sömnskarvar efter 45 min är mycket vanligt. Du kan absolut ha mörkt rum nu när han börjar bli mer nyfiken. Ni markerar ju skillnaden mellan dag och natt med kläder och annat så det är inga problem (och sen ramsan). Det låter som om han löser skarvarna rätt bra själv... :D

:idea: För övrigt så vill jag bara uppmana er att backa mer och mer på vagningen.

De här länkarna kanske kan hjälpa dig:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

Och senare :wink: :
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

Fler schematankar finns också i tråden Mat- och sovtider som ligger klistrad.

Du/ni är så duktiga! Välkommen tillbaka med frågor.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Allra hjärtligaste tack Mindy! Nu har jag sövt om i en halvtimme, håhå jaja... Det känns som att han bara helt plötsligt bestämmer sig för att somna om, men innan det har jag fått stävja hysteri rätt många gånger. När ska han lära sig att jag ALDRIG ger mig...? :wink: Han är sällsynt svårramsad vid just denna skarv, annars tycker jag att den fungerar rätt bra vid sövning, dag som natt. Vi ska jobba på att vagna mindre, med det är så skitsvårt... Kanske för att jag inte gillar att ramsa, pappa sjunger istället, det funkar bra för dem.

Är det lättare att lägga tidigt än att vagna om vid 04?
Mindy

Inlägg av Mindy »

:shock: Håhå...här har man inte låga krav minsann. :wink: :lol: Ramsan börjar man inte introducera förrän vid TRE månaders ålder :!: :idea: :wink:

Innan dess har du verktygen:
:idea: Tillrättaläggande
:idea: Markeringsdrag med vagnen a la dax att sova så gott
Backa, backa och ge förtroende för att han kan själv. Öva upp er i att lyssna av vilka läten som är vilka. Det finns ett särskilt innan det säger PLAFS och de sover som små grisar :!: :wink:

Vid KRIS:
:idea: Tillrättaläggande, kort solfjäder och vagning eller buffning (i spjälsäng)

Jag tycker i alla fall att det är lättare att vänta med 04-målet men man får väl känna själv. Dessutom sover de små så bra där tidigt på kvällen. Oftast bättre än i vargtimmen...

:D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tack igen för UTMÄRKT läsning! "Ramsan" har mest bara kommit till, ingen egentlig "Anna-ramsa" men jag märkte att den fungerade häromkvällen. Nåväl, nu ska vi backa lite, vagningen tar kvickt, ett drag ungefär, så det är väl bara att vänta ut honom sen då. :D nattetid jobbar han inte upp sig speciellt alls, bara gnöl. Ska man låta honom vara ifred då? I sånt fall kan han sova till 05, det gjorde han på andra vagningsnatten i mellandagarna då hans far sov lite extra tungt... ;-) Vad tror ni, ska vi testa att hålla honom på 22-05?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Bland annat på grund av ärftlig pyrolus stenos så sover Edvard på rygg, men att stoppa om HÅRT funkar också bra.
Han har ju normalt en utmärkt nattsömn, har haft sex timmar (22-04) sen start i princip, men jag missförstod honom ett par nätter och tog upp när han började vakna till. SEN hittade jag hit. :roll: Vana etableras snabbt... Men han sover över själv varannan natt, så jag oroar mig inte speciellt, har mest tröttnat på hans 45 minutersuppvak, men nu fick jag ju MÅNGA goda råd. :heart: till dig Mindy. Det ser ut som du har haft samma...
Mindy

Inlägg av Mindy »

Låter bra det här! :D

Självklart låter ni honom vara om det bara är gruff och gnöl. Ge honom chansen att somna om själv, ni har igen det SÅÅ mycket senare. En bra regel brukar vara att om man funderar på att verktyga i någon form då ska man inte göra det. :wink: Du känner m a o när det verkligen behövs.

JAG anser inte att 22 är någon bra idé. För snart kommer han att förlänga vakentiden på dagtid och då kommer han inte att orka hålla igång till kl. 22 och då kanske ni måste börja mixtra då och helt plötsligt ändra tid för nattmålet också. Jag röstar alltså för 20-04. 8) (Men man gör ju ändå som man vill :lol: )
Mindy

Inlägg av Mindy »

Oj, nu är vi visst här samtidigt. :lol: Glömde nämna också att inte underskatta verktyget tillrättaläggande och bara det utan vidare åtgärd.
Det är en utmärkt åtgärd när de är på väg att gasta upp sig. Tillrättaläggande, fast och betryggande = nu lugnar vi ned oss och sover så gott, allt är under kontroll och ändå liten risk att barnet vänjer sig vid det.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Diskuterade tillrättaläggande med sambon som konstaterade att han körde mycket på det i vaggan häromnatten (innan vi tog in vagnen). Det fungerade bra tyckte han. Man kanske ska lära sig att titta på närmare håll för goda råd också... :roll: :lol:
Anouschka

Gör jag helt fel

Inlägg av Anouschka »

som inte väcker Siri för nattmål??? Hon är 8 veckor gammal och sover 22.00-08.00 i ett sträck - tider som verkar passa både henne och mig (är mycket tacksam att jag fått en riktig sjusovare). Vill inte gärna väcka henne då hon sover så gott... Ibland vaknar hon 06.30 då dricker hon en slurk (kanske 10-15 minuter) och somnar om igen till kanske 08.30.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Går hon upp i vikt som hon ska så behöver du inte väcka! Min brorsdotter sov den utmattade sömnen hos tredjebarn och hade tolvtimmarnatt med ätning efter fyra timmar redan från start. Hon var ändå en liten knubbis. :D
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

OJ! Vad mycket lättare det var i natt. Fler uppvak, livsrekord tror jag, men det gickrelativt snabbt att söva om. Vagnade faktiskt knappt alls, bara stoppade om och skakade.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Kontentan skulle vara: TACK MINDY för stöd och länkar! :heart:
marie-d

Inlägg av marie-d »

22 går enligt mig helt utmärkt att ha som läggtid, så har jag gjort med båda mina för att själv få sova så länge sammanhängande som möjligt.
Vid två månader blir då natten 22-6 sedan har jag ammat och därefter har de sovit vidare till 8-9 och då har det varit morgon. Sovtiden på dagen blir den samma eftersom de sover längre på morgonen en bebisar som lägger tidigare.
Jag får för mig att det är lättare att tidarelägga nattsömnen än att förskjuta morgonen framåt.
Vid 3 månader gäller 10 timmar. Då är det 22-8 som gäller för natten(som jag har gjort). När sedan 12-timmarsnatten infinner sig i mitt fall vid 4,5-5 månader har jag ändrat nattsömnen till 20-8 genom att tidarelägga natten och det har gått på ett par dagar genom att man minskar dagssömnen.
Mitt schema vid 2 månader:

8-8.30 Morgon
10.00-11.30 sova
11.30-13.30 vaken
13.30-16.00 sova
16.00-18.00 vaken
18.00-19.30 sova
19.30-22 vaken (Här fick vi enstaka tillfällen spränga in en 5min för 2:an)
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tack, Marie!
Jag, som är morgontrött, gillar ju ditt upplägg skarpt... :roll: Ska försöka köra på det om det går! Vi tillhör ju en nattsuddarfamilj här hemma. :?
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"