Lilla Viktor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
lillaemedtre

Lilla Viktor

Inlägg av lillaemedtre »

Viktor är mitt tredje barn och en mycket missnöjd ung herre på 7 ½ mån. Han kräver konstant underhållning och sover fruktansvärt dåligt. :cry:
Dagarna ser ut som så att jag bär honom 75% av hans vakna tid annars gnäller han hela tiden... Jag vet, det blir inte bättre då men jag resonerar som så att han är så trött att han inte vet vart han ska ta vägen. Detta pga att han aldrig sovit en hel natt. Han vaknar i snitt 2 gånger per natt och har hittills krävt ammning eller flaska för att somna om.
Så jag bestämde oss! :D Läste, läste och läste. Slet mitt hår i trött frustration, läste och läste.

Körde första kurnatten igår och det gick över förväntan. Viktor vaknade bara en gång och efter 40min ramsande så sov han igen. :D

Min ena fråga gäller fmluren. Viktor brukar alltid sova 9,30-11,00. Idag körde vi kur och det tog 20min att somna och jag väckte honom kl 11. Då fick han ju alltså bara 1h 10min sömn. Skulle jag ha låtit honom sova 1h 30min men då spräckt schemat? Det kändes viktigast att hålla tiderna.
Saken är ju den att han nu är sjukt trött och det kommer att bli svårt att hålla honom vaken till klockan 15 då han brukar sova 45min.
Borde jag kanske flytta fram hans fm lur 30min eller en timme?

Den andra frågan gäller mat. Barnet ska äta så mycket som möjligt på dagarna men ska man verkligen tvinga i barnet mat? Då får det ju en dålig relation till maten.
Jag hoppas att jag har missförstått :?
Willes mamma

Re: Lilla Viktor

Inlägg av Willes mamma »

lillaemedtre skrev: Min ena fråga gäller fmluren. Viktor brukar alltid sova 9,30-11,00. Idag körde vi kur och det tog 20min att somna och jag väckte honom kl 11. Då fick han ju alltså bara 1h 10min sömn. Skulle jag ha låtit honom sova 1h 30min men då spräckt schemat? Det kändes viktigast att hålla tiderna.
Saken är ju den att han nu är sjukt trött och det kommer att bli svårt att hålla honom vaken till klockan 15 då han brukar sova 45min.
Borde jag kanske flytta fram hans fm lur 30min eller en timme?
Håll sovtiderna! Tiden ska tas från det att de somnat.
Blir det mycket förskjutet kan man låta det bli en 45 eller 20-minutrare istället. Ibland kan marginalkvarten passa bättre (bara på 1,5-timmesluren)
Det viktiga är att lurarna är 5, 20, 45, 1,5 eller 2 timmar. Inget annat.

Nej, inte ska du tvinga i maten men lirka gärna så mycket det går, toppfull honom helt enkelt :o
Förstagångsmamma när jag var 42
Wille kom till oss den 22 juni 2004... och han har skrattat sen dess :heart:
Jennie

Inlägg av Jennie »

Välkommen hit!!! Vad roligt att det gått så bra för er. Ni är på god väg.

Du gjorde helt rätt som tog upp honom vid 11. Det var ju så du hade gjort schemat, eller hur! :D Håll fast vid ditt schema och följ det noggrant nu i början (med marginalkvartarna till hjälp) Ändringar kan du göra senare.

Angående maten :arrow: Meningen är att han skall vara proppmätt när han går och lägger sig. Så truga litegrann kan man göra, men äter han bra redan så skall ni ju inte tvinga i honom :(

Glöm inte skrattet till gónattet!

:D
Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Ang sovtiderna... Du hade kunnat använt dig av marginalkvarten och låtit honom sova till 11.15. Dessa kan du alltid använda dig av ifall det behövs mer sömn någon gång eller kanske så att den lille vaknar för tidigt då kan du ta upp 15 min tidigare. Läs om marginalkvartarna under verktygen så får du bättre förklaring :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

OJ det stod visst inget om marginalkvartarna där (mer än under tidsskillnad), hoppas att du förstosd i alla fall då :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Härligt klok beslut och väl genomfört!

:idea: Du kan använda marginalkvart på långlurarna - både före och efter den egentliga lurtiden. Det kan alltså ge en hel halvtimma extra sömn!

:idea: Dessutom kan du lägga honom en hel halvtimma tidigare på kvällen utan att det stör schemat överhuvud taget!

:idea: Har han svårt att hålla sej vaken så kan du dessutom ge 5 minuters sömn utanför de fasta tiderna utan att det påverkar.

:idea: Vad det gäller maten så ger du honom mat tills han inte vill ha mer! Ett tips är att efter mat i fast form erbjuda amning/välling/ersättning som en toppfyllning vid avslutat mål. Detta för att de, i den åldern och med tanke på era bekymmer, inte "orkar" äta sej tillräckligt mätta på maten. Då syftar jag på "orkar" rent motoriskt sett - det är ganska ansträngande att sitta upp och dessutom anväda tunga, mun och svalj på samma gång. Så därför hade jag helgarderat med en slurk efter maten men om han inte vill ha så gör det inget - huvudsaken är att man erbjudit och på det viset försäkrat sej om attt barnet är mätt!

:idea: 4 stora mål på detta viset samt en nattslurk innan god natt ger förutsättningarna för honom att sova på natten! Det är därför det är så viktigt med maten - att det blir stora härliga mål och inte en massa småätande.

:D Stort lycka till!
Bettty

Inlägg av Bettty »

Oj, då måste jag ha missuppfattat! Jag trodde bara att man tog tiden från att de somnat på kortlurarna (5,20 och 45min) och på långlurarna väcker man inom marginalkvarten även om de bara hunnit sova några minuter.

Alltså, jag hade svarat att du kunde ha tagit upp 11.15... :?
Mamma till tv? sm? gullungar, en p? 2 1/2 ?r (ej kurad) och en p? sex m?nader (kur startad 23 Januari, mycket lyckat!)
father of sons

Inlägg av father of sons »

Kortlurarna (5,20,45) tar man tid exakt från när barnet somnar och tar det
t ex 20 min att somna på en 45 min-lur, så kan man väcka barnet efter 20 min.

Så ruckas inte schemat! :wink:

Långlurarna (90, 120) är + - marginalkvart.

Alltså, håll tiderna och ge förutsättningarna.

Willes mamma

Inlägg av Willes mamma »

Jag blir själv lite förvirrad nu när det gäller sovtiderna. (Förlåt om jag lånar din tråd "lillaemedtre")

Säg att lillen ska sova 1,5 timme, t.ex från 9.30-11.00.
Lillen somnar när det är 15 minuter kvar till klockan 11.00, d.v.s 10.45.
Kan man då välja att göra det till en 45-minutrare eller 20-minutrare, vad som passar bäst eller... ska man tänka *klockan 11.00 plus marginalkvart* vilket blir 11.15.
I så fall sover ju lillen 30 minuter vilket inte är någon utav de fastställda rekommenderade tiderna 5, 20 eller 45 minuter.

Jag tänker som så att jag skulle välja att ge honom 20 eller 45 minuter beroende på hur trött han är och övriga omständigheter.

Jag tror det finns olika uppfattningar om det här inne?? :?
Jag har tidigare haft den här frågeställningen och då fattade jag svaren så som i sista stycket jag beskriver.
father of sons

Inlägg av father of sons »

Hej :D
Ett sömnpass som av någon anledning blir kortare, kan Du "fixa till" lite med marginalkvartar eller sömnrytmspass. Naturliga sömnrytmer och schemat på näsan.

När det blir galet...så måste vi, de ömma, laga med lämplig metod.

:arrow: marginalkvartar
:arrow: sömnrytmer (5, 20, 45 etc)
:arrow: "marginalhalvtimma" på kvällen
:arrow: slänga in en "femma" vid behov

Välj det som passar "just nu" och kör på det!, självklart med 8) (attityden)
Willes mamma

Inlägg av Willes mamma »

Det är det jag menar. Hade han somnat kvart i elva så hade han fått sova till 11.05, d.v.s gett honom 20 minuter. Inte till kvart över elva.
lillaemedtre

Inlägg av lillaemedtre »

ÅHHHH!!!!!!!!!!! :D :D :D :D :D
Victor sov hela natten!!!! Första gången någonsin. Han vaknade iofs två gånger men somnade om efter max två min bekräftelse ramsa.
Läggningen ikväll tog 15min. Underbart!!!
Det är så underbart fantastiskt!!! :D :D :D
Jag väntar mig såklart bakslag någon gång men just nu befinner jag mig i lycka :D :D :D :D :D :D

Fråga: Varför är det svårare att få honom att somna på dagen? Han blir argare och det tar längre tid. (Det kanske står någonstans och jag missat det?)
Mamma till Isabelle okt-96
Irma mars-03
Victor juni-04 kur b?rjad 050204
br

Inlägg av br »

=D> Bravo

Det kanske är så att det står ngn stans varför det är krångligare på dagen, jag vet inte! Men jag vet att det är vanligt, många har gjort samma erfarenhet! Men det kommer att lösa sig, bara ni är konsekventa, håller schemat och attityden !
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag blir så himla glad! Detta har du gjort riktigt BRA! Bestämd, väl påläst med bara några hårstrån kvar på huvudet :wink: och säker på handen - ja, då går det så här bra! Stort grattis till hela familjen!

:idea: "Bakslag" kommer och går men nu har du verktygen och vet vad du ska göra för att lugna - det är en jäkla skillnad :P !
mammamy

Inlägg av mammamy »

Krångligare lägga på dagen - kör du med mörkläggning? Det kan underlätta annars!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"