Hej!
Min son som nu är 4,5 månader har hittills varit en mycket säker sovare. Har inte kurat utan har med hjälp av standardmodellen kommit rätt på dygnet ändå. Men nu har vi alltså stött på patrull efter nyårsafton och jag undrar hur vi ska ta oss tillbaka.
I vanliga fall somnar han själv kl 19 (nattning tar 10 min), sover fram till kl 4 och somnar om efter mat till kl 8.
På nyårsafton var vi på en fest och sonen kom bara inte till ro. Var vaken och så trött så trött. Till slut kunde jag inte se hans trötta ögon mer utan gick hem kl 23. Så fort vi kom ut på gatan somnade han. Resten av natten vaknade han ungefär var 20:e minut. Buffade och buffade, ammade ett par gånger också pga ren utmattning. Dagen efter blev helt upp och ner. Både han och jag var helt färdiga. På kvällen somnade han kl 19, men kunde inte somna själv utan fick bäras omkring. Sen vaknade han varannan timme natten igenom. Ammade honom lite hipp som happ.
Idag har vi hunnt med första vaken-passet kl 7.30 -9:30. Dock helt utan mat. Han var så mätt efter all mat under natten och ville absolut inte äta.
Vi har alltså inte varit fel ute mer än två dygn, men ändå känns det svårt att veta vart jag ska börja. Allt är ju helt fel och upp och ner. Vad fort det gick utför! Nu har vi plötsligt ramadan.
Var börjar jag? Väldigt tacksam för hjälp!
Upp och ner efter nyår (5 mån)
Hej
Ja, så det kan ställa tillsig ibland
Och tänk då på hur många barn och föräldrar som mår så här varje dag...
Det enklaste är ju att du styr upp det här ikväll, och han är ju in grunden en säker liten sovare, så han behöver bara en knuff i rätt riktning!
Bada, busa, tanka ordentligt med mat, se till att ha ett utepass idag så han får friskluft, ochlägg sen i vanlig ordning! Leta fram din attityd - du VET ju att han kan, och SKA sova, eller hur
Behöver han hjälp, så buffar du honom!
Och sen gäller det att du inte tar upp honom förrän 4, när du bestämt att det är påfyllning, hur jobbigt det än känns! Redan i morgon natt kommer det största problemet då vara löst!
Och i morgon kör du som vanligt, låt honom inte sova för länge på sovpassen, om ha bråkat inatt, och se till att vara ute!
Ju fler stöknätter du "tillåter" desto jobbigare att hitta tillbaka
Lycka till!
Kram Mia
Ja, så det kan ställa tillsig ibland
Det enklaste är ju att du styr upp det här ikväll, och han är ju in grunden en säker liten sovare, så han behöver bara en knuff i rätt riktning!
Bada, busa, tanka ordentligt med mat, se till att ha ett utepass idag så han får friskluft, ochlägg sen i vanlig ordning! Leta fram din attityd - du VET ju att han kan, och SKA sova, eller hur
Behöver han hjälp, så buffar du honom!
Och sen gäller det att du inte tar upp honom förrän 4, när du bestämt att det är påfyllning, hur jobbigt det än känns! Redan i morgon natt kommer det största problemet då vara löst!
Och i morgon kör du som vanligt, låt honom inte sova för länge på sovpassen, om ha bråkat inatt, och se till att vara ute!
Ju fler stöknätter du "tillåter" desto jobbigare att hitta tillbaka
Lycka till!
Kram Mia
Tack för att du svarade så snabbt! Jag behövde lite peppande inför dagen så det var väldigt lyxigt att få det redan på morgonen. Nu kör jag på idag med frisk luft, mat och aktiviteter!!
Förstår inte hur man orkar med att ha det såhär hela tiden.. Som du sa, det är många som alltid lever så. Inser nu vad bortskämd jag blivit. Inte nog med att vi inte får sova på nätterna, dagarna blir ju inte roliga heller.
Håll tummarna för mig ikväll!
Förstår inte hur man orkar med att ha det såhär hela tiden.. Som du sa, det är många som alltid lever så. Inser nu vad bortskämd jag blivit. Inte nog med att vi inte får sova på nätterna, dagarna blir ju inte roliga heller.
Håll tummarna för mig ikväll!
Det går fortfarande bra med nätterna
Däremot har han börjat vakna tidigare på morgonen. Som jag skrev tidigare så sov han mellan 19 och 08 förut. Nu kryper morgonen långsamt tidigare och tidigare, så nu vaknar vi runt 6:45. Då är han i stort sett helt klarvaken och väldigt glad, men kan buffas till sömns, även om det tar lång tid (10 min) och han vaknar igen efter 5 minuter.
Vad tror ni: är detta hans nya sovmönster som jag ska anpassa mig och schemat efter? Kanske dags att ge upp morgonbuffandet?
Vad tror ni: är detta hans nya sovmönster som jag ska anpassa mig och schemat efter? Kanske dags att ge upp morgonbuffandet?
Ja, vi har haft lååånga nätter. Allt enligt hans önskemål, men nu verkar det ju ändras..
Så här ser våra dagar ut just nu (schemat är ju för tillfället under justering pga av ändrade morgontiden):
7-9 Vaken
9-10 sova
10-12:15 vaken
12:15-14:15 sova
14:15-16:30 vaken
16:30-17:30 sova
17:30-19 vaken
19 sova natt
04 nattmål
Varje vakenpass innehåller mat enligt SM. Alltså blir det nu 4 vakenpass.. Hm. Kan också tillägga att vi på kvällarna ofta hamnar i tidsnöd. Han blir trött innan han blir hungrig om du förstår vad jag menar. Vill helst lägga sig för natten innan sista kvällsmålet har hunnits med.
Så här ser våra dagar ut just nu (schemat är ju för tillfället under justering pga av ändrade morgontiden):
7-9 Vaken
9-10 sova
10-12:15 vaken
12:15-14:15 sova
14:15-16:30 vaken
16:30-17:30 sova
17:30-19 vaken
19 sova natt
04 nattmål
Varje vakenpass innehåller mat enligt SM. Alltså blir det nu 4 vakenpass.. Hm. Kan också tillägga att vi på kvällarna ofta hamnar i tidsnöd. Han blir trött innan han blir hungrig om du förstår vad jag menar. Vill helst lägga sig för natten innan sista kvällsmålet har hunnits med.