återfall???

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mindy

Inlägg av Mindy »

Hej!

Jag klampar in här och tycker lite eftersom det nog inte är så många på forumet så här i juletider. :D
Att lägga tidigare på kvällen kan vara en mycket vettig idé. Det kan t o m lösa era morgonbekymmer (som löser sig ändå). Många tror att man ska lägga senare på kvällen för att få dem att sova ända till morgon men så funkar det inte. :wink:
Lägg kl 19 i stället ni och moderera de andra dagslurarna i tid så att det passar damen.

Ett annat tips angående för tidigt uppvak på morgonen är att avvakta lite ÖVER 7 och hoppas på ett omsomnande och sedan få väcka "på riktigt", kanske 07.15. Får man till det ett par gånger så är förutsättningarna mycket goda att hon självmant sover fram till 07.
Upplysningsramsa omgående när hon vaknar 06.45 och ge henne sedan lite tid att inse att det faktiskt inte är morgon.
Kolsvart i rummet är ett måste. Allra bäst är förstås eget rum (enligt min uppfattning) men många lyckas även med avskärmning. Vi bor också i en tvåa men sover själva "utanför" sovrummet (bra planering på lägenheten :D ) och barnen har sovrummet. Då kan man leva sitt eget liv på kvällen och ligga och läsa innan man somnar utan att störa. Men som sagt, det kommer säkerligen att funka finfint om ni bara skärmar av intrycken. :D

:santa:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
josspossgirl

Inlägg av josspossgirl »

Hej och TACK för ditt svar :-)
Väntar till i morgon med att lägga henne tidigare, då det ju är julafton i dag.. hehe. Men då gör vi som så, att vi lägger henne klockan SJU i morgon kväll i stället.
Vi behöver då inte ändra om något på dagen m sömnpass och så, eftersom hon även nu är vaken från kvart i sju VARJE morgon....
Så har kvar samma sovpass på dagen, bara det att jag tidigarelägger kvällen en halvtimme... tror inte det gör henne någonting, då hon kliar sig i ögonen kl sju på kvällen och är jättetrött.

GIvetvis tror jag , som många andra att barnen sover bäst i eget rum, men när det än så länge inte går att lösa i vår lägenhet så får vi göra så här.. Vi har i af köpt ett drapperi och en skena i taket som vi satte upp i går,... just för att inte lina ska SE johan när han går ur sovrummet då hon vaknar till. Så vi får se hur det går.

men vi ska prova att ändra kvällen till sju i morgon kväll. GOD JUL :-p
mamma till Lina 060614, Vi startade SHN kuren på henne den 30/11!
josspossgirl

Inlägg av josspossgirl »

just det ja..
Vi har kolsvart i rummet.. och jag ger henne en bestämd upplysningsramsa när hon vaknar kvart i sju.. men hjälper inte .. tyvärr. Och nu har vi snart hållt på en månad, och EN GÅNG har hon sovit till halv åtta.. så verkar helt enkelt inte vilja göra det..: Och då vi ändå båda är vakna från kvart i sju ä rdet ju bättre att göra morgon vid sju, så man slipper en evig kamp och bråk varje morgon.. plus att hon får somna lite tidigare.
:D
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D Rapportera gärna om 3-5 dagar! :wink:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
josspossgirl

Inlägg av josspossgirl »

HJÄLP!!

jag är sååå trött nu, finns inte jätte mycket ork kvar nu vill jag medge.
Dagarna går bättre och bättre m sömnen, alltså det går lättare att få henne att somna, hon kanske förstår vad det handlar om nu.. vi har ju hållt på en månad nu...

MEN , vi ändrade ju hennes kväll från 19.30 till 19 just eftersom hon ALLTID vaknade 45 min före utsatt tid och INTE somnade om, samt att hon var såå trött på kvällen. Nu har vi alltså lagt henne klockan sju i nästan en vecka.. och nu vaknar hon 06:10 VARJE morgon... Pangramsa har hon fått, påminnelse har hon fått.. ja har gått upp och bökat lite.. Men INGET hjälper.. hon är arg o ligger i sängen och gapar. Vissa mornar skriker hon inte , utan ligger i sängen o låter och pratar och blir ledsen då och då.. Men då vi ligger i samma rum är det helt omöjligt att sova....

kan det helt enkelt vara så att det inte GÅR att få henne o sova 12 timmar.. ja vet, nu kommer jag få banning då det är VI som bestämmer över de små.. hehe. Men eftersom hon inte EN ENDA NATT har sovit i tolv timmar så börjar man ju tvivla... :? :(

Så snälla, jag behöver tips och råd, för vet inte vad jag ska göra nu.. känner mig mest som en Zombie hela tiden...
Sitter nu här och lyssnar på lillsnuttan som ligger och låter.. tack och lov får jag snart ta upp henne :P

GOTT SLUT OCH GOTT NYTT ÅR :-p

//Josefin
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

Jag vill bara inflika här att mina barn haft 10 eller 11 timmars natt, inte 12...
Man MÅSTE inte ha 12-timmars natt :!:

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D Nej, man måste ju inte ha 12 timmar natt. Men jag tror inte heller att det inte GÅR att få dem att sova 12 timmar. :wink: Schemat ska passa hela familjen är väl det enkla svaret.

Jag ögnade igenom din tråd men hittade inget schema. Kanske letade jag dåligt men kan du skriva ned det tror du? Hur ser HELA dagen ut?

För en del kan saker och ting ta längre tid också. Det är inte säkert att allt flyter prickfritt men det mesta löser sig med fasta tider, konsekvens, attityd och ihärdighet. Samma problem kan ta 3-4 dagar för en del och kanske 3-4 veckor för andra.
josspossgirl

Inlägg av josspossgirl »

tack för svaret.
nej, det stämmer.. har inget schema uppskrivet i tråden.

Dagen ser ut så här för oss:

07.00 Morgon + amning
09:15 gröt
09:45-10.15 sova
12.15 Lunch
12.45-13:15 Sova
15.00 Fruktpuré och amning om så önskas
17.00 Amingn
18:30 Gröt
18:45 dusch
19.00 SOVA

jag vet att ni nu kommer säga att j har två timmar för lite sömn på Lina..... och jag VET det som sagt, men hon har alltid sovit två timmarn mindre än vad man "ska" göra.. och det bara är så. Har pratat m folk på en annan sight som gått kurs hos AW, och hon har en dotter som oxå alltid sovit mindre..

Vi har inga problem på dagen eller så.. utan det är just på natten de här med att ALLTID Vakna 45 min före utsatt tid.
Kanske skulle man kunna göra kväll halv åtta på kvällen i stället och göra morgon klockan sju.. hm... för trodde att barnen skulle sova tolv timmar..

Vad tror ni? vad ska jag göra för att få det att fungera bättre??
Dottern är sex och en halv månad.

Tack för ett bra forum och GOTT NYTT ÅR :D
josspossgirl

Inlägg av josspossgirl »

Hej igen..
Nu kan jag fortsätta mitt inlägg då jag nu lagt lina.
Jag säger bara HJÄLP.. är sååå trött nu efter en dryg
månad med strul VARJE morgon.. de tär så jobbigt :!:

Och som en följd av det alltför tidiga morgonvaket så blir snuttan heeelt slut när hon ska sova nu kvart i tio...
Förut skulle det ju vara morgon halv åtta, och hon sover då kvart i tio. Nu är ju morgonen "egentligen" sju, men hon vaknar alltid tio över sex... orkar snart ite mer, har ingen lösning på hur jag ska fixa det här. Och när hon vaknar tio över sex, så är hon så trött kring nio så man får gå och bära henne i ca tjugo minuter... och sen när hon ska äta gröt vid kvart över nio så är hon alldeles för trött.. så i dag skrek hon bara när hon skulle få gröt.. tänkte då att ja ammar henne lite, men då tog hon två tag och höll på att somna... så ja trugadei henne lite gröt i alla falll... och gick och bar henne till det var dags att sova... ja la ner henne i sängen och ramsade ut. efter fem sekunder slocknade hon.. så här kan vi inte fortsätta...

Behöver lite hjälp m schema ändring hur vi ska göra på bästa sätt...
För hon är alltid trött efter att varit vaken två och en halv timme- Hon sover ju nu tre pass á 30 min. Visst, hon skulle behöva mer, men det GÅR INTE att få henne att sova längre.. men hon behöver verkligen lite mer sömn.. för hon är trött och gnällig såå ofta på dagarna. :cry: :cry: Hoppas någon kan komma m lite tips och råd till mig, för har inte så mycket ork kvar nu faktiskt.. då det inte blir bättre m gnället och mornarna.... :cry:

MVH Josefin
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

En liten tanke bara är att sömn föder mer sömn. Drar man ner på sömntimmarna så brukar de små vilja sova mindre och mindre. Lägger man till mer sovtid brukar de vilja sova mer och mer :) .

Nu är ju inte alla små barn stöpta i en och samma form men i stort sett fungerar människan, stora som små, på detta vis. :wink:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
josspossgirl

Inlägg av josspossgirl »

hej susan.
Tack för ditt svar.. förstår att sömn föder mer sömn; men för att komma dit behöver jag ju lite tips och råd, ja, jag har ju skrivit alla funderingar i inägget ovan... då orken börjar tryta hoppas jag någon vill hjälpa mig snarast.

Tack på förhand :D
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Josefin!

Det är läge för en mini-kur för att komma på banan igen. Nu hjälps vi åt :D

Hur vill du att schemat ska se ut så det passar er familj? Dottern behöver ca 15 h sömn och 3-4 h mellan målen, dock kan nattslurken komma så tätt som en timme in på kvällsmålet. Var vill du att hon ska sova sina lurar?

Jag finns här till och från under hela kvällen.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Har nu inte läst alla vändor riktigt i den här tråden, men jag tycker det verkar som om du tragglat på ett tag och inte fått det att funka riktigt... :?

Min fundering är, om du inte skulle bygga om schemat lite, och inte prova det sen, utan verkligen köra det tills det sitter :!:

Hon verkar ju vilja göra tidigare morgon, så ändra den till 6.00 (jag vet att detta inte rekommenderas men jag tror nog ni tjäna på det i längden!)

Se vet jag inte om du kör nåt sovpass ute, annars tycker jag du ska göra det, och i början kan du väl promenera det passet med henne, för att få till minst 1 1/2 timmes sömn, första eller andra passet.

OCh försök få till ett 1 1/2 timmes pass i sängen på dagen också, du kör en dagkur helt enkelt, med ramsa osv, och ger henne förutsättningarna till den luren!

Vilket schema med tider och så du väljer, tycker jag du själv ska fila på, men utgå från natt 19 och morgon 6, två rejäla sovpass dagtid, minst 1 1/2 timme vardera, samt ett kortare sovpass!

Hoppas det gav dig lite hjälp det här, ska försöka läsa hela din tråd för att se om jag kan hitta nåt mer :wink:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
josspossgirl

Inlägg av josspossgirl »

åh, tack för era svar, ni är underbara :D

Jag, jag har helt enkelt kört fast.. vet inte riktigt hur jag skall ordna upp det, men det verkar som en "minikur och schemaändring" skulle sitta fint på plats. Idag vaknade hon tio över sex, fick en pangramsa och låg o vred sig litegrann och så... för att sedan somna om tjugo i sju, och jag gjorde morgon kvart över sju .. HÄRLIGT :P hon har därför varit mycket piggare i dag.

jag skulle vilja behålla schemat som är på ett ungefär, dock ha ett 1 1/2 timmes sovpass på lunchen.....
MEN; hon har aldrig sovit så länge i sträck.. eller jo, under en period för tre månader sedan, då sov hon så länge på förmiddagen, så hon kan ju..
Men hon vaknar ALLTID efter 30 minuter nu... och verkar pigg.. så det här m att sova i vagnen en och en halv timme vet jag inte riktigt hur det ska gå.. hon kommer ju bara försöka resa sig upp ... Ska mna då hänga för nåt på sittvagnen, samt går det att lägga barnet på mage i sittvagn?? Samt ska jag ramsa då eller vad gör jag???? inte provat nämligen... usch... det är jobbigt just nu, är glad att ni finns som stöd här i tråden :) :)

inne sover hon ALLTID i spjälsängen.. hon har sedan vi började kura bara sovit i sin spjälsäng, samt i bilen några gånger, då har vi passat på att åka iväg när hon ska sova, vilket altid går bra... MEN anna wahlgren rekommenderade mig att BARA sova i sin säng tills kuren sitter, så därför har jag inte varit iväg m henne och så när det är sovdags.. passar på att göra saker när hon är vaken.

Så alltså, går det att ha kvar schemat på ett ungefär, och kanske försöka mig på så här:

06:30 MORGON+ Amning
08:45 Gröt
09:00-09:45 Sova
11:30 Lunch
12-13:30 Sova
14:30 Amning plus fruktpure
16-16:45 Sova
16:45 Amning
18:30 Gröt+ bad
19:00 NATT

Det här är ju nästan som i dag, bara det att jag skjutit på tiderna lite... PLUS att ha en och en halv timme sömn vid lunchen.
MEN, hur skall jag lyckas få henne att sova så länge efter lunch när hon ALDRIG gjort det... visst, säger ni att det går så tror jag er.. Men har läst många som kämpat och aldrig lyckats m långlur efter maten.... Så behöver tips om jag skall införa det.

KRAM från mig :!:
Elle

Inlägg av Elle »

Härligt att du fick till ett omsomnade imorse, bra jobbat =D>

Sova på mage i sittvagn går kanon, det gör Olle ibland när det behövs. Jag lägger honom tillrätta på mage, spänner fast honom i selen som hör till vagnen och hänger för en luftgenomsläpplig filt och sedan brukar jag vagna kort eller ngr skak på handtaget och ge dagramsa. Du kan också "sätta en lur" genom att promenera hela luren och sedan väcka/ta upp henne när luren är slut. Olle har alltid haft en långlur efter lunch och den har vi alltid haft inne i spjälsängen. För att jag ska få vila lite och hänga här :wink: När du ska genomföra denna mini-kur så gör du precis som en vanlig kur fast du gör den dagtid. Sista luren kan du ju antingen ha i vagnen eller inne beroende på vad som passar er.

Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"