Schemabyte, snart 9 månader!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
olivia

Schemabyte, snart 9 månader!

Inlägg av olivia »

Tiden går så fort :shock: , börjar bli dags för ett schemabyte... Den senaste 1,5 månaden har dock varit en evig sjukdomsperiod känns det som (sonen har varit rejält sjuk vid tre tillfällen :( ) vilket alltid strular till det för oss. Lagom tills allt funkar, så har han blivit sjuk igen, sedan tar det någon vecka att komma på rätt spår, och så har han blivit sjuk igen. Men men, nu är det nytt år, och nya tider! Men jag skulle vilja ha lite hjälp, tips och idéer om hur jag ska få till det. Sonen sover fortfarande 3 gånger per dag, och det är sällan problem att få honom att somna, däremot så brukar han vakna till under långluren ibland, och igår var han till exempel vaken sista 45 minuterna (tror jag, han kan ha sovit någon kortis, men han var rätt nöjd och glad i alla fall). Så här ser det ut nu:
6.45 Morgon + välling
8.30-9.15 Sova
10 Lunch, låg tidigare 10.30, men det blev svårt att hålla det när vi var tvungna att övergå till majsvälling pga dålig mage, särskilt de dagar han tas upp med marginalkvart, händer då och då, så vi har kört 10 senaste veckorna)
11.15-12.45 Middagssömn
13.30 Gröt
15-15.20 Sova
16.45/17 Middag
18 Välling
18.45 Sova natt!
Jag känner mig lätt förvirrad inför schemabytet... Borde jag köra två sömnperioder per dag? 45 minuter + 1,5 timme? Vad är bäst, ta 1,5 timme på förmiddagen och 45 på eftermiddagen i så fall, eller tvärtom? Vi har ju haft problem med långa luren periodvis ända sedan han var 5 månader... Någon som kan få ihop ett förslag? Det som "måste" ligga kvar är att han helst inte ska sova mellan 13.15-13.45 och att jag gärna låter den gröten ligga där, för då äter storasyster mellanmål. Man tycker ju att det borde gå att få till ett schema lättare med bara två sömnpass, men jag har lite svårt att få ihop det :roll: . Särskilt som jag tycker att lilleman ofta är väldigt trött på eftermiddagarna... Hoppas på hjälp :)
Sommarbebis -08
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Olivia!
Ja, 2 lurar behöver du nog byta till nu. Om du inte vill ha sömn mellan 13.15-13.45 kan du ju istället förlägga långluren på fm, ex. 09.30-11.00, så kan han sova 45 min 14.30-15.15. Då kan han kanske få lunchen när han vaknar vid 11. Kanske behövs då en frukt på fm innan han somnar. Kan kanske vara ett sätt iaf.
Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Olivia!

Det är inte lätt att göra ett schema åt ngn annan, men jag gör ett förslag till dig som du får modifiera så det passar er familj:

6.45 Godmorgon och gröt(ge vanlig havregrynsgröt, mättar länge och är snäll mot magen)
Social delaktighet och ensamlek
9.15-10.00 Sova ute i vagn
10.15 Mellanmål
Utevistelse och social delaktighet
13.15 Gröt eller lunch
14.00-15.30 Sova 1,5 h inne i spjälsängen
Social delaktighet
16.45 Middag
Bad och skoj
18.15 Välling
18.45 Godnatt :sleep:

Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Olivia!

Jag håller med Ewa och Elle om att du nu ska byta till två dagslurar. Du kommer säkerligen att bli positivt överraskad när du ser att allt ordnar upp sig automatiskt då. Så har det varit för mig när jag bytt från tre till två till en dagslur för min dotter. Det har krånglat med för tidiga uppvak både morgon och dag, samt krånglat med insomnandet, och sedan när jag efter moget övervägande har bytt schema har allt gått som på räls. Om du tycker att han verkar trött på eftermiddagen tycker jag du ska behålla den långa luren då. Och om majsvällingen inte mättar så länge, och du ändå vill behålla den, kan du ju ge lite annat på, till exempel frukt eller macka. Min Saga får välling klockan 7 när hon väcks, och sedan ger jag henne macka elller frukt som hon får mumsa på när hon ensamleker. På så sätt klarar hon sig bra till klockan 11 då det blir lunch. Jag tycker också att du borde kunna lägga lunchen lunchen lite senare än 10. Meningen är ju att din lille gosse ska äta på samma tider som andra gör, och nästan ingen tar lunch redan 10... :roll:
Men jag förstår att det är krångligt när två scheman ska passas ihop - snart får jag också praktisk erfarenhet av detta :D

Lycka till :!:

Linda
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej svejs!

Här är vårt schema för Anton 9 månader:
7 Gomorron
7.30 Välling
9.30 Gröt
10-11.30 Sova
13 Lunch
14.45-15.30 Sova
16.30 Middag
18.45 Gröt
19 Sova

I praktiken sover han en dryg timme på fm (läggs alltid 10, men brukar vakna strax efter 11, vi har inte kämpat med omsomnande) och en knapp timme på em (men får aldrig sova längre än till 15.30).

Har funkat jättebra för oss, nästan varje dag!
olivia

Inlägg av olivia »

Tack för svaren! Jo, visst vore det väl bäst att gå över till två lurar... Ska sätta mig senare ikväll och kika lite mer på era förslag. Och försöka få till en lite senare lunch, helst med oss andra vid 11-tiden.
Sommarbebis -08
olivia

Inlägg av olivia »

Självklart ska man inte kasta sig in i något utan att tänka över det... Men jag körde 45 minuter på förmiddagen, men la det redan kl.9.15-10, och så tänkte jag ta eftermiddagssömn 13.45-15.15, men det blev alldeles för länge att tro att han skulle kunna vara vaken nästan 4 timmar. Redan efter två timmar så sov han 5 minuter, och efter tre timmar så stenslocknade han, och sover fortfarande efter en halvtimme. Nej, jag lär nog tänka om till imorgon, för det här kommer inte fungera. Just nu känns tre timmar som en maxgräns mitt på dagen (kan tillägga att han skrek av och till i en kvart innan han somnade också). Så antingen hålla honom vaken längre på morgonen, vilket nog går om jag bara ger mig den på det (det gick mycket lättare än jag trodde att ha honom vaken till strax efter 9!) eller så får jag lägga långa sömnen på förmiddagen för att få ihop det på eftermiddagen. Vilket kanske är den lättare lösningen... Jaja, ska klura ikväll så att jag har ett bättre genomtänkt schema imorgon! Så om någon läser detta och står inför scemabyte, se till att tänka igenom saker och ting INNAN ni gör dem :oops: :lol: , så det inte blir som för mig :roll: .
Sommarbebis -08
olivia

Inlägg av olivia »

Nu så börjar det falla på plats! Jag är jättenöjd med mitt nya schema, och tror att det kommer att funka jättebra med andra aktiviteter (det enda är att han missar större delen av öppna förskolan, men det är ju inte för hans skull jag går dit ändå :lol: ). Så här blev det:
6.45 Morgon och välling
9, eller strax före om det är väldigt kinkigt, fruktstund med storasyster och kaffe till mamma :D
9.30-11 Sova
11 Lunch med resten av familjen
13.45 Mellanmål
14.30-15.15 Sova
16.45/17 Middag
18 Välling
18.45 Sova natt
Han är ju ohyggligt trött ännu, särskilt vid 8-tiden på morgonen, och mitt på dagen ibland med. Men det sätter sig väl så småningom, det är ju trots allt så att han nästan aldrig varit uppe så långa pass... Jag är i alla fall glad att jag gjorde förändringarna ett par veckor före 9-månadersdagen, för imorgon ska vi på ett läkarbesök, som annars legat mitt i hans middagssovande. Och det är ju alltid skönt att slippa krångla med sådant! Och det funkar som sagt väldigt bra, visst har han vaknat till lite tidigt ibland på förmiddagen, men på eftermiddagen väcker jag honom nästan varje dag... Och då har han ändå tagit sig en hel del 5-minutare i bilen :roll: .
Sommarbebis -08
Elle

Inlägg av Elle »

:thumbsup:

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"