Schema 10 månader?

Skriv svar
Ciao

Schema 10 månader?

Inlägg av Ciao »

Hej :D !

Har länge skrivit på forumet "Kurbarnens hjälpforum för barn upp till ett år", men tycker nu att vi hör hemma vid detta forum. Har dock lite funderingar på lillprinsens schema som idag ser ut så här:

06.30 god morgon
07.00 välling
08.30 - 09.15 sova (sover i praktiken bara i 20 minuter)
10.30 lunch
11.30 - 13.00 sova
14.00 välling
15.45-16.30 sova (har länge bara sovit i 20 minuter, men nu sover han ingenting alls under detta pass)
17.00 middag
18.30 välling
19.00 god natt

Han är trött när jag lägger honom 08.30 och somnar fort men sover bara i 20 minuter. Mellan 11.30 - 13.00 sover han i vagn hela sovpasset (undantagsvis vaknar han lite tidigare). Det som har börjat strula är eftermiddagspasset. Det var längesedan han sov i 45 minuter, men i 20 minuter brukade han sova. Nu har han i 5 dagar inte sovit någonting utan legat och skrikit hela passet (har tagit upp honom efter 30 minuter). Förstår inte riktigt hur jag skall kunna ändra till 2 sovpass då han fortfarande verkar vara trött redan vid 8.30. Jag vill också nämna att han har börjat vakna tidigare på morgnarna nu också (någon gång mellan 5.30 och 06.15 utan att somna om). Vore mycket tacksam om någon/några kunde ge mig lite råd :D
Mamma till lilla Mio f. i februari 2006
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Ciao :D

Eftersom han verkar fixa eftermiddagen trots krånglande em-lur skulle jag nog låta fm- och långlur vara i stort sett oförändrade och endast erbjuda en femminutare på em om så krävs.

Du skulle kunna senarelägga långluren en halvtimma (och ev förlänga till 2 tim)för att underlätta hans eftermiddag.

Runt året brukar det vara lagom med endast en lur men om din son behöver sova en stund på fm kan han ha kvar den luren så länge han mår bra av det :D

Berätta gärna hur du väljer att göra och hur det går :D

Nancy
Ciao

Inlägg av Ciao »

Hej Nancy och tack för ditt råd :D

Jag har hela tiden tänkt att han är så liten och inte borde klara av att vara vaken i 6 timmar (mellan 13.00 och 19.00), men han har ju de senaste dagarna visat prov på att han grejar det. Vore ju självklart skönare för honom (och oss) om han slapp ligga och skrika i sin säng i 30 minuter varje eftermiddag. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att senarelägga em-luren med 30 minuter och så fort vi har fått vår extravagn (som ska stå på balkongen) så skulle han också kunna ges förutsättningar att sova i 2 timmar på balkongen (just nu promenerar jag med honom ute och då känns 2 timmar lite väl länge).
Angående en 5-minutare, kan man ge honom den vilken tid som helst på eftermiddagen eller skall den också ha en fast tid :?:
Ska jag verkligen väcka honom då efter 5 minuter (trots att han någon dag kanske skulle behöva 20 minuter) :?:
Om han inte somnar fastän jag uppfattade honom som trött, hur länge skall jag då låta honom vara i sängen och ge honom förutsättningar att sova innan jag tar upp honom :?:

Som du märker känner jag mig lite nervös inför ett schemabyte då detta schema har fungerat sååå bra under sååå lång tid. När jag gör en förändring hoppas jag också att hans tidiga morgnar upphör. Inatt vaknade han 04.50 och jag gick omedelbart upp och ramsade glatt och upplysande om att morgonen inte har kommit ännu. Tyvärr skrek han ändra fram till 06.30. Vi är numera inte vana med så tidiga uppvak och så mycket skrik och det skar ont i mitt hjärta :cry: . Han har den senaste tiden blivit väldigt mammig och jag vet inte om det bla kan bero på det.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Återkommer med svar på dina frågor vid lunchtid (om ingen annan hinner före innan dess :wink: ).

Hälsning från Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej igen :D

Observera att jag bara skriver hur jag skulle gjort i din situation. Någon annan skulle kanske rått annorlunda. Gå på magkänslan när du bestämmer hur du vill göra :D

:arrow: Eftersom sonen har 11,5 timmar natt tycker jag absolut att du skall sikta på 2 tim långlur, det tror jag han mår bra av. Har du funderat på att ha den i sängen istället för i vagn :?: Men ni hade ju "balkongvagn" på väg så det kanske inte behövs.

:arrow: Jag skulle avvakta lite och se när, hur och om 5-minutaren behövs. Låter motsägelsefullt när man pratar om schema men det är lite skillnad på femminutare och längre lurar tycker jag. En femminutare kan tas i famnen, i bilen, på golvet... Min dotter har haft svårt att somna "bara sådär" så vid de tillfällen det varit nödvändigt med en minilur har jag vaggat henne i famnen och sen klockat 5 minuter. Har aldrig sett att detta skulle påverka de andra sovpassen negativt eller att hon skulle tänka att det bara är mammas famn som gäller.

:arrow: Ta ut svängarna lite och se hur lång tid efter långluren sonen är pigg och glad. Notera tidpunkt för ev feminutare och se om du hittar mönster. Kommer trötte-dippen senare än en timma inpå natten skulle jag strunta i lur och istället lägga upp till en halvtimma tidigare. Att lägga lite tidigare kan du för övrigt praktisera även med femminutare på em.

:arrow: Se vad som händer om du enbart ger 5-minutare. Märker du framöver att det behövs 20 minuter kan du ge det istället.

:arrow: Om du nu ex lägger honom i sängen och han inte somnar ens fem minuter... Ja då har du först lite is i magen och sen går du på känn helt enkelt. Svårt att säga en tidsrymd, det beror ju helt på ifall han låter nöjd, arg eller trött. Ge en ramsa direkt och sen avvakta, Servera högst en påminnelseomgång tycker jag. Somnar han trots det inte låtsas du som om han sovit ändå :wink: "Hej och hå och oj vad skönt det var att vila sig en liten stund"

:arrow: Vid tidiga uppvaknanden föreslår jag att du ramsar från din säng istället. Då ödslar du ingen tid på att gå upp först utan kan hugga den lille morgonivraren direkt :wink:

Lycka till :!: :D Det här fixar du hur fint som helst :D
Ciao

Inlägg av Ciao »

Hej Nancy!
Va du är gullig som ger mig så mycket råd, tack så mycket :wink: . Vi har inte ändrat någonting i schemat ännu förutom att vi la honom klockan 16.00 istället för 15.45. Han somnade omedelbums och jag väckte honom efter 20 minuter. Han var säkert trött eftersom han vaknade tidigt i morse. Ja, ja vi får se hur vi gör. Så länge han inte sover hela nätter kommer vi att lägga honom 16.00 och sedan får vi se hur det blir.

Jo, du skrev som förslag att vi kunde ramsa från sängen då han vaknar under vargtimmarna, men Mio sover i ett eget rum och om han ska höra mig så måste jag skrika (i alla fall om han skriker). Jag har tidigare läst om att man kan ramsa från sängen men har tänkt att det gäller dem som har barnet i samma rum :?:

Jag är helt säker på att vi snart eller lite längre fram måste ta bort eftermiddagsluren och införa en eventuell 5-minutare. Tack för att du beskrev hur man kunde göra med den. Jag vet inte vad jag hade gjort utan alla engagerade mammor som har hjälpt mig sedan vi började kura Mio. Tack :D
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Hej! :D

Nancy är en superb rådgivare :D så jag ska inte klampa in på henns råd, men vill ändå säga vad jag tycker och tror :D .
Definitivt anser jag att det är dags för 2 sovpass. När vi ändrade till 2 pass var jag också osäker just pga hur trött tjejen var på morgonen/förmiddagen. Men jag sköt upp första luren med bara 30 min. (från 2 h vakentid till 2½) och då gick det fint med lite trixande :wink:
Vi hade också 11 h natt då och hon sov 2 x 1½ h enligt följande:

7.00 Morgon
9.30 -11.00 Sova 1½ h
11.00 Lunch
14.00 Mellis
14.30-16.00 Sova 1½ h
17.00 Middag
20.00 God natt

När hon sen började orka vara vaken längre på morgnarna ändrade vi lurarna till 45 min + 2 h (hon hade egnetligen alltid sovit 2 h på em ändå...). Då inföll fm-luren kl.10-10.45.

Hoppas ni får ordning på det! :wink:

Anna
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Nancy

Inlägg av Nancy »

Antonias mamma: Tycker det är jättebra med olika synvinklar :thumbsup:

Ciao: Att sonen är trött runt 16 är nog inte så konstigt med tanke på den tidiga morgonen (precis som du skrev). När han framöver sover längre pass dagtid och slutar busa på morgonen kanske han klarar sig på en femminutare.

Om morgonramsande: Föreslår att du placerar maken i sonens rum och sen ramsar högt och bestämt från ert sovrum :wink: Bara som koll på huruvida det når fram eller ej... Sonen är ju numera Säker Sovare så jag tror inte att du behöver tänka så mycket på att överrösta honom. Våga lita på att han vet vad ramsan innebär :thumbsup:

Min dotter är en morgonpigg variant så för vår del passade det bäst att likt Antonias mammas förslag ha en långlur på fm och en kortare lur på em. Med lite fixande och trixande gick det snabbt att förlänga vakentiden på fm :D

Om jag förstod rätt så är din son av den mer morgontrötta typen och därav min idé att fortsätta erbjuda den där 20-minutaren på fm. Tror du att det däremot skulle funka bra att utöka vakentiden så kan jag varmt rekommendera att ha långlur på fm vilken sen runt året kan förläggas till mitt på dagen.

Min tanke med femminutaren var att den på sikt skulle försvinna och endast erbjudas vid behov.

Bara du kan bestämma men vi finns här och bollar idéer med dig :D

Hälsning från Nancy
Ciao

Inlägg av Ciao »

Hej igen :D

Nu har det gått några dagar och Mio har börjat sova hela nätter igen :sleep: , jippi. Nu fungerar dock inte dagsömnen. Under två dagar har han varken somnat på förmiddagen eller eftermiddagen (han har bara sovit 1 1/2 h runt lunchtid). Han har varit jättetrött så nu är det dags att göra en ändring i schemat. Jag funderar på att schemat skulle kunna se ut så här:

06.30 väckning
07.00 välling
08.00 macka
09.30-11.00 sova
11.00 lunch
14.00 mellanmål
14.30-15.15 sova
17.00 middag
18.30 gröt
19.00 god natt

Vad tycker ni om detta schema :?:
Han kanske skulle behöva sova 2 h första sovpasset men då blir lunchen för sen. Jag tänkte att om jag märker att det blir lite för lite sömn så kanske vi kan lägga honom lite tidigare på kvällen. Jag känner mig nervös inför ändringen trots att det nuvarande schemat inte fungerar. Hur lång tid brukar det ta innan ett nytt schema har satt sig :?:

Jag har lite andra funderingar också :-s Under den perioden då min son hade 8månaders ångest så satt jag mycket på golvet tillsammans med honom istället för att gå omring och bära på honom. Det fungerade mycket bra och han sökte sig bort från mig under kortare stunder för att sedan komma tillbaka. Tyvärr så har detta fortsatt och nu så vill han att jag hela tiden ska sitta på golvet med honom. Han har dessutom mer eller mindre slutat göra saker på egen hand. Han klänger på mig när jag sitter och kryper inte iväg för att göra andra saker. När vi sorterar tvätt tex så sitter vi tillsammans på golvet och hjälps åt, men han vill hela tiden sitta jättenära. Om jag reser mig upp så gnäller han och börjar slita i mina byxben. Jag tyckte att jag gjorde någonting bra när jag valde att sitta ner med honom istället för att bära, men nu efteråt så kanske jag gjorde det FÖR MYCKET. Har någon något förslag på hur jag kan ändra mitt beteende för att hjälpa honom till lite mer självständighet :?:
Nancy

Inlägg av Nancy »

:arrow: Schemat ser jättebra ut :thumbsup: Precis som du skrev kan du fylla på sömnen med att vid behov lägga lite tidigare till kvällen. Jag gissar att det brukar ta kanske 3-5 dagar innan schemat börjar sitta :?: Ibland redan på direkten :wink: Upp med hakan och ta bort oron. Blir det svårt med vakenpassen är mina bästa tips:
-sång
-vattenslurk
-skorpa
-klä av i bara blöja
-vistas vid favoritplats (i vårt fall på skötbordet fär där fanns den fina mobilen med rymdtema...)

:arrow: Jag skulle lämna barnet med några spännande saker inom räckhåll och sen resa mig och prata högt och glatt om vad jag helt enkelt måste göra och att jag kommer tillbaka strax. Göra längre och längre utflykter. Använd din förmåga att lyssna av barnet och invänta det ögonblick då barnet helt enkelt tröttnar på sin trista belägenhet och vänder intresset mot föremålen runt sig istället.

Finns nog massor beskrivet om detta på forumet under "Barnafostran" (och säkerligen mer utförligt och korrekt beskrivet).

Lycka till :!: :D
Ciao

Inlägg av Ciao »

Hallon :D
Idag var första dagen på det nya schemat. Förmiddagen gick prima :D (trots att killen vaknade redan klockan 06.00). Jag gick ut på en promenad och lät han sova i vagnen under första sovpasset. Han vaknade till 2 gånger, men bara för att lyfta lite på huvudet och sedan somna om. Efter 1 1/2 h fick jag väcka honom. Han var superglad och hade hur mycket energi som helst. Han åt som en häst direkt efter uppvaket.
Tyvärr gick det mycket sämre på det andra sovpasset :( . Han visade inga tendenser som helst på att vara trött innan jag lade honom utan han lekte som en galning i soffan med sin pappa. Vid tillrättaläggandet stretade han emot jättemycket och innan jag hann sätta på andningslarmet så stod han upp i sängen. Jag gick ut med ramsan och pojken skrek. Efter en stund ramsade jag igen och efter 30 minuter tog min sambo upp honom. Det tog för honom 30 minuter att sluta gråta efter det att pappan hade tagit upp honom (jag var och handlade mat). Resten av kvällen var han på toppenhumör. Kliade sig i ögonen vid tandborstningen 18.15 och somnade omedelbums när vi la honom 18.30.
:arrow: Är det bara att fortsätta så här eller ska jag vara mer aktiv, dvs kanske solfjädra eller kanske t o m buffa :?: Det var så oerhört länge sedan vi höll på med dessa verktyg så det känns faktiskt lite främmande.
eller:
:arrow: Ska vi låta honom sova i vagnen på balkongen under det korta passet också :?: Han somnar nästan alltid vid vagning. När sovtiderna har satt sig i kroppen kan man kanske låta honom sova i spjälsängen.

Någon/några som har erfarenhet av detta eller som har något råd att ge :?:
Ciao

Inlägg av Ciao »

Nu har dag 2 passerat på det nya schemat och lillprinsen har sovit som en stock under sina lurar :sleep: :sleep: :sleep: . Vi la honom inte i sängen under det kortare sovpasset på eftermiddagen utan i vagnen på balkongen och killen somnade direkt. Han har inte varit trött under dagen utan det känns som om schemat passar honom jättebra. Jag tror inte att det kommer dröja så länge innan det bara blir ett sovpass. Kanske då han är runt 1 år.
Nu leker livet igen och jag får njuta av att vara tillsammans med min son :D
Tack för all hjälp :thumbsup:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Ledsen att du inte fick svar på ditt förra inlägg. Vill bara säga att du skall INTE öka verktygandet, snarare tvärtom. Vagning, buffning och annat tycker jag att du endast skall ta till i absoluta nödfall :!:

Det tar några dagar innan schemat sitter och det fick du ju erfara när du märkte skillnad redan andra dagen :D Snyggt jobbat :thumbsup:

Jag tycker inte det spelar nån större roll var sonen sover sina lurar, bara han sover :wink: Bäst är väl att vara konsekvent så om du ändrar till spjälsäng är det nog lugnast för honom att när ni är hemma ha lurarna där.

Nancy
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"