Vi har ett dilemma inför nyår.
Vi är bortbjudna. Och det är nyårsafton. Det förväntas väl att vi ska stanna åtminstone till över tolvslaget. Hmmm , tänker jag. Hur blir det med Pojken då? Min sambo är skräckslagen inför scenariot. Han är helt övertygad om att det inte kommer att gå. Själv tror jag att det kommer gå superbt. Bara ATTITYDEN håller hela vägen. Fast jag känner mig lite osäker.
Grejen är den att Dennis kusiner kommer vara där. De har absolut inga tider att passa. De är vakna så länge deras föräldrar är det. Det kommer tjoas o tjimmas hela kvällen. Finns inga regler där inte.
Det är det vi känner lite ångest inför. Mer eller mindre.
Jag har läst några trådar angående detta. Det jag vill med denna tråden är att få hjälp med ATTITYDEN. Kära du som har erfarenhet av detta, hjälp mig, peppa mig, att vara helt övertygad om att det kommer att gå så bra som jag önskar på nyårsafton.
Hej
Jag är övertygad om att det går bra om ni tror att det går bra och går det inte bra så får ni se det som att en gång är ingen gång. Få inte panik om han inte somnar direkt, men bli heller inte förvånade om han gör det.
Resesäng och mörkläggning brukar göra susen. De andra barnen bör (SKA!) hålla sig borta från det rum där sonen sover, annars får de göra som de brukar.
/LO
Lotta, mamma till Vera född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 Ivar född juli 2008 Nattmålskurad december 2008 Nytt fotoalbum
Håller med ovanstående om att en gång är ingen gång, o kom ihåg att strunta i vad andra tycker! Klart att det går BRA! Om det blir protester kan du säkert ramsa utan att någon lägger märke till det, det lär väl inte vara tyst i huset en sån kväll? Ni fixar detta. Be om ett mörkt svalt rum o ge fötutsättningarna att sova gott, så ska du se att det sovs! Jag kan berätta att vår pojk aldrig sovit så bra som när det är fullt ös! Nån gång har han protesterat, men jag har gått in o sen ramsat, o ingen har lagt märke till det. Se fram emot att sitta i lugn o ro sen resten av kvällen. Eller ta ut svängarna o dansa på borden! Berätta hur det gick sen. O solen går upp dan efter hur det än går. Kram!
Har än så länge bara bra erfarenheter av att natta borta på fest. Vi brukar alltid ha med egen resesäng samt de sängkläder som finns i vanliga sängen hemma. Allt för att det ska kännas så "vanligt som möjligt" Vi kör ungefär samma rutin som hemma också med välling i soffan, sedan tandborstning och bus.Nu är det ju så mörkt ute att du inte heller behöver tänka på att mörklägga så noga heller.
Precis som Fialoppan skriver är det sällan någon nackdel med lite tjo och tjim, det tar också bort lite överkoncentration från dig, dvs man hör inte minsta pip om så skulle vara.
Tänk vad skönt när din lille grabb är nattad och klar, då kan du koppla av och ägna dig åt dina vänner och njuta av festen till fullo....
Vi nattade borta första gången på julafton och det gick hur fint som helst Sara somnade snabbt trots att hennes lill-kusin sjöng och grät om vart annat Han ville dock inte somna borta Men för vår lilla "stök-moster" gick det fint. Det var så underbart att kunna åka bort, natta lilla ungen och sen sitta och mysa i vuxnas sällskap
Klart att det fungerar fint för er också
Koppla bara på lite extra attityd så ska du se att grabben fattar
Vi ska fira nyår bland en massa vuxna och barn. Sex barn ska nattas på övervåningen och det känns lite spännande. Men skulle det inte fungera så är det ju bara en gång
Lycka till
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor
Sara 0507 och Elin 0702
Igår kväll hade vi fullt hus här. Mor o far, mina syskon o kusinerna som är helt utan rutiner. Vi hade julklappsöppning då vi inte träffades på julafton. Det drog ut på tiden o Dennis fick inte kvällsmat förrän kvart i sju (vanligtvis runt 18). Klockan sju ska han ju läggas. Jaja...kvart över sju sa vi go´natt till faster o farbror, mormor o morfar, o kusinerna. O så pappa förståss. Utan protester. Vi gick upp o gjorde kvällen. VId halv åtta - en kvart försent - släckte vi lampan o ramsade. Då kom protesterna, men inte så farligt. I en kvart höll han på lite smågnälligt. Sen sov han som en stock. Hela kvällen, medan kusinerna lekte o lekte, o hela natten.
Skönt!!!
Prövningen kommer i kväll. Återkommer med hur det gick.
Tack för att du läste!!!
Nyårskramar från Joy med önskningar om Joy to the World!
Så nu är vi där!
Jag har lagt min lilla son i rummet intill. De andra sitter i vardagsrummet o har just avnjutit middagen. Hoppas de håller sig därinne. Ett tag. Pojken ligger o gråter. Jag kände en viss tvekan. De andra var liksom så anti mot att han skulle gå o sova. "Han ser väl inte så trött ut!" "Måste han gå o sova nu?" "Det är ju nyårsafton o allt!" Ja, kommentarerna haglade över oss när vi gick. Pojken satt ju o gnugga sig i ögonen av trötthet. Alla kunde ju se att han var trött.
Dennis fick stanna uppe lite längre ikväll. Kanske är det det han protesterar emot.
Fast jag vet att jag enligt min övertygelse gjort rätt. Kan jag känna mig lite dum nu. Jaja... Jag vänder mig hit direkt just för att jag vet att här är det människor som förstår mig.
Kram - nu har han tystnat. Det tog fem minuter. Det återstår att se. Anyway så hör jag av mig.
nu har jag precis varit inne o solfjädrat min lille son. han grät o det lät som att han gråtit ett tag. o det har jag inte hört. känner mig så dum nu...
ska jag ta upp honom istället. o nån ursäkta, mig, "jävel" skjuter raketet precis utanför fönstret...
Jo, han somnade om där iallafall, efter att ha vaknat efter 45 minuter. Just då härjades det som värst både inomhus och utomhus. Kusinerna, alltför trötta o upp speedade o folk som pratade i telefon. Just precis utanför det rummet där han sov.
Jag fick ordning på sömnen igen iallafall. Det tog en kvart. Solfjädrade två gånger o ramsade tre. Var osäker vid första ramsning o solfjädring. Hur länge hade han legat o gråtit? Ingen hade hört att han var lessen. Inte så svårt då det var sånt himla oväsen. Ursäkta mig men jag blir lite irriterad då föräldrarna till de andra barnen inte SÅG hur trötta deras barn är. Men det var ju nyårsafton. Jaja... Han somnade tillslut iallafall. Han var aldrig hysteriskt lessen, det var mer av "låt-mig-få-sova-nu-gråten". Han var smått irriterad över att han INTE KUNDE sova. Inte för att han INTE FICK sova. SKillnad.
Resten av kvällen sov han som en stock, utom vid ett litet tillfälle, men det hörde aldrig jag. Det var mormor som ramsade o han hade fortsatt sova på en gång. Mysigt, tycker jag o roligt att det fungerade för henne oxå.
Vid tolvslaget trodde jag att han skulle vakna. Det var så många pangare just utanför hos oss. Kändes det som iallafall. Men han sov o sov. Kvart i två kände jag att nu är det dags att åka hem. Dennis vaknar tidigt o det var jag som skulle gå upp med honom. Pappan följde motvilligt med. Det var ju så trevligt. Och det tyckte jag oxå, men det är ju en dag idag oxå. Vi gjorde iordning allt, så det bara var att plocka upp honom ur sängen o gå. Pappan gick ut o startade bilen, o jag gick in i sovrummet. Plockade upp en förvånad men lugn lilleman ur sängen, svepte en filt om honom, fick hjälp att sätta på honom jackan, o sen var det bara att gå ut i bilen. Gissa om han var förvånad. Han fattade ingenting.
Det fungerade hur bra som helst, hela vägen hem. Vi pratade inte, varken med varandra o absolut inte med honom. NÄr jag tog ut honom ur bilen log han, o han var så söt... (tänk er er lilla goding när han/hon ler mot dej, obetalbart)...jag log lite smått tillbaka o sen gick vi in. Jag krånglade lite innan jag tillslut fick ner honom i sängen. Han protesterade lite smått, o grät, men lugnade sig så fort solfjädern var på plats. Och tystnade när jag ramsade på vägen. Sov som en stock när klockan ringde. Själv hade jag sovit fyra timmar då, o brydde mig inte om att stressa upp för att ta upp honom. Ställde om klockan en kvart senare. Han sov fortfarande som en stock. Ännu en kvart gick innan jag gick in till honom o han vaknade. Glad som en lärka. Och det har han varit hela förmiddagen. Inte en endaste liten gnällspik har fallit.
Jag är så fascinerad av denne lille krabat som jag har fått mig skänkt från ovan. Alltså. Om vi låtit honom varit vaken i går så är jag övertygad om att han varit trött o gnällig o rent ut sagt - skitjobbig. Men icke sa nicke. Han har kvittrat som fåglar en vårdag i solens glans - dagens väder till trots*. Gosig o mysig o härlig. Jaja... nu ligger han i sin säng o ska sova dagluren. Får se hur det går, när han fick sova lite längre idag. Han ligger o gnäller o "säger" att han vill vara vaken o uppe. Snart övergår gnället i småprat ända tills sömnen tar över. Härligt att lyssna på.
Själv kunde jag inte riktigt slappna av igårkväll. Jag gick flera gånger o kollade läget. Men det var nog mest pga ungarna som stojade o stimmade så. Kanske hade jag varit lugnare om det varit lugnare i huset. Jag tror det.
Nu ska jag inte skriva nå mer. Tänkte börja med att skriva att här kommer en kort redogörelse för igårkväll. Men det var tur att jag inte skrev så...för det blev lite längre...jaja...
Ha det gott o kram till er alla!!!
Ska bli spännande att gå in i det nya året o se vad som döljer sig - i dess sköte kan man väl inte säga?, - bortom alla dagar...
*det spöregnar, blåser o temperaturen ligger runt +5
Det gick ju jättebra. Nästa gång kommer du säkert slappna av ännu mer. Vi firade jul hemma hos oss i år. Vegas rum ligger i anslutning till matrummet, trots att det både tjoades, sjöngs snapsvisor och spelades musik sov hon som en stock hela natten. Likadant igår då vi hade nyårsmiddag här hemma. Jag har lärt mig att slappna av i sådana sitauationer Det värsta som kan hända är ju att barnet vaknar, det som är så bra då är ju att man faktiskt har tillgång till ett antal verktyg. Det upplever jag som den största skillnaden mellan de som har kurat och inte. Och om det skulle vara så att det abslolut inte funkar så är ju en gång ingen gång....
Dina ord "Och om det skulle vara så att det abslolut inte funkar så är ju en gång ingen gång...." fanns nära hela tiden igår. Tror det var du som skrev nåt liknande tidigare. Tänkte att skiter det sig så är det ju bara tillfälligt.
När vi har haft folk här hemma under julen så har det funkat hur bra som helst med Dennis oxå. Nån kväll protesterade han väl länge...men han har sovit så gott varje kväll vi har haft fest här. En kväll dansade vi till Freestyle i köket o alla ljud därifrån går direkt upp till hans rum. Men han sov o sov. HAn vaknade dock till när det blev för tyst.