Barn födda runt årsskiftet 05/06!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
vanna

Inlägg av vanna »

Glömde: somnar för natten 18.30 :D
Alwa2

Inlägg av Alwa2 »

Hej! :D
Vi har fortfarande samma schema men funderar på att minska ner fm luren till 20 min. Märker att han har lite svårare att somna på förmiddagen. Det intressanta är att om jag av någon anledning honom sova 20 min på fm sover han 1h och 45 min på em, men om han sover 45 min på fm sover han 1h och 15 min på emluren! Han verkar alltså styra själv så han får den sömn han behöver ! 8)
Schemat ser ut så här:
7 Godmorgon, välling 1,5 dl
7.30 frukost med gröt, smörgås
9-9.45 sova 45 min
11.30 lunch, 1stor burk pure, frukt, tilltugg (majs, tomat, knäcke)
13.15-14.30 Sova
14.45 MEllis (banan/yoggi/skorpa)
17.30 kvällsmat (1 burk pure, tilltugg)
19 Gonatt

VI märkte av tidsomställningen en del. Han vaknade tidigare(vid fem halv sex!) några dagar samt gäspade stort kl 18 på kvällen! VIsst blev det en del svordomar över tidsomställnigspåfundet... :oops: Det tog några dagar men nu har han ställt om och allt är som tidigare igen :D
Nu ska jag hämta mina två "ensamlekare" och göra lite frukost!
Hej då! :D
Mamma till 3; flicka född aug -03, pojke född dec -05 och flicka dec -07
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

Antar att vi hör hit? :D Jag har en liten son född 21/12-05, han har nyss lärt sig gå, säga "mammma" (när han är sur) och "pappa" (men bara när pappa är på jobbet - varför ska man ropa efter pappa när han står precis bredvid en?) :lol:
* Ny adress! http://www.stilla-sinne.biz
* Mamma till :heart: "Skalman" :heart: född 21/12-05.
* Forumet är alltid Hem, även om jag är här rätt så sällan nuförtiden. :-)
Alwa2

Inlägg av Alwa2 »

Min säger "hej då" sedan han ett par veckor tillbaka och det räcker men att någon sätter på sig jackan så börjar han :D Sen har han börjat med något som låter som "mamma" men är mer "naa-naa" och jag vet inte än om det betyder mamma eller kanske nam-nam? Men det visar sig väl snart. :D
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Hej igen!

Dottern som är född 25/12 har nu sedan 3 dagar fått ändrat schema till en lur.
7.00 Vakna + välling
9.00 lite frukt
11.00 lunch
11.45 somnar i vagnen på väg till dagis för att hämta storasyster. Går hem och lägger över henne i sängen och lägger storasyster samtidigt.
Sover 2 tim.
14.00 mellis
17.00 Middag
18.45 välling
19.00 sova natt.

Hon reser sig upp överallt och håller i sig med hand, säger tack tack :D och vinkar.

Jag är ganska cool (eller vårdslös i andras ögon 8) ) med vad som åker in i munnen. Delar av systers leksaker, stenar, sand, löv, pinnar allt ska avsmakas. Jag avvaktar och oftast åker det ut av sig själv.

/Pia-Lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
Alwa2

Inlägg av Alwa2 »

Idag fyller min plutt 1 år!!! :D Måste förstås skriva in och berätta det :wink: Kalaset blir till helgen så inte så mycket firande idag men ett paket har storasyster gett lillebror iaf! Och så lite sång förstås! Full fart är det härhemma. Det kryps i raketfart och han har även börjat stå själv långa stunder. Jag hoppas han börjar gå snart så man kan vara ute lite mer. Det är lite bökigt att gå ut nu förtiden. Storasyster behöver ju ut och röra på sig men lillplutten tycker inte det är så kul att åka vagn några längre stunder. Och i lekparken är det så blött...Att krypa omkring där är ingen höjdare. Svårt är det också med alla kläder....Då blir man så arg så... :x
Aptiten är av sällan skådat slag (och bajsblöjorna också... :roll: ) men hellre det än en som petar i maten! Intressen som krockar med syrrans förekommer alltmer men tycker han verkar vara en klok liten bebis (bebis..? nja inte när man fyllt ett va´?). Fattar när syrran inte gillar att han tar vissa saker och kryper vidare mot nya mål. Läste en jättebra tråd under barnafostran om syskonkonflikter, "Hon bara förstör" heter den. Jag har skrivit ut tråden och lusläst och försökt praktisera under dagen. Det går hyfsat. Vissa dagar är bättre än andra, det beror lite på vilket humör syrran är på :shock: . Men trots att mitt självförtroende som mamma får en knäck när det inte går så bra (har alldeles för höga krav på mig själv- tyvärr :oops: ) så känner jag ändå att vi är på rätt väg på det stora hela!
Hur går det för er andra med 1åringar?
Kram!
Renee

Inlägg av Renee »

Grattis på ettårsdagen lille plutt! :D
Här har vi ett tag kvar tills dess, 1,5 månad ungefär.
Kryps i raketfart görs det här med. Numera med "rätt" teknik. På farmors tröga mattor gick inte has-tekniken längre - det blev till att byta till krypa-på-alla-fyra istället och det har han fortsatt med sedan dess.

Går gör man på egen hand i sidled längs långa hörnsoffan i jakt på nån skojig leksak att tugga på. Han går riktigt bra när vi håller honom i händerna också, men det är inget vi tränar särskilt ofta.

Annars är det mycket ord som ska övas in nu. Olika versioner av ordet "lampa" kommer ur lilla munnen samtidigt som det lysande föremålet pekas ut med söta lilla pekfingret. Mamma, pappa, bil, blomma är andra ord som sägs mer eller mindre begripligt.
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

Här firas Skalman för fulla muggar! :D :heart: \:D/ (Och han skrev blogg efteråt också, :lol: läs länken nedanför)

Några fler födelsedagsbarn, tro? O:) :-k
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Hej på er!

Här har vi också en ettåring :heart: !
Livet är fantastiskt med den herren, så nöjd och glad. Går, går och går hela tiden :lol: . Äter som en häst, sover som en gris. Jag skulle alltid vilja ha en ettåring hemma..

/ Mamman till sönerna :D
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

Håller med Father of sons, det är ju helt underbart! \:D/ :lol: Varför får inte människan vara så glad och oförstörd jämt, hela livet ut? :?
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Hm....här är inte livet lika fantastiskt alla dagar 8) ....

Vår tjej blev 1-år på juldagen. Glad och jätterolig är hon verkligen :heart: och tillsammans med storasyster är livet verkligen underhållande här hemma. MEN vi har också en del svackor. :?

Vi har en lillasyster som 99% av alla mornar tjoar och har sig i 30-40 minuter mellan 5-6. Har kommit och gått sedan i somras, hon började sova fantastiskt bra när vi bytte till en lur och 1-års vällingen när hon var 11 månader men sedan 1 vecka tillbaka är det värre än någonsin :( . Vi går upp och pangramsar och låter henne sedan vara.
Jag undrar lite över era matscheman och framför allt mängden? Jag funderar på om vår 1-åring är hungrig? Hon äter:

7.00 250 ml välling
9.00 Lite frukt
11.00 Mängd motsvarande 1 burk och 1/2 fruktburk
14.00 250 ml välling eller gröt
17.00 Samma som lunch (här är hon oftast jätte jätte hungrig)
18.45 250 ml välling

Klängigheten som många 1-åringar sysslar med märks bara av när man är hemma själv med lillasyster (när alla är hemma är det härligt med all liv och rörelse). Då är det till att först arbeta båda två och sedan ta en välbehövlig paus båda två. Mamma med bok på golvet så lillasyster kan komma och tanka när hon behöver.

Märker också att hon är rätt frustrerad över att inte kunna gå. Hon kryper i raketfart, står upp utan att hålla i sig och går efter gåvagnen.... Hoppas det lossnar snart......

//Pia-Lotta
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Hej, Pia-Lotta!

Försök verkligen med mer mat!
Här går det ner mycket, mycket mat vissa dagar och andra lite mindre. Vi erbjuder rejält med mat:

07.30 Välling 330 ml.
09.00 Naturell youghurt med musli, smörgås, thé.
12.00 2 dl havregrynsgröt med en halv mosad banan i, smörgås, frukt, vatten.
14.00 Frukt.
17.30 Middag, (samma mat som vi, osaltat) smörgås, frukt, vatten.
19.00 Välling 330 ml.

Burkmaten är ej lika mättande, innehåller mycket vätska så erbjud hemlagat (det kanske ni gör?) :wink: . Vår ettåring äter tre stora potatisar, halvt kycklingbröst och massor med grönsaker till. Det finns nästan inget stopp.. Proppa i mer mat, kanske något nytt och spännande? Att få plocka själv (ärtor, potatisbitar, broccoli, morotsbitar, smörgåsbitar..) Egen sked?

De är frustrerade innan de börjar gå.. Innan all utveckling så är det lite "gnälligt". Då vet man att NU är det nåt på gång, vad spännande :lol: !

Vi fick en mycket gladare men också mycket tröttare kille när han började gå.

Rapportera gärna!

/ Mamman till sönerna :D
Renee

Inlägg av Renee »

Hej hej!
Vår lillkille har ett par veckor kvar till 1-årsdagen. Han går inte utan stöd, men älskar gå längs hörnsoffan eller ta med sin matstol eller gåvagn på promenad :lol: . I korta stunder står han utan stöd tills han kommer på vad han sysslar med och "kan" helt plötsligt inte stå själv mer 8)

Pia-Lotta! Vi har i stort sett identiskt matschema som ni och det äts i princip samma saker. Tyvärr ratar han ofta nattslurks-vällingen... Men vad ska man göra? Även han har vaknat och hojtat emellanåt på sistone, fast då gärna tidigare än din snutta, 03.30 el 04.30 typ. Hoppas inte det är av hunger för han erbjuds all mat han orkar.

Sörjer att han är mjölkproteins- OCH äggallergiker eftersom det krånglar till det mycket med maten för honom... :cry: . Eftersom jag inte tror att soja/havresubstitut eller mjölkfritt margarin el likn produkter är särskilt hälsosamma är det inget jag vill använda så mycket av och heller inget jag vill att resten av familjen ska äta. Alltså blir det separat mat för Frans även framöver...

Även när vi pratar mättnad blir det lite svårt eftersom feta mjölkprodukter och/el äggula hade gjort honom mättare längre än grönsaker/kött resp solhavrevälling.

Över till nåt trevligare: det pratas så mycket och det är sååå roligt att se hans lycka över att göra sig förstådd :heart:

Måste delge en episod för den som orkar läsa:
Annandagen firades hos svärisarna och svärmor noterade med fasa i rösten blåbärspurén som Frans skulle få som efterrätt pga lite lös mage. När det väl var dags för efterrätt satt jag spänd och stel av rädsla för att blåbären skulle hamna någon annanstans än i barnets mun (allra värst på svärmors duk såklart, vilket den ändå gjorde, såklart...) och jag serverade lilla älskligen purén under tyst koncentration. Varpå han tittar upp på mig och säger: BÅBA!

När jag smälte, log och sa "jaaa, blåbär!" lyste hela han upp och såg så lycklig ut att jag aldrig kommer att glömma det :heart:
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Kära FoS! :heart:
Min haka tappade jag redan vid 330 ml välling :lol: .

Jo, vi inser att vi måste ge tösen mer mat. 3 dagar kring nyår så serverade vi henne mer mat (hemlagad) och hon satt och åt i 40 minuter! Sov direkt klockrent igen! Igår var det lite sämre med maten och jag serverar burkmat i samma mängd - vad händer? Jo, hon vaknar på natten och pratar tills hon somnar om igen! 8)

Vi förstod att det var skillnad på vanlig mat och burkmat men att den var såå stor visste jag inte. Idag åt hon vad jag tyckte var en stor portion makaronilåda + en burk barnmat till lunch!! :shock:

Vi ska benhårt köra med schemat vi "testade" :oops: kring nyår:
07.00 mer välling än idag
09.00 Mellis
11.15 Lunch mera än idag
14.00 Gröt eller välling mer än idag
17.30 Middag
18.45 välling mer än idag.

Vad väger förresten er 1-åring?
Och sen ska jag börja tänka: SPÄNNANDE snart går hon - när det gnälls :wink:

Renee - trist med allergi. Har du kikat på www.allergimat.com? Där finns det massor med recept som kanske kan ge lite inspiration?

Kram pia-lotta
Renee

Inlägg av Renee »

Vad bra att det verkar hjälpa med mer mat Pia-Lotta!
Kanske är den mer mättande eftersom den förmodligen innehåller mer kött/fisk/fågel än burkmat..? Jag har funderat lite på det där eftersom det i alla rekommendationer står att man ska ha 1/3 kött/fisk/fågel när man lagar mat till de små, men på burkarna är det oftast bara 1/10 (i bästa fall...) :shock:

Tack för länktips! Ska kolla där för inspiration behövs alltid :lol: . Det besvärliga är dock att han har BÅDE mjölkprotein OCH äggallergi - t.o.m. dietisten vi var hos hade bara råd/recept för ena allergin ELLER den andra :evil:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"