17 mån bara gnäller vad för fel???

Skriv svar
Fialoppan

17 mån bara gnäller vad för fel???

Inlägg av Fialoppan »

Pojk 17 mån som alltid varit pigg o glad för det mesta men ingen stillsam o enkel typ, utan lite mer åt det aktiva o otåliga hållet, full fart ska det vara. :) Sista dagarna, veckorna har varit bök o stök är det jag som gör helt fel eller hur e andra barn??? :( Schema: Natt 19-07.30 (lägger en halvtimme tidigare än förut efter råd på forumet) Sover dag 12.45-14.15.
På fm fodrar vi våra djur o tar hand om de, vilket är nödvändigt o han är med hela tiden, vid vissa moment får han sitta i vagnen ett tag, då jag inte vill att han ska springa mellan benen på hästarna etc. :shock: Han har dock sina uppgifter med djuren med.Såklart!
På em är det åxå djur, men han får även chans att bara gå dit han vill ute, jag är bara med i bakgrunden. Alltså e vi ute mkt, inne är det mat o tvätt etc, men även sk tom tid då jag sitter på golvet med honom o läser eller så.

Iaf så äter han helt ok, o sover hyfsat, ibland tar det tid på kvällen att somna men ligger oftast bara o trallar för sig själv. Men nu är han så gnällig!!! Jämt känns d som :? Jag går inte kring o bär, försöker ta med honom i mitt arbete eller åxå bara krama o finnas. Men det känns som han bara gnäller!! :cry: O det tar ju både på honom o mig. Usch... Det känns som han vill ha massa närhet o uppmärksamhet, o jag försöker att ge det, han är så mammig nu, nästan rädd för pappa, som inte är hemma så mkt. ALDRIG visat sig sån här förut, han har alltid varit tuff o självständig.Jag är så ledsen, hoppas någon har något råd, för jag blir knäpp. :oops:
Fialoppan mamma till Albin 050719
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej fialoppan :!:

Jag tror din gossen hamnat i förtrotset, gå på sökfunktionen och sök på "förtrots" så får du massor av träffar!
läs där först :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Mindy

Inlägg av Mindy »

Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Fialoppan

Inlägg av Fialoppan »

Tack Ni goa människor för snabba o konkreta svar!! :D Det känns skönt att kunna gå in på forumet o skriva av sig o få svar! Stor kram jag ska genast läsa!!
Fialoppan

Inlägg av Fialoppan »

Hej, läst på länken o fått många tips, känns som en HÄRLIG tid börjar eller :wink: ? En tålamodsprövande sådan kanske.

Jo te x nu ikväll skulle vi dammsuga, vilket gossen brukar älska, jag börjar som vanligt_ Nu ska vi dammsuga! Här är ju så smutsigt! Var e dammsugaren? Då brukar han beslutsamt stega fram till städskåpet, hjälpa till att ta ut den, peka var sladden ska vara etc. Brukar sen leka för sig själv, o komma o inspektera o lösa av mig emellanåt. Men nu så står han o hänger mig krampaktigt i benen o är jätteledsen!!!! Jag ger en lång kram o talar om t nu måste vi ändå städa,men han bara skriker!!! :shock: :shock: Jag försöker så ggottt jag kan-Nu ska jag städa Albins rum, Kom följ med! :lol: Men gossen Bara skriker. Sitter nu hos mig o skriker, tystnaR EMELLANÅT O SÄGER TYP "DÄÄ" när han får fatt i ngt kul. Sen rasar jorden igen. Nu läser han i knäet. Nu bröt han ihop. Så vad gör man?? :shock: Jag vill inte göra ngt stort på egen hand, typ stjälpa i säng eeller så. Bör jag det??? Eller vad göra? :?: :!:
Mindy

Inlägg av Mindy »

Joho, det är bara att vattna på i tålamodsrabatten som jag brukar säga. :roll: :wink: Har själv alltför lite av den där varan....Men tre saker är också viktiga att ha som mantran i huvudet tycker jag:

:idea: Det är VIKTIGT att känna sig behövd (på allvar) här i världen. Det gör underverk för gnälliga som frågar om vikten av sin existens.

:idea: Var ditt barns bästa vän. Jag måste ofta påminna mig om det, både bra dagar då Vän Av Ordning tränger sig emellan ibland :roll: och dåliga dagar då jag inte riktigt förmår hålla den nivå jag strävar efter. Jag rapar mantrat tyst för mig själv och analyserar situationen. Agerar jag som att jag är mitt barns bästa vän nu? På riktigt? KÄNNER jag det HÄR och NU på riktigt? När du har den rätta känslan så kommer du att märka att många situationer löser sig själva (nästan). :D

:idea: Gå i pakt! Om det finns mycket skrivet här på forumet.

Nåväl, det om tålamodet. Tolka inte det här som kritik det var bara råd för framtiden apropå just tålamod. :wink: Nu till det aktuella inlägget.
Fialoppan skrev:
Jag ger en lång kram o talar om t nu måste vi ändå städa,men han bara skriker!!! :shock: :shock: Jag försöker så ggottt jag kan-Nu ska jag städa Albins rum, Kom följ med! :lol:
I detta ovan tror jag att det finns en del att göra.
"Nu ska jag städa, kom och följ med" :arrow: innebär det att han är oumbärlig för dig för att arbetet ska bli gjort :?:
En kram tror jag inte heller passar sig i en sån här situation, men det säger jag förstås på distans. Är det någon som vi ska tycka synd om här är det DIG :!: För du fixar ju inte allt jobb som ska göras alldeles själv! Du hittar inte det och inte det. Vet han? Oj, oj, tänk om man hade haft någon hjälp, jag KAN ju inte göra det här själv... o.s.v. o.s.v.
Du måste alltså visa honom att du klarar dig sämre (eller inte alls) utan honom - på riktigt. Och för att verkligen visa det behöver man både tålamod och förmågan att ge honom tid. Var hjälplös och vänta, vänta.
Har ofta kommit på mig själv med att t ex inför påklädningen gå omkring och plocka saker i väntan på sonen eftersom det hela tiden finns att göra. Och sedan irriterat mig över att sonen aldrig tycks vara intresserad av att klä på sig och gå ut trots att jag sagt till. :oops: Inte så konstigt. :roll: När jag tar mig tid att titta på situationen utifrån så begriper jag ju att HAN väntar på att JAG ska bli färdig. :roll: :idea:

Här har du en länk där Anna ger en massa aha:n kring den sociala delaktigheten. :idea: Den vänder sig till ett äldre barn än ditt (i riktiga trotsen) men det finns MYCKET att ta till sig där.
http://annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7061

Här finns det också en massa tips kring social delaktighet för olika åldrar.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5385

Annas svar i den här länken älskar jag, det om att barn behöver TID.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
Så enkelt men så svårt. Också bra att ha i bagaget! Själv har jag klistrat upp det på kylen som en påminnelse var dag. :wink:

PS. Jag är medveten om att det kan bli knasigt eftersom du kanske inte angett ordagrant vad du sa eller hur du gjorde. Hoppas att du har överseende med det. :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Fialoppan

Inlägg av Fialoppan »

Tack för snabba bra svar! Jag läsert ofta direkt, m d e ju inte alltid jag hinner svara, när man sitter här i skogen...vi har ju inte bredband large precis, så det tar ju lite tid. :wink:

Kloka svar!Jag vill ju verkligen lösa mina problem, o göra lilla gossen väl, o jag är så tacksam att nån ser det jag missar+ :) :!:

Jag fattar precis vad du menar. Jag försöker ta med honom o låta honom vara med o göra saker, men jag har nog missat att han e större nu o behöver mera uppgifter! :!: För vad vore jag utan honom? När det krisat sig har jag spelat hjälplös, te x när vi skulle duka utt efter nyårsfirandet här hemma. Han var ju TVUNGEN att göra det!!! För vem skulle annars??? Mamma visste ju inte hur man gjorde med diskmaskin o det! :wink: :D O gejen är ju att det hjälper ju hans självförtroende o liv att veta att han BEHÖVS PÅ RIKTIGT!!!

Nu har jag fått en aha upplevelse till, o ska läsa på mer på trådarna du tipsar om. Mkt som strular är nog för jag stressar. O varför då?? Denna tiden är ju den bästa i mitt liv! :heart: O denna tiden ska jag ge honom o mig. Kram på er alla!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"