Sömn 3:e levnadsåret?

Skriv svar
Mindy

Sömn 3:e levnadsåret?

Inlägg av Mindy »

:D
Simon har nu legat vaken hela sin middagslur 2-3 gånger på kort tid. Han surrar, gör antagligen något i stil med kullerbyttor i sängen låter det som. Stökar, flåsar och bökar men ligger kvar.

Vi har nyligen dragit ned nattsömnen till 11,5 istf 12 tim för att synka med lillebror. Han har en lur mellan 13-14.30 på dagen (lillebror 12.30-14.30). Tills alldeles nyligen fick vi väcka honom varenda middagslur så jag tycker att förändringen är tvär och lite underlig.... :? Från att väcka till att sova NOLL timmar. Igår väckte jag honom dock efter 1,5 timme så jag skulle säga att han behöver sömnen ungefär varannan dag för han somnade skönt på kvällen ändå.

Hur många timmar sömn brukar de behöva efter 2-årsdagen?

Tycker ni att jag är taskig som låter honom ligga 1,5 timme i sängen? 45 min är lite för kort för MIG. :oops: Behöver den där tiden för att jobba lite. Har jobbat alldeles särskilt för att synka ihop dem nämligen. :wink:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
vilsa

Inlägg av vilsa »

Vi hade en sån period för ett tag sedan. Det tog ett par veckor och sedan sov han som vanligt igen.
Om ni har 11,5 timmar natt tycker jag definitivt att du kan hålla fast vid 1,5 timmes middagsvila oavsett om han sover eller inte.

Har för mig att jag läste en tråd nyss som handlade om just sömnen under tredje året. Fast nu hittar jag den dessvärre inte.
mamma till två barnaboksbarn, födda 04 och 05
Tilia

Inlägg av Tilia »

Halloj!
Jag letar också efter sömn för tredje året :?: . Min grabb fyllde två i november. Middagsömnen strular inte (peppar, peppar) men vargtimmen :? . Han sover 19-06.30 och middag ca 12.45-14.45, dvs 13,5 timmar per dygn. Jag tror schemat behöver ändras för han vaknar nu nästan varje morgon vid 5 o skriker. Tystnar ibland vid pangramsa men ofta får jag sätta på klassisk musik då han inte tysnat vid 5.30. Pågår inte detta så vaknar han vid 6 och ropar på mamma. Brukar inte somna om och vi gör strålande morgon 6.30.

Vad tror ni om natt 1930-6.30? I sådant fall får jag nog förlänga med 10 min per dag under tre dagar. För när jag har prövat att lägga honom senare så har han ju inte sovit längre.
Middagsluren är oftast två timmar enl ovan men vaknar han efter 1,5 så funkar det också.
TAcksam för svar!
Tilia
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Här är tråden!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9515

Mindy!
Vi har det precis likadant. Jag får för mig att det händer så mycket inom honom just nu. Det betyder inte att han inte behöver sova, men han har mycket att tänka på, behandla, fixa och trixa med i lille huvet. Det har varit trassel ett par dagar, sen god sömn, sen trassel igen. Nu i veckan har det tagit upp till en timme innan han somnat, men när han väl somnat har han fått sova tills han vaknat. Fel kanske att rubba schemat, men han har varit go och glad i alla fall.

Jag minns att med storebror som inte var kurad, så började det i den här åldern bli svårare att söva honom på dagen. Det blev naturligt så att vissa dagars sömn föll bort, och togs igen andra. Som sagt tror jag visst att de fortfarande behöver sova middag, men man kan nog förvänta sig att detta är början till slutet för den långa dagsluren. Typ.

Åsa B
Mindy

Inlägg av Mindy »

Tack Vilsa och Åsa B! :D
I veckan har det varit olika mest varje dag. Den dagen jag skrev inlägget sov han ingenting, låg och sjöng och stånkade i 1,5 timme men var nöjd och glad när jag "väckte" honom. :lol: (Lillebror sov som en stock i samma rum :shock: :lol: ) Sen sov han hela luren när vi hade varit ute 3 timmar på förmiddagen en dag. :wink: Och igår tog det 45 min för honom att somna och då sov han 45. Men så var han rätt trött innan luren idag och somnade snabbt och sov hela. Tja, det är väl bara att gilla läget - det gör ju han och ligger kvar. Precis som du säger Åsa händer det en hel del, bl a börjar trotsen visa sig då och då.

Tilia: Eftersom min kille verkar klara sig gott på 11,5 + 1,5 (oerhört gott humör :wink: ) så kanske det kan vara lite överkant med 13,5 nu? Och då tänker jag särskilt 2 timmar mitt på dagen. Eftersom han sover då så kanske hans sömnstrul visar sig på morgonen i stället? Simon sover som en klocka på natten men hans strul är på luren. :wink: Så tänker jag!
Vore jag du skulle jag korta ned middagsluren och ha 12 tim natt i stället. För 12 timmar natt ska de ju liksom ha sen när de inte sover något på dagen tänker jag. Vi kommer att gå tillbaka till 12 timmar natt (19.30-7.30) när lillebrors ena dagslur kortas alternativt tas bort. Det är bara för att synka ihop dem som vi nu lägger 20.00. Sen får vi väl se om han ändå fixar en vila på 1,5 mitt på dagen då eller om det bara blir 45-60 min.
Att lägga senare på kvällen är som du säger sällan någon bra lösning för att få dem att sova längre.

:D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Mindy!
Aha, börjar trotsen visa sig hos er?? Då blev jag intresserad, för det gör den här också (även om den inte ska börja förrän vid 3 säger ju AW :shock: ).
Hur visar den sig hos er? Här är det väldigt mycket ilska just nu. Utbrott, rätt och slätt. Det har börjat senaste två veckorna, och kan vara att man inte vill gå hem från granne, inte vill gå in, inte vill ta av sig kläder. Vi paktar och visar och lirkar och delaktigar, men det är ändå liksom en annan kaliber helt plötsligt. Det skulle va jätteintressant att höra hur ni har det, eftersom dom är så lika i ålder..

Ha det gott, och go fortsättning!
Åsa B
Mindy

Inlägg av Mindy »

Jag vet, det känns tidigt. Har också funderat på det.... :-k men någon slags försmak är det i alla fall. Påminner mycket om förtrotsen vid 17 mån. Men man kanske kan ha förtrots i två omgångar...? :lol: För det är inte i några misskötta situationer med vanmakt som resultat.
Ungefär samma situationer som du tar upp. :wink: Gå ut = nej, nej HEMMA! :arrow: gör i ordning lillebror, klär på mig själv :arrow: "Me, me, me!" och väl ute så vill man inte gå hem. :wink: :lol:

Nu har det inte varit mycket alls på en vecka, men veckan innan var det flera situationer om dagen. Det är väldigt mycket "kan sjelv" :wink: . Vi har tidigare tyckt att han haft svårt att göra val mellan två saker. Det kan ha funkat skapligt om han fått peka på något men mer abstrakta val har varit svårt för honom. Har bedömt att det varit lite tidigt. Men när det här började visa sig intensivt körde vi stenhårt på val-grejen och han fattade rätt snabbt och det funkade. :thumbsup:

Typ: (Nu är det strax dax att gå och sova.... "Nej, nej")
Ska du klättra i sängen själv, eller ska mamma bära dig dit?
:arrow: Alltid: "sjelv" och springer till sängen. :wink:

Ska du gå och tvätta händerna själv eller ska pappa göra det åt dig?
:arrow: Nästan alltid "sjelv" och gör det. Annars får vi genomföra och "tvätta" våra lite fint samtidigt. :wink:

Gummiben ute :roll: :lol: : "Ska du gå eller stå på brädan?"
:arrow: Han gör det val han känner för och annars funkar det att säga "nähä, men kom när du är färdig då så börjar mamma och Viktor att gå, hej hej" och gå iväg i snigelfart. Då säger han i princip alltid "me, me me!" - än så länge. :wink: :lol:

:idea: Och förvarna lite innan först givetvis! Så att han får chansen...

Men jag har för mig att AW har anat sig till trots hos såna som närmar sig 2,5 år ibland. :?
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Vår son är 2 år och 4 mån och middagsluren är inte lika given längre (eller lika SÄKER som förrut). Dock har det där gått i perioder sedan sommaren (i juli t ex trodde vi att vi skulle vara tvugna att plocka BORT luren :shock: - måste ha varit värmen :D ). Nu är han dock inne i en period då han alltid somnar bra på middagsluren (13-14.30) och vi måste nästan alltid väcka. Det påverkar allt oftare insomningen på kvällen och det märks att han är "mittemellan" sova-inte sova. Vi får se hur vi gör...

Och du, NEJ du är inte hemsk för att du låter honom sitta i sängen NÖJD och vaken på dagen. Det gör vi med! Det blir ju vila ändå och vår grabb behöver det då han är en mycket aktiv kille.

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"