vargtimmen

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
fjällström
Kontakt:

vargtimmen

Inlägg av fjällström »

Har en liten fundering vad gäller vargtimmen (kl 04-06) :?
Vår lilla tjej sover vissa nätter väldigt oroligt. Hon skriker till/gråter två minuter, tystnar, skriker igen efter en kvart, tystnar och så håller hon sen på i ett par timmar ibland. Vi hinner aldrig ramsa eftersom hon tystnar så fort. Men givetvis påverkar ju detta nattsömnen. Hon är ju inte alls utvilad efter dessa nätter :(
Natten som gick hade hon en sån här period vid 22-tiden. Sen under vargtimmen ramsade vi nog fem gånger :!: Det känns som att ramsan stör mer än vad den hjälper. Är det fel att låta henne klara ut dessa skrik själv även under vargtimmen :?: Vet ju att man ska ramsa vid varje uppvak under dessa två timmar, men jag tror att hon bara drömmer.
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej

Har ni det så här VARJE morgon?

Att inte göra någonting är också ett verktyg. Stör du med ramsan så låt bli.
Om Ella vaknar i vargtimmen sover vi vidare. Det blir ytterst sällan krisläge. Och blir det inte kris fixar hon att somna om själv.

När vi hade vår period med vargtimmesuppvak pangramsade jag direkt hon vaknade. Nu när vi inte längre har det problemet stör jag mer om jag ramsar=aktivitet=morgonen har kommit.

Så, nej det är inte fel att låta henne reda ut situationen själv. Och reder hon ut dem själv så har ju ramsan varit icke-nödvändig så att säga..... :wink:

Lycka till!

/Åsa
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Vill tillägga.....

Frågan om ni har uppvak varje morgon ställde jag då det inte låter som att ni har ett regelrätt "vargtimmesproblem". Därför tycker jag inte att ni MÅSTE ramsa varje uppvak om det stör mer än det hjälper.

Har man ett ordentligt vargtimmesproblem får man ju handla lite annorlunda..

/Åsa
fjällström
Kontakt:

morgon

Inlägg av fjällström »

Tack för de goda råden :)
Vi har egentligen aldrig haft problem med vargtimmen. Inte ens när vi kurat. Men ibland vaknar hon till vid 6-tiden, får en pangramsa och somnar om. Men nu har hon (de nätter hon sovit oroligt) bökat ordentligt en del mornar :? Ska inte ramsa några mornar, så får vi se hur det blir då :wink:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "