Läggningarna är så jobbiga...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
liv

Inlägg av liv »

Hej Ulrika :!:

Tack för ditt svar på min tråd Kvarvarande "läggningstrassel"!

Ja, jag ser att vi har liknade historier och tack för att du ville dela din med mig!

Det kan kännas tufft och tung ibland ](*,) , men vi gör ju detta för att vi vill våra barn det allra allra bästa och då finns det alltid lite extra resurser i ett litet förråd någonstans att plock fram, för att orka fortsätta och ha tålamod. För det ska gå lika väl för oss som för andra och visst kan vi med? eller hur? Av vliken anledning skulle inte vi klara av det andra har klarat av....? Det kommer att gå :!: :!:

Kram på dig och lycka till!!!!
Jag tänker på dig ska du veta!!
Mamma till en underbar gosse :heart: född 060516
och en underbar tös :heart: född 080605.
Ulrika Berg

söva om, hur???

Inlägg av Ulrika Berg »

Hej igen!
Tusen, tusen tack alla och framför allt Anna, för den bästa julklappen vi kunnat fått - SÖMN och ett nytt liv i vårat hus. Utan all peppning och stöd hade jag aldrig klarat detta själv. :)

Läggningarna går bättre nu och ramsan tar mycket bättre. Eftersom han fortfarande inte verkat trött vid läggningarna och det tagit lång stund innan han somnat, även om han inte skrikit speciellt mycket, så har vi nu gått över till två sovpass per dag, på vardera en och en halv timme. Då har en ny fråga dykt upp:
Han vaknar ofta efter 45 min. som han är van att göra sedan tidigare. När jag kommer in till honom ser han verkligen klarvaken ut :lol: och jag kan inte söva om honom. Hur gör jag :?: Han behöver ju verkligen sovtiden nu eftersom det annars blir jättelänge till kvällen. /Ulrika.
miar70
Kontakt:

Re: söva om, hur???

Inlägg av miar70 »

Ulrika Berg skrev:Han vaknar ofta efter 45 min. som han är van att göra sedan tidigare. När jag kommer in till honom ser han verkligen klarvaken ut :lol: och jag kan inte söva om honom.
Hej Ulrika :D

Vad härligt att det funkar så bra. Men varför går du in till honom på dagen :?: gör som du gör vid ett kvälls/nattuppvak: ramsa och vid totalkris solfjädra honom :!: Ge honom förutsättningarna att sova, så kommer sömnen sedan!

Kram å god fortsättning
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
fjällström
Kontakt:

samma här

Inlägg av fjällström »

Hej Ulrika!
Så skönt att höra att ni börjar få ordning på torpet :D
Har haft samma bekymmer som Dig med dagslurarna.. Men nu sover hon oftast 1,5 timme non stop. Ibland vaknar hon till efter 45 minuter och då är jag bakom hennes dörr på stört och ramsar x 4. Sen låter jag henne vara. Oftast somnar hon om, men ibland är hon arg en stund och sitter sen och pratar för sig själv :roll: Det blir dock bättre och bättre för varje vecka :wink: Jag försöker alltid ha henne i sängen tills sovtiden är ute, men ibland har det hänt att jag tagit upp henne en kvart tidigare (marginalkvarten) om hon legat vaken 45 minuter utan att somna om och om hon är arg/ledsen. Men jag inväntar alltid tystnad innan jag går in och hämtar henne.

Kämpa på :!:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
Ulrika Berg

kaos

Inlägg av Ulrika Berg »

Hej igen!
Nu har nåt hänt...
Efter att ha haft några veckor som varit underbara :) med sömn och mat så har kaoset kommit igen av någon anledning.
Min son är nu drygt 9 månader. Han hade öroninflammation för två veckor sedan och efter det blev han som förbytt :roll:. Under inflammationen gick det rätt bra ändå att söva om med ramsan, men nu har han varit orolig som aldrig förr, de senaste 5 nätterna.
Han vaknar efter någon timme och vaknar sedan hela tiden under ett par timmar :cry: . Brukar lugna sig lite efter midnatt och vaknar kanske då "bara" en gång i timmen... Jag fattar verkligen inte vad som hänt???
Vi trodde förstås att det var öroninflammation igen som stökade, men det är kollat, och det var ingenting där.
Han har också blivit mycket oroligare på dagarna. Kan det vara nåt i utvecklingen som gör att han känner sig otrygg på nåt sätt :?
För att få honom lugn på natten nu så har vi tyvärr kommit lite fel nu de sista nätterna :oops: Vi har buffat en hel del och ramsat om varannat.
Vad kan detta bero på och vad ska vi ta oss till :?: Det känns nu som om att vi slösar och missbrukar verktygen, men det är så jobbigt.
Snälla ni, ge oss råd och stöd :heart: ! /Ulrika.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: kaos

Inlägg av annawahlgren »

Ulrika Berg skrev: Kan det vara nåt i utvecklingen som gör att han känner sig otrygg på nåt sätt :?
:D Det finns tre faktorer här, skulle jag säga, som "gör att han känner sig otrygg".

Den första är jobbig nog: han befinner sig med största sannolikhet i åttamånadersångesten nu. Läs gärna "Åtta och nio månader: Åttamånadersångest. Född till ett jag" i Barnaboken och bilda dig en uppfattning om vad det är han går igenom :!:

Den andra är öroninflammationen. Den bemötte ni lugnande och det gick bra. Men för små barn är smärta, elände i kroppen, konstigheter man aldrig varit med om och inte kan begripa sig på, lika med vargen. Något fientligt som gör en illa har invaderat en. Man har inga referensramar alls. Man vet inte, som litet barn, att folk blir sjuka då och då och att det inte är farligt alls i regel och att det går över, och vips! blir folk friska igen och allt är som vanligt. Man vet ingenting. Det okända är alltid skrämmande och gör det dessutom ont, utan att man har det vuxna perspektivet och erfarenhetens distans, känner man sig förmodligen hotad till livet - och definitivt till tryggheten, till det som var det säkra livet, förkroppsligat inte minst av den egna lilla kroppen och dess funktioner, i ens tidigare så säkra lilla värld.

Den tredje faktorn är den svåraste för honom av dem alla: er egen oro :!: Oron är den största boven i all barnavård. Med den oro åt vilken du ger röst nu bekräftar du för lilla barnet att allting verkligen är både farligt och fel. Att hans lilla liv verkligen hänger på en skör tråd. Att du och ni inte har en aning om vad ni ska göra. Att ni inte kan stå som hans överlevnadsgaranter längre. Att ni är hjälplösa. Att ni inte kan rädda er själva, än mindre honom, ert lilla barn. Och DET betyder livsfara för honom. Han vet, instinktivt, och har vetat sedan han föddes, att han är hjälplös utan er. Att vara hjälplös handlar inte om att känna sig ledsen och ensam utan om att på goda grunder frukta för livhanken.

Därför är det så extremt viktigt att man särskilt noga, oförtrutet noga, överför sin fasta övertygelse till barnet om att ingen fara hotar alls - att det som händer visserligen är tråkigt och bedrövligt men absolut inte farligt eller fel - just när lilla barnet som mest torteras av vargen i den ena eller andra skepnaden.

Så ta er samman :!: Er egen oro får ni ventilera för varandra men inför barnet ska den stoppas i påse, skjutas, motas bort, effektivt som om det var vargen själv ni sköt utanför dörren för att den inte skulle ha en chans att så mycket som komma i avlägsen närhet av er son :!:

Verktygen finns, de som kallas krisverktyg; men inga verktyg i världen hjälper om ni inte kan underbygga dem med säkerhet och lugn, betryggande - i ordets sanna bemärkelse - lugn. Det är Attityden av tveklös självklarhet som ska ligga i botten och till grund för allt ni gör. Så läs på - i Verktygslådan t ex eller i Lathunden eller var ni tycker där ni kan känna er stärkta - och besvara lilla pojkens ängslan nu, den som ni har förstärkt i stället för att hjälpa honom lägga bakom sig tillsammans med öroninflammationen, med betryggande försäkranden i lugn handling om att allt är bra, ingen fara hotar, han kan sova så gott, ni finns där och håller vakt och skjuter vargar så fort de skymtar ända borta vid horisonten :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Ulrika Berg

Inlägg av Ulrika Berg »

Jag vill sända tusentals rosor till dig Anna, för att du räddar vår familj :heart: .
Jag når verkligen botten då lilleman inte sover. Min oro för att jag ska behöva uppleva det jag varit med om, med min dotter på nu snart fem år, är så stor och såklart överför jag den på min son. Hon har alltså varit vaken SÅ otroligt mycket i hela sitt liv, så vi har hållt på att gå under (så sorgligt att vi inte upptäckt kuren tidigare) :cry: .
Vet nu efter att återigen kört en minikur på en natt, att vi inte kommer att uppleva detta igen! Efter en natts kurning, som inte var så rolig alls i och för sig, så har han nu sovit gott i två nätter. Underbart :) !
Skulle tro att han gått igenom den sk åttamånadersångersten, efter att ha läst i Barnaboken. Men också precis som du skriver, så har han säkert kännt stor oro för överlevnaden, då vi inte alls visat den trygghet vi borde, utan istället börjat leta efter en massa olika anledningar till varför han inte sover :oops: .
Ett litet bakslag som så klart kommer att komma igen, ska inte få göra att vi tappar greppet. Vi har nu hjälpmedel att ta till som ger oss den trygghet vi behöver :!:
Så, tusen tusen tack för att du tagit oss upp på fötter igen!!! /Ulrika.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

Underbart. Pris och beröm :!:

Du hamnar i en god cirkel nu. Ju säkrare du blir på handen, desto säkrare blir lilla barnet - och tvärtom. Varje gång du nöjt eller häpet men rätteligen kan säga dig: "Titta! Jag kunde! Jag KAN :!: " så växer din mammasjälvkänsla, och du blir ännu säkrare på handen, osv osv :D

Den gamla tiden är förbi.

Små barn ska njutas - och njuta själva :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"