Såååå trött på min älskade treåring! HJÄLP!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Sullan

Såååå trött på min älskade treåring! HJÄLP!

Inlägg av Sullan »

Hej!

Först av allt tack för att detta fantastiska forum finns, har fått så mycket hjälp och stöd med min lille pojkes (fem månader) sömn etc.

Vår treåring är så jobbig och har varit en lång tid. Nu har han ju såklart blivit storebror och inte ensam herre på täppan längre och det spelar ju så klart in men han leker inte alls själv :cry: och gnäller stora delar av dagen, jag blir tokig :twisted: :twisted:

Vi "tar honom i bruk", han hänger tvätt, hämtar post, dukar, lagar mat, handlar, slänger sopor, stoppar in öl till pappa :oops: , plockar undan, "dammsuger etc så han borde vara sugen på att leka själv men vissa dagar har han inte rört sina saker i sitt rum. Han hänger efter mig som en liten svans, jag blir tokig jag måste ju ägna mig åt andra saker än honom (vilket jag gör, jag låter honom gnälla och fortsätte med det jag gör), försöker få honom delaktig men oftast vill han inte. Han är oxå så elak mot sin lillebror och vill inte alls vara del av skötsel av honom etc.

Så fort lillebror är vaken (han sover sina dagslurar TACK AW!!!!!) kan storebror inte kissa själv eller tvätta händerna etc....)
Jag känner att jag blir så irriterad på honom och vet inte vad jag ska göra. Någon som har tips eller känner igen sig????
Sullan med tv? pojkar. Henrik september 03 och Markus 14 juni 2006
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Svara på hans fråga som han ställer när han säger att han inte vill vara med och sköta lillebror - "BEHÖVER du mig när du sköter lillebror" :?:
Eftersom han inte hjälper till så behövs han inte. Jag skulle gissa att det är en del av prolemet i alla fall.

Var handfallen, helt plötsligt är du helt snurrig i bollen. Du hittar inte hans säng, du vet inte var blöjorna finns, kommer inte ihåg hur man tvättar lillebror... Pröva!!! På allvar, han måste tro dig.
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Sullan

Har testat att vara helt handfallen

Inlägg av Sullan »

och det hjälper en gång men nästa gång har han ingen lust längre men jag kanske ska vara mer övertygande, ska testa mera!

Tack för svaret förresten!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Precis, hjälper inte det, så kräv :!: , för du klarar dig inte utan honom. Jag är övertygad om att det kommer att göra skillnad!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, LO :wink: :D

:D Sedan har vi nog lite trotsålder här, hmhm :? Får jag rekommendera dig att lusläsa "Jag vill, jag vill inte :!: " i Barnaboken, och kanske även "Syskon" :?:

Ett billigt litet knep är att städa undan alla leksaker. De bara försvinner, en efter en (eller 25 i taget - varje barn i Sverige under skolåldern lär ha i genomsnitt 353 stycken :shock: ) samtidigt som man enligt vad LO skriver verkligen genomför organiserat "arbete", om så krävs med handen om handen och utan att ge sig eftersom man inte KAN själv. Tills man anser uppgiften avslutad, då man tackar hjärtligt för hjälpen och sedan garanterat låter barnet vara i fred - inte tittar, inte pratar, utan bara "förlitar sig" (ska det se ut som) på att barnet har sååå mycket att göra nu, själv. Här ger man alltså den Tomma Tiden en chans och skrotar alla missriktade ambitioner att styra om trevliga fritidssysselsättningar och "stimulera".

Kommer han klängandes och ska hänga på dig, sätt dig ner på golvet till hans disposition. Bara sitt där. Håll om lite om han håller om dig, men prata inte en massa, särskilt inte i irriterad ton. Fråga möjligen mjukt: "Vad ville du, då :?:" Vänta på 1. svaret, 2. att han själv rör sig ifrån dig, till slut. Då kan du återgå till ditt.

Att leksakerna försvinner leder till att han 1. noterar det, 2. saknar det ena eller det andra, 3. frågar efter det ena eller det andra, 4. uppskattar att återfinna - om och när han lyckas hitta dem. Med din synnerligen diskreta hjälp i form av frågor, för själv har du ju ingen aning :wink:

PS Tack för dina varma ord :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sullan

Angående leksaker!

Inlägg av Sullan »

Hej Anna!

Tack för svar från dig personligen!!!!

Ska verkligen ta fasta på att plocka undan leksakerna! Precis när jag skulle börja drabbades han av öroninflammation och jag hade inte hjärta att göra det just då, men nu i mellandagarna ska jag passa på när resten av familjen är ute!

Har prövat att sätta mig ned och fråga vad han vill, han blir lite förvirrad och grå iväg en liten stund, kommer doc strax tillbaka men ändå!

Ja, det är trotsåldern :roll:, en väldigt envis lite trotsare dessutom :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "