Hej Kristin!
Ursäkta mig för att jag inte läst på exakt var ni står någonstans på nätterna. Tror att du fortfarande har 04-målet kvar om jag inte minns fel. Du har "precis inför ramsan" skriver du. Tjata med den vid varje läggning, glatt och trovärdigt, så att den jobbas in i den lilla hjärnan.
Nu när jag precis har infört ramsan, skall jag då ramsa vid första pipet?

Om han klarar av uppvak själv andra tider på natten skulle jag avvakta och se om han kan lösa det själv. Han börjar bli stor!

Inte störa för mycket.
Skall jag ramsa tills dess att han tystnar?

Om du bestämmer dig för att han "måste" ha en ramsa ska den påminna honom att det är natt och på natten sover alla som grisar. Punkt. Gånger 4 och vänligt med bestämt. Har han skrikit upp sig utanför sans skulle jag (obs jag) gå in och solfjädra med ramsa och gå ut med ramsa. Det tar bra på min lille om det krisat till sig någon gång. Jag gör alltid en bekräftande solfjädring vid läggning och ramsar sedan ut. Sedan är det avvaktan som gäller, utan att överkoncentrera. Jag tror att din lille kan klara ut det själv efter det om han gjort det många ggr förr på natten, enligt dig.
Om han blir tyst och sedan börjar fråga igen, skall jag då ramsa på en gång?

Lita till barnet. Avvägningsfråga. Brukade fråga mig själv: Är det KRIS?
"Bekräftelseramsan", kommer den när han har tystnat?

Den här är jag dålig på med lilleman. Har inte behövts. Men då vi kurade storeman skall bekr-ramsan vara som en bekräftelse att han gör rätt: "just så, precis, nu somnar du om, vad skönt. Bra!" Men efter en "påminnelseramsa" om att det fortfarande är grisnatt skulle jag störa så lite som möjligt. D v s ingen bekräftelseramsa alls.
Lillen tystnar alltid väldigt snabbt när jag vagnar (gjorde det igår natt då han skrek/frågade så att taket lyfte....), skall jag ramsa undertiden jag vagnar?

När min lille började bli större, säg 4 mån, tog jag till vagning som KRIStilldelning. Trots att han sov i vagnen. Målet är ju överflytt till säng och där måste man lita till ramsan, om något. Låt ramsan ta över och ge max ett par tre vagningtag när, om taket lyfter av frågor. Annars bara ramsa.
Vad tror du om det

[/quote]
Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.