Kan man kura 20-månaders i en vuxensäng?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Marpis

Kan man kura 20-månaders i en vuxensäng?

Inlägg av Marpis »

Hej,
Jag undrar om det finns någon som vet om det även går att kura en 20-månaders i en vanlig säng :?: Vår dotter har alltid avskytt sin spjälsäng och har inte legat i sin på nästan ett år. Hon sover alltså i en egen vuxeensäng, men vaknar 2-3 gånger per natt och ropar på "mamma", jag eller pappan måste då gå in och lägga oss bredvis henne och ofta somnar vi också då. Eftersom det snart kommer syskon känner jag att jag/vi måste få ordning på hennes sömn. Jag undrar därför om någon kurat ett så litet barn i en vuxensäng eller om det absolut är spjälsien som gäller som AW skriver? AW skriver ju att små barn blir glada när de får tillbaka sin spjälsäng, men om de inte haft den på ett år så är det ju inte att "få tillbaka" utan snarar något nytt, hon blir helt hysterisk om jag försöker sätta henne i spjälisen, får känslaln av att hon får en klaustrofobisk känsla att helt plötsligt vara inlåst? Kan tilläggas att hon är en riktig nappmissbrukare också... :oops:
Vore väldigt tacksam för svar från er kloka forumister! :!: :!:
Mamma till underbar liten tjej på 20 månader. Ny bebis kommer i maj-07.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Marpis och välkommen :!:

Visst kan du kura din tös i stor säng, det är inte "lag" på spjälis :wink:

Läs det här om kurning av äldre barn:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=43

och återkom gärna med fler frågor, om du har :!:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Marpis

Inlägg av Marpis »

Tack för snabb feedback !! :) Jag har läst på båd bok och lathund och skall försöka kura henne nu under julen när jag är ledig. Ångrar bittert att jag inte tog tag i det när jag var mammaledig istället... En liten fråga till, tar det längre tid i vanlig säng en i en spjälsäng, i spjälisen kan man ju tvinga dem att vara kvar lättare genom att ramsa/ignorera skriket, i en vanlig säng kan de ju traska upp själva och det kanske innebär att det hela drar i långbänk :?:
Tack och kram :!:
Mamma till underbar liten tjej på 20 månader. Ny bebis kommer i maj-07.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D

Det är klart att det är mycket enklare att kura i spjälsäng, men jag vet att flera här på forumet kurat mindre barn i vanliga sängar också!
Du får helt enkelt sitta på pass, och ingripa DIREKT när/om hon är på väg upp! Eller så fundera över om du ändå inte ska ta in spjälisen, om DU bestämmer dig för att det ska gå bra med den, så gör det det :!:
Men det tar inte längre tid i en vanlig säng, lite mer passning bara.
Och ångra inte det som varit, se framåt istället, och här finns massor med hjälp att få om du behöver :!:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Som sagt ovan, det behöver inte vara en spjälsäng, men det undelättar :wink: Eller varför inte ett mellanting? En vuxensäng är ju ENORM för henne! Kan ni inte skaffa en liten utdragssäng med kanter på? Den kan hon ju ha i många år!
Och när du nu ändå är i kurtankar/tag, bort med nappen också på samma gång! :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Marpis :D

Hur går det :?: Blev dfet någon kurning i jul :?:
Berätta gärna :!:
Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "