Frågor om standardmodell för 1-veckas

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
maxikaxi

Frågor om standardmodell för 1-veckas

Inlägg av maxikaxi »

Hejsan,
Försöker få till standardmodellen på vår lilla nyanlända dotter, men har lite funderingar.

1.5 timmes matning och social delatkighet fungerar hyfsat. Hon ligger gärna vid bröstet hela tiden, men det är ohållbart eftersom storebror behöver uppmärksamhet. Efter en stunds matande sluter hon ögonen och jag får känslan av att hon mest ligger och "nappar". Är det då OK att avbryta henne eller ska jag tåligt vänta tills hon släpper bröstet?

Hon sover sällan 2.5 timme utan vill ha matning däremellan. Ibland somnar hon om och ibland är hon vaken, men nöjd. Ska jag hjälpa henne somna om på något sätt och i så fall hur?

På nätterna kan hon sova allt mellan 2 och 6 timmar. Ska jag väcka henne på bestämda tider (1 och 4) eller låta henne styra själv? Som det ser ut nu somnar hon vid 22 efter idog matning. Skulle hon vakna före 1 måste jag ju ge henne mat, ska jag då ge henne mat 1 också?

Tacksam för lite kloka klargöranden!
Hugo 2004-08(kurad vid 4 mån)
Sofia 2006-12 (SM från start)
Petter 2009-04 (SM från start)
Erika 2011-10-03 (39+0)
T.P

Inlägg av T.P »

barn födda 04/06/08
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

Grattis till lilla tösen :heart:
T.P har länkat dig standardmodellen, men jag får känslan av att du redan läst på om den - eller... :?:

Till dina frågor; nu är hon ju bara en vecka, så räkna den första månaden som smekmånad, och ta det hela lite som det kommer, det viktiga är att du ger flickan rejält med mat när hon är vaken, så kommer den goda sömnen med av bara farten!
Det TAR tid att sitta och amma, försök att hålla henne alert, pilla på kinden, dra i bröstet, killa under foten. Rapa henne om hon somnar, men ge henne verkligen "vad hon tål"! Jag tror hon vaknar för att hon inte är riktigt mätt!

Väck henne inte på natten, ge henne när hon vaknar själv! Men se till att hon äter ordentligt då också!

Min lilla är snart en månad, och nu börjar ett mönster synas i sov-vaken tider, som är bra att ha när man lite längre fram vill spika ett schema, men ta nu den här första tiden som en smekmånad :!:

Har du henne i vagnen inne när hon sover, och sover hon på mage?

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

Jo jag har läst på om standardmodellen men var lite osäker på hur man tillämpar den på en så liten. Men då är det så att hon får styra hur hon äter och sover de första veckorna och sedan efter ca 3 veckor kan man rätta in sig mer efter modellen.

Hon vill äta hela tiden så nu har vi börjat med ersättning eftersom det är väldigt påfrestande att sitta och amma konstant.
Hugo 2004-08(kurad vid 4 mån)
Sofia 2006-12 (SM från start)
Petter 2009-04 (SM från start)
Erika 2011-10-03 (39+0)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"