Har en liten tjej på 1.5 år och upplevde aldrig detta när jag väntade henne. Magen blir hård och öm vid minsta ansträngning. Att dammsuga är ju inte så krävande, men efter ett rum så blir magen stenhård
sammandragningar?
-
fjällström
- Kontakt:
sammandragningar?
Jag är gravid i v. 28. Har sista dagarna bara behövt hämta posten (100m) så har magen blivit alldeles stenhård och öm. Är detta sammandragningar
Har en liten tjej på 1.5 år och upplevde aldrig detta när jag väntade henne. Magen blir hård och öm vid minsta ansträngning. Att dammsuga är ju inte så krävande, men efter ett rum så blir magen stenhård
Om det är sammandragningar, är det isåfall nåt som kan leda till att barnet föds tidigare
Ska man vila när det blir såhär eller är det "ofarligt" 
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor 
Sara 0507 och Elin 0702
Sara 0507 och Elin 0702
Har inget svar, mer än att jag är i v 36 och har haft sammandragningar så som du beskriver i MINST en månad. Kan räcka med en jätteliten ansträngning så blir magen som cement. Nämnde det för min bm, men hon sa inget speciellt kring att det skulle vara "farligt"
Vore intressant att höra fler synpunkter/erfarenheter kring detta. Rent instinktivt känns det bra att ta det lite lugnt om det blir för mycket. Jag brukar sätta mig ned och andas djupt en stund.
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
Nu väntade jag tvillingar så man ska väl egentligen inte jämföra, men jag fick också så. Behövde dock bara gå några meter och så total kanonkula. Min läkare skickade direkt till kvinnokliniken, hon kollade och sjukskrev mig, detta var i v 20 eller 22, minns inte riktigt. Men det blev bättre när jag kunde vila när jag behövde. Alltså inte bara ha möjligheten utan att kunna lägga mig på stört då det hände.
Men samtidigt så "ska" ju livmodern jobba, så det är nog ingen fara. Den övar ju inför förlossningen, och tydligen är det vanligare att man märker dem om man tidigre fött barn.
Min läkare på spec.mödra förklarade även att "man vänjer sig", alltså ska försöka förklara, han menade att efter ett tag tänker man inte på dem på samma sätt eftersom kroppen vänjer sig.
kram hoppas det inte är ngn fara, tror inte det.
ps. jag hade aldrig kunnat dammsuga dådetta inträffade, men å andra sidan var jag stor som i v 40 i v 28
Men samtidigt så "ska" ju livmodern jobba, så det är nog ingen fara. Den övar ju inför förlossningen, och tydligen är det vanligare att man märker dem om man tidigre fött barn.
Min läkare på spec.mödra förklarade även att "man vänjer sig", alltså ska försöka förklara, han menade att efter ett tag tänker man inte på dem på samma sätt eftersom kroppen vänjer sig.
kram hoppas det inte är ngn fara, tror inte det.
ps. jag hade aldrig kunnat dammsuga dådetta inträffade, men å andra sidan var jag stor som i v 40 i v 28
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Hej
Hade det också så med barn nr 2 och väntar på att det ska börja nu. de säger att det är helt normalt och att, som sagt, livmodern övar.
Blir det dock väldigt mycket så kan man ju fundera på om man kanske inte ska ta det lite lugnare...det ökar ju helt klart vid stress.
Kram
Hade det också så med barn nr 2 och väntar på att det ska börja nu. de säger att det är helt normalt och att, som sagt, livmodern övar.
Blir det dock väldigt mycket så kan man ju fundera på om man kanske inte ska ta det lite lugnare...det ökar ju helt klart vid stress.
Kram
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
-
Lua
-
fjällström
- Kontakt:
dåså
Då är det nog sammandragningar
Önskar dig all lycka Lua
Och hoppas att det bär iväg till BB snart 
Önskar dig all lycka Lua
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor 
Sara 0507 och Elin 0702
Sara 0507 och Elin 0702
Hej!
Jag hade också mycket sammandragningar under mina graviditeter. Det började rätt tidigt, i v 25 någonting. Magen blev stenhård men gjorde inte ont. Det kunde ske när som helst, tex när jag satt på jobbet. Ibland var det så ofta som var 20e minut. Mot slutet av första graviditeten, i v 35, kunde det vara var 5-10e minut. På nätterna var det dock rätt lungt. Med första barnet blev jag lite orolig mot slutet och gjorde ett CTG i v 35, men allt var lungt. Båda mina barn är födda lite för tidigt, i v 37 resp 38, men jag tror inte det har med sammandragningarna att göra. Däremot har jag haft två supersnabba förlossningar (under den ena hann jag inte ens in till BB
) och kanske berodde det på hårdträningen av livmodern?-
Kram!
Mamma till 3; flicka född aug -03, pojke född dec -05 och flicka dec -07
-
blivandemamma
- Rådgivare/advisor
hej!
jag har också börjat få sammandragningar, är bara i vecka 21, snart 22 så jag läkare och barnmorska har sagt att jag skall ta det lugnt. Skall till barnmorskan på onsdag så då får vi se vad hon säger. Men vad jag förstår är det inte så bra om sammandragningarna gör ont, vilket mina gör. Men jag skall inte säga att jag vet, eftersom jag inte fått klara direktiv själv.
Men meddelar gärna när jag varit där om du vill.
jag har också börjat få sammandragningar, är bara i vecka 21, snart 22 så jag läkare och barnmorska har sagt att jag skall ta det lugnt. Skall till barnmorskan på onsdag så då får vi se vad hon säger. Men vad jag förstår är det inte så bra om sammandragningarna gör ont, vilket mina gör. Men jag skall inte säga att jag vet, eftersom jag inte fått klara direktiv själv.
Men meddelar gärna när jag varit där om du vill.
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Hej!
Jag hade sammandragningar som du (flera av er) beskriver från vecka 27-28 vid båda graviditeterna. De gjorde inte ont men var väldigt lättframkallade och kraftiga. Eftermiddagarna var värre än förmiddagarna. Sd:arna kom oftare vid stress (= på jobbet) och jag blev sjukskriven från v 28 (100%) resp 30 (50% t o m v 35) båda gångerna p g a detta. Den medicinska motiveringen var "hotande förtidsbörd". Tog det lugnare och det hela blev bättre, för att sedan tillta med kraft igen framåt vecka 35. Födde i v 38 resp 40.
Det bör inte vara någon fara så länge de inte är förenade med smärta, blev jag informerad. Däremot är det en anledning att sänka tempot.
Varma hälsningar
Carin
Jag hade sammandragningar som du (flera av er) beskriver från vecka 27-28 vid båda graviditeterna. De gjorde inte ont men var väldigt lättframkallade och kraftiga. Eftermiddagarna var värre än förmiddagarna. Sd:arna kom oftare vid stress (= på jobbet) och jag blev sjukskriven från v 28 (100%) resp 30 (50% t o m v 35) båda gångerna p g a detta. Den medicinska motiveringen var "hotande förtidsbörd". Tog det lugnare och det hela blev bättre, för att sedan tillta med kraft igen framåt vecka 35. Födde i v 38 resp 40.
Det bör inte vara någon fara så länge de inte är förenade med smärta, blev jag informerad. Däremot är det en anledning att sänka tempot.
Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.