... hur började förlossnignen...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

NU ska vi se om jag kan hålla koll på alla nykomlingar i den här tråden... :shock:

Kriszta, Lollo, Kattklo (vilken trevlig signatur.. 8) ) och så var det visst någon människa som kallar sig för Gablex - avlägset släkt, har jag för mig... :heart: (mannens syster eller något sån't där -svägerska, tror jag det heter... :-k )

Kriszta - vilken spännande berättelse :!: Skall ta fram den inför morgondagens BM-besök - förutsatt att inte mina sierskor i den här tråden får rätt förståss... :P

Lollo - med tanke på hur mycket jag ökat i vikt under den här graviditeten följer jag gärna ditt eminenta exempel och gör mig av med 10 kg i form av vatten... :idea:

Gablex - jag tror inte kroppen böjer sig till Kosackdans längre, men lite lätt dansat Alla Pugacheva har jag nu här i bakgrunden när jag inte går och nynnar på din nya låt - melodifestival 2007? O:)

Kattklo - det finns inga alternativ, segra eller segra.. :twisted: "Inte ligga kvar i elden" som de sade till de finska soldaterna på farfars tid... :roll:

Jannika - fler spännande historier beställer vi här - jag skickade mannen iväg till IKEA precis - tänkte att om han är iväg någonstans med en extremt oladdad mobil, så kanske..? 8)

Av magstorleken att bedömma kommer jag att gå till världshistorien som den första kvinnan som födde fram en fix och färdig ett-åring, med tänder och allt. :thumbsup:

GÄRNA idag eller imorgon! (KUULITKOS? HÖRDE DU?) Imorgon eller idag är det ju exakt 280 dagar efter ÄL , vad jag vet... :wink: (Vanligtvis har jag inte sådan Stasi-koll på vissa händelser, men just den här gången råkar jag veta... :P )

Fortsättning följer!

"Kaaa-lin-ka, ka-lin-ka, ka-linka moja!" :-({|=
Kriszta

Inlägg av Kriszta »

Kattklo skrev:
Vattenförlossning, är det tillåtet i Tyskland till skillnad från här? Du skrev att ingen var intresserad av det, fel fel! Jag vill jättegärna höra om vattenförlossningar!

Va! Är det inte tillåtet i Sverige :shock: Jag är helt :shock: Jag som ändå fött ett barn i Sverige. Hade ingen aning, men det finns ju badkar på vissa sjukhus som man kan ligga i? Men man får alltså inte föda i vattnet? Varför inte det?
Ville inte skriva så utförligt om det med hänsyn till stackars Päivi som kanske inte tycker att det är så roligt att läsa om förlossningar när hon står så jätte nära observera JÄTTENÄRA inför en. Kanske kan ta det i en annan tråd om fler är intresserade. :)
Mamma till Adam f?dd 10 dec 2002 och Isabelle f?dd 25 dec 2005
Gäst

Inlägg av Gäst »

JAG tycker att vattenförlossning låter verkligen spännande - men tyvärr - vill man föda i vatten så får man åka till Danmark.. :( DÄR är det tydligen tillåtet.

Här finns badkar på förlossningar - man får ligga och dra sig preciiis så länge man vill har man sagt till mig - men när väl själva födandet skall till måste man upp. :shock: I Sverige tycker man kanske att infektionsrisken är den som väger över - så har jag fått det föklarat för mig i alla fall..

Så berätta du om vattenförlossning - jag tycker det låter mycket intressant!
Kriszta

Inlägg av Kriszta »

Okej kära alla intresserade. Här kommer vattenförlossningsstoryn.
När vi kom in till förlossningen så blev jag kopplad till CTG. Allt lät bra, barnmorskan var hur trevlig som helst och tyckte det skulle bli spännande med ett julbarn. De hade inte så mycket att göra på avdelningen just den kvällen. Förlossningsrummet var jättemysigt. Jag har fött i Lund tidigare så jag har lite att jämföra med. I varje rum finns det en säng eller en soffa snarare, en rund formad. Ser helmysig ut. Och så finns det ett badkar som inte är en vanlig badkar utan den är ovalformad och inuti så är det utformad så man kan halvligga i den med rygstöd och stöd för benen. Lite svårt att förklara. Rummet är dämpat belyst och just ovanför badkaret finns det små små lampor insänkta i taket så det bildar en stjärnhimmel. Supermysigt. En till sak som är super är sådana här lampor som ser ut som kristaller och lyser orangt. Och så lugnande musik om man vill ha det. Hela rummet känns snarare som ett spa än en förslossningsal. Hur som helst. Barnmorskan skulle hämta jourhavande läkaren så att vi kunde träffas. (här finns alltid en läkare och en barnmorska närvarande vid födslar) Läkaren kom och undersökte mig. Jag var öppen 7 cm :shock: . Klockan var ungefär 11 någonting. Jaha hur var det nu? 1 cm = 1 timme. Eller var det för först föderskor? Barnmorskan frågade om jag ville ta ett bad. Ja, varför inte? Det var ju så länge kvar, trodde jag. Hon tappade upp ett bad med lavendelolja som ska vara avslappnande. Jag klev ner i karet med CTG-n om magen. Vattnet kändes lite för kallt så jag vred på varmvatten kranen. Barnmorskan lämnade oss en stund och jag låg där och njöt, jag skojar inte, jag njöt, kände ju mig helt tyngdlös....kände bara molnande mensvärkar då och då. Jag vet inte hur länge jag låg där men min kära hann äta och köpte kola i en automat plus satt bredvid mig och vi diskuterade hur detta stället inte alls kändes som ett sjukhus. Så kommer barnmorskan in. Sätter sig på huk bredvid och ja....känner efter.....Ojdå nu var det klart, fullt öppen. Frågade om jag ville komma upp :shock: Va? :shock: Nej vadå? Det här är jätteskönt? Fostervattnet hade gått när hon kände efter....Hon skyndade sig ut för att tillkalla läkaren. Vad händer? Tänkte jag, jag var ju inte alls förberedd. Helt plötsligt satt de på var sin sida av badkaret med läkaren redo att kliva ner i vattnet. Vad gör hon? :lol: Tänkte jag. Jag ville helt plötsligt upp eftersom jag kände jag hade ont i ryggen. Jag låg fel....trodde jag. Vid det här laget hade jag fått några "riktigt kännbara" värkar men ändå inte tillräckliga för att föda tyckte jag. Sedan hör jag barnmorskan som var världens coolaste lugnaste tant jag nånsin träffat på. Nästa gång värken kommer krystar du......sen är det klart! Så har ni en julbebis! :shock: Mycket riktigt kom värken men jag var övertygad om att det inte var det så jag envisades i några ordväxlingar om att jag måste på TOA nu! Mannen lugnade mig och sa att det var huvudet! Va....är det sant? JA. Tre krystningar till (enligt mannen) så for hon ut i vattnet och upp på magen på mig. Glädjen....ja ni vet den var obeskrivlig :D

Vad jag vet så föds massor med bebisar här i vatten. Det enda som de uppmärksammade mig på var att jag skulle behålla underdelen under vatten i den stund barnet kom, det var viktigt att det kom under vattnet så att säga.
Tja så här var det. För mig var det verkligen annorlunda mot min första förlossning som blev lång och jag var helt slut när sonen väl kom! Den i vatten gick nästan för snabbt jag hann nästan inte med :D . Proceduren efter är samma som vid vilken vanlig förlossning som helst. Man ska ju upp ur karet ganska fort så man inte fryser. Det här blev långt, men mina inlägg tenderar att bli långa. Har ni frågor svarar jag gärna.:lol:
Mamma till Adam f?dd 10 dec 2002 och Isabelle f?dd 25 dec 2005
Jannika

Inlägg av Jannika »

:lol: Ja humorn är det ju i alla fall inget fel på. Bara tålamodet, haha!

Apropå julbockar så bor vi staden med världens största. Och här huserar inte bara de berömda rondellhundarna utan även några bockdito.

När din 1-åring har kommit ut är du :heart: -ligt välkommen att komma hit och titta. Vi har ett gulligt gästhus med spjälsäng och allt.

Min polare Lisa Swahn, 4-barnsmor, födde sin första i bassäng men sedan blev det visst inte illåtet mer...

Kram Jannika
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

:D Vart har du tagit vägen, Päivi :?:

/Anna
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Skulle jag ta vägen nånstans..? :roll:

Okej, enkel undersökning:

hur många av er i den här tråden har gått två veckor (14 dagar eller däromkring) över tiden med första barnet?

Det sägs ju att 80% av kvinnorna föder innan vecka 42. Jag går in i vecka 42 nu på fredag - imorgon skall jag till BM - vilket jag hoppades att jag inte skulle... :roll:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Gått över med alla 3 8)
2:an 42 fulla veckor + lite till... :wink:

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej kompis!

Jag gick bara över 12 dagar 8) . Min bästa kompis gick över 17 dagar :D .

Men Päivi, du har väl inte glömt att det är ditt andra barn du väntar :shock: :?:

Jag ber om ursäkt att jag inte underhåller med fler jordbävningshistorier. Men tråden verkar ju klara sig rätt bra ändå :wink: :lol: .

Nu är det gonatt!
Gäst

Inlägg av Gäst »

eller förresten, en sak till:

Kriszta, din förlossning verkar ju helt underbar! Att man inte får föda i vatten i Sverige längre pratade vi om på föräldrautbildningen. Då sa hon som höll i det att 1 eller 2 bebisar inte överlevt vattenförlossningar, och att man "förbjöd" det då.

Vet inte mer än så, vet inte varför det gick snett. Kan ju ha berott på vattnet, på infektion, på att läkare/bm inte kom intill ordentligt?? Jaja, ville bara vidareförmedla vad jag hört.

Nu: GONATT!
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

Har inte direkt gått över med nån...
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Jahupp :-k

Dags för en riktigt redig påminnelseramsa då lillfisen verkar glömt ALLDELES vad som gäller [-X

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

sänder iväg den med norrskenet...

/Fjällmor
K-ina

Inlägg av K-ina »

Alltså min etta kom en vecka "för tidigt" och tvåan kom på femton dagar "för sent"... Så det där med andra barnet som ska komma tidigare än det första ger jag inte så mycket för! :D

Jag blev ju igångsatt med andra barnet för att jag var på gränsen till havandeskapsförgiftning och jag måste säga att jag var jätteglad när de lovade mig igångsättningen. Men sen - med facit i hand så hade jag faktiskt önskat att jag sluppit igångsättningen! Det blev aldrig någon riktig skjuts på mina värkar trots allt dropp de kunde ge mig... Det är väl ingen tröst riktigt men jag tror ändå att det är bra att det får komma igång naturligt - och då får man ... vänta.... :roll:

Under tiden kan man ju syssla med att SPRINGA upp och ner i trappor och ha samlag!!! :shock: (Fast kanske inte samtidigt... :wink:) Dessa goda råd pepprades jag med och jag hade kunnat strypa folk! :lol: Jag ville bara KLAAAAAAAGA och SUUUUUCKA ifred! :lol: Och LÄÄÄÄÄNGTA! :heart:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jenny - jag räknas som förstföderska även den här gången - jag har ju inte gått igenom någon förlossning än. :roll:

Det skall bli så intressant att göra en sammanställning av er i den här tråden och se efter hur bra det stämmer det här med att man oftast går övertiden rejält med just den första...

och häääär händer inget alls. :x
Gäst

Inlägg av Gäst »

Fjällmor - :heart:

och alla andra - ursäkta tonen - jag har ont i halsen, :( var jag nu har fått det ifrån - jag umgås ju inte längre med någon annan än Ola och Hugo... :roll:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"