Hej på er!
Jag har en liten fyra-årig kille som blivit helt förändrad den senaste tiden. Vi har flyttat och han har fått byta dagis. Det förra dagiset var fantastiskt! Min son och de andra barnen (och även jag) stortrivdes! Personalen var trygg och jobbade väldigt proffsigt. Men så i och med flytten har allt förändrats. Min son har blivit en tjuris, som enlig personalen ibland är tyken (dvs uppkäftig) och han pratar mkt om att den och den inte får vara med eller inte får komma på hans kalas (som är det största straffet av alla...). Han vill inte gå till dagis och säger att han tycker det är tråkigt. Dagiset är nyöppnat med nästan uteslutande små barn. Förutom min son, och två till i ungefär samma ålder så är alla under tre år. De två som är i min sons ålder kände varandra tidigare och nu är det stor konkurrens mellan dem om vem som ska leka med vem. Jag upplever det som att de stora barnen har fått stå tillbaka mkt pga alla inskolningar av de små. De leker nästan uteslutande "fria lekar" dvs där ingen vuxen styr. Fyraåringens lillebror går på samma avdelning och han har blivit fröknarnas kelgris.
Jag har försökt prata med 4-åringen om hur det är på dagis men han säger att alla är dumma (inkl fröknarna) och att de inte lämnar honom ifred. Men jag vet ju att han vill vara med och leka. Alltså, för ett halvår sedan hade han varit den som bjöd in till leken!! Han har alltid haft jättelätt att få kompisar och på det förra dagiset var det en sak de framhöll var att han hade sån social förmåga och att de andra barnen tyckte så mkt om att leka med honom. Vad händer? Vad kan jag göra?
förändrad fyraåring *långt*
-
Gäst
Hej där,
åh, vad trsit det är när det inte funkar på dagis! Jag tycker att du skall göra två saker:
1. avsätt ett par dagar (ja faktiskt!) och var med på dagis och se med egna ögon vad som händer
2. be om ett samtal med personalen där du luftar alla dina farhågor och din oro
Först när detta är gjort kan du ta ställning till om och hur du vill gå vidare.
Lycka till!
Pea
åh, vad trsit det är när det inte funkar på dagis! Jag tycker att du skall göra två saker:
1. avsätt ett par dagar (ja faktiskt!) och var med på dagis och se med egna ögon vad som händer
2. be om ett samtal med personalen där du luftar alla dina farhågor och din oro
Först när detta är gjort kan du ta ställning till om och hur du vill gå vidare.
Lycka till!
Pea