Ingen botten på vår 3-månaders....

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
MoM

Ingen botten på vår 3-månaders....

Inlägg av MoM »

Hej!

Här kommer en liten matfundering... Vår pojke på 3½ månad flaskmatas helt sen ett par veckor tillbaka. Detta gör ju att jag har full koll på hur mycket han äter. Han får BabySemp 2 just nu, håller så smått på att introducera BabyPlus... Till min fundering: Hur mycket ska han egentligen äta en dag? Jag har under ett par dagar skrivit ner hur mycket han äter för att få ungefärlig koll på om det är en "bra eller dålig dag". Jag har kunnat konstatera att han får i sig ung. 1liter på en vanlig dag. Så igår så hände nåt, då satte han i sig nästan 1½ liter plus en portion gröt! (Jag har introducerat gröt eftersom att han är en sån hungrig kille - och han fullkomligen älskar det!!).

Självklart tycker jag att det är positivt att han äter :D (storebror äter en bråkdel av det han äter...) men jag tycker att det känns som att han inte håller sig mätt särskilt länge. Nu får han mat enligt standardmodellen (inom en timma) men börjar och knorra redan efter ung. 2 timmar (summa=3 timmar) och kan då sätta i sig en stor portion till. De gånger som jag har kunnat hålla på matningen till de "4 standardtimmarna" kan jag räkna på min ena hand. Jag försökte dessutom under en längre period att verktyga mig igenom så att han skulle sova över ett nattmål men har nu bestämt mig för att han ska få ett mål så länge som han äter i den här takten. Tycker ändå att han sover bra (somnar 20.00 vaknar c:a 01.30, fyllls på med mat, somnar om direkt och vaknar 06.00 - en mönsterbebis tycker jag som hade storebror vid bröstet halva nätterna fram till att han var halvåret... visste inget om verktyg och standardmodell då....)

Ja, nu blev det ett långt inlägg för en kort fråga... Men helt enkelt, är det nån som har koll på hur mycket en 3½ månaders bebis "ska" äta och vad kan jag göra för att hålla honom mätt längre stunder?
Mamma till tv? barn, dec 2002 och okt 2004. Anv?nder verktygen f?r fullt. Lillebror sover snart b?ttre ?n storebror...
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Du ska mata så MYCKET som bara går ner!!!
Det kan ALDRIG bli för mycket!
Titta inte på ersättningsförpackningen om hur stor en prtoin "ska"vara, det är så olika hur hungriga barn är.
Mata tills inte ens en enda droppe till går ner, truga, truga.
Överskottet kommer ut, endera vägen :wink:
Vad härligt med en så matglad bebbe! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"