Nya funderingar ang. liten kusin (nu 8v)

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Engla-mamma

Nya funderingar ang. liten kusin (nu 8v)

Inlägg av Engla-mamma »

Känner att det är dags för lite ny hjälp från er på forumet...

Vi börjar så smått komma in i rutinerna med mat, social delaktighet och sömn och det känns himla gott. Men det dyjer alltid upp lite funderingar som jag känner att jag behöver få lite respons på.

:?: Hur lång tid tar det innan det jag ätit/druckit kommer ut i modersmjölken? Jag har hört allt från 3-4 timmar till 10-12 timmar. Eftersom lillskruttan får sina skrikperioder emellanåt, och jag tror mig känna igen att det beror på magknip nu (varar mellan 10-40 minuter och följs alltid av ett par rejäla fisar och sedan några överfulla blöjor) så vill jag gärna veta vad jag stoppat i mig som får henne att reagera så. Jag passar mig för lök, paprika, starka kryddor etc. men ibland strular hennes mage ändå.

:?: Jag undrar också hur man smidigast kan övergå från att sova i vagn till att sova i spjälsäng. Vi har vagnat henne sedan hon var 2 veckor och det har fungerat jättebra, hon fattar direkt vad hon ska göra när hon hamnar på mage i vagnen. Efter 4- målet och 7-målet behöver jag inte vagna alls utan hon somnar direkt, men under dagen och ju näsrmare kvällen kommer behövs mer vagning för att hon ska komma till ro. Jag brukar sluta vagna percis innan hon somnar, så att hon somnar själv. Men nu behöver vi alltså få henne att sova i sin säng istället. Jag har testat att lägga henne efter 4 och 7 målet eftersom hon då är van att somna utan vagning. Men hur gör jag under resten av dagen och kvällen?? Jag har provat att buffa henne men då skriker hon upp sig rejält och gillar det inte alls (kan väl vara så att hon är ovan vid det och inte förstår vad det innebär). Vi har även funderat på att sätta så kallade "vyssan-lull" fötter på sängen, men jag vill ju bara vagga henne en kort stund och sedan ska sängen stå still så det känns inte som ett alternativ.

:?: Slutligen undrar jag bara om lilltjejen är på helt fel spår?? BVC menar att hon växer för fort och för snabbt, från 3480g och 51cm vid födseln till 5680g och 60cm vid 7 veckor och att detta inte är bra för henne. Jag har inte riktigt förstått vad det är som inte är bra, det kan de inte svara på, men de tyckte att jag skulle försöka ge henne mindre mat. Det känns inte som ett alternativ för oss då tjejen är nöjd med sin ranson, men jag vill gärna veta om det innebär någon fara med att växa fort (om hennes kurva nu kan kallas för för snabb tillväxt).
Mamma till Engla 061015
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Vill inte låta som en mästerschidt så detta är endast mina erfarenheter då jag har en riktigt mattrasslare. :!: :)
Vill inte säga att jag har/haft ett kolik barn då vad jag förstår så är bara definitionen på kolik att barnet skriker X antal timmar/dag X antal dagar/vecka och inte nödvändigtvis för att de har ont i magen.
Min Tor har haft ONT i magen och bara skrikit korta stunder men intensivt tills det släppt.

:arrow: Vet inte hur lång tid det tar ut till bröstmjölken men, en kväll när jag hade ätit stekta räkor i vitlök och chili (jag vet sämsta möjligt) kl. 20 på kvällen så skrek han hejdlöst kl. 07.00 på morgonen när vi skulle amma.
Jag har funderat :-k 100ggr på hur jag kall göra livet lättare för Tor och kom fram till 2 saker. Antingen utesluta massor av saker eller inga saker, eftersom om man vill komma fram till VAD det är som orsakar besvären så har dina 3 månader för dessa problem hunnit passera och det har INTE varit värt besväret.
Min son har MATVÄGRAT i 14 timmar vid 2 olika tillfällen och bestämde mig därför för att ta bort ALLT. Så jag har uteslutit följande saker (jag bestämde mig för att det ändå bara handlar om så få veckor jag behöver äta begränsat).
Ingen, Lök, vitlök, chili, broccoli, kål, bönor, choklad eller annat som kan vara gasbildande. (inte för nyttig mat alltså :lol: )
Men sen råkade jag av en händelse notera att en dag när han hade ont i magen och bajsade så luktade det mycket (äggmök) svavel och bestämde mig för att inte äta ÄGG heller. Men jag har inte uteslutit det som är i bröd osv. Absolut inga hela äggbitar och det tror jag var vår STORA nyckel ihop med allt annat.

En annan sak som är "poppigt" just nu är att alla barn skall vara allergiska mot mjölk. OBS, väldigt få blir Laktosintolleranta utan blir allergiska mot proteinet. Men jag tror detta mer är poppis än ett faktum och har inte hittat stöd för detta med Tor och hans mage.
Om jag har förstått de som FAKTISKT är allergiska har dessa barn fortfarande ont i magen efter 3 månader och extremt grönt bajs samt ofta eksem och likn i ansiktet. Och Tor har inget av detta (än..) :wink:
För detta ämne finns säkert de som har MYCKET mer på fötterna än jag! :wink:

:arrow: Min Tor vägde 4470gr och var 55cm lång när han föddes och när han var 7 veckor hade han hunnit bli 62cm lång. I onsdags vägde han 5540gr och var 64,5 cm lång. Jag önskar att jag hade kunnat komma till BVC med dina siffror!! :!:
De frågade mig hur han är överlag, är han en glad bebis eller lite missnöjd bebis? Jag sa att han är en SUPERLYCKLIG bebis när inte mamma försöker "tvångsmata" honom i 1 timme vid varje måltid för att han skall följa sin "viktkurva".
Svaret jag fick var att man går inte så noga efter kurvorna längre utan försöker se mera till "allmäntillståndet" så jag skulle inte oroa mig så mycket tyckte de. Så jag är lycklig med min AnnaBebis-Sparris och försöker att inte bråka fullt så mycket längre vid varje måltid.
Jag försöker bara säga att är din lilla tjej glad och nöjd så skulle jag inte "beröva" henne mat som hon vill/behöver ha. :)

Lycka till!! :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Engla-mamma!

Lite råd och tips på vägen här. Men måste först avhandla det som gjorde mig så rasande :evil: att jag liksom bara var tvungen att svara dig:
Slutligen undrar jag bara om lilltjejen är på helt fel spår?? BVC menar att hon växer för fort och för snabbt, från 3480g och 51cm vid födseln till 5680g och 60cm vid 7 veckor och att detta inte är bra för henne. Jag har inte riktigt förstått vad det är som inte är bra, det kan de inte svara på, men de tyckte att jag skulle försöka ge henne mindre mat.
Att BVC kläcker ur sig dumheter är ingen nyhet, men de borde åtminstone kunna motivera sina dumheter om man ber dem, tycker jag. Växer för fort. Pyttsan! Mina båda föddes små (2,7) och har vuxit som raketer de första 3 månaderna och sen har det planat ut sig. Och inte har någon mått sämre för det. Klart lilltjejen ska få äta sig mätt. Allt annat är bara nonsens. Så ignorera, är mitt tips. INGA barn mår bra av att gå hungriga. Mätta barn är glada barn. Så lita du till ditt eget sunda förnuft. :wink: :D

Vad gäller sova i spjälsäng. Vill du gå över till det så ge det 3-4 dagar innan du utvärderar. Du kan antingen buffa (men träna FÖRST på någon annan, så att lilltjejen inte är träningsobjektet. Då kan frågor förstås uppstå. Eller använd bara solfjäder, om det känns bättre. Inled förstås med tillrättaläggandet så vet hon vad som vankas. (Sömn, alltså). Jag skulle skippa "Vyssan-lull-tassar" då det inte blir rätt "knyck" och alltså inte fyller den funktionen. Och somnar hon fint 2 av passen så lär hon sig ju vad läggningsrutinen innebär även för de andra passen, om du förstår. :wink:

Sen vad gäller magknip. Många magbekymmer blir bättre om barnet får sova på mage. Gör hon det? Och det kan ta väldigt olika tid för olika ämnen ut i bröstmjölken, så det du hört kan nog stämma. Men ligger hon på mage, stör gaserna betydligt mindre, än om hon sover på rygg (andningslarm bör användes oavsett ställning).
Vill bara kommentera TorsMammas inlägg något, om jag får. Som mamma till två mjölkallergiker (alltså proteinet):
En annan sak som är "poppigt" just nu är att alla barn skall vara allergiska mot mjölk. OBS, väldigt få blir Laktosintolleranta utan blir allergiska mot proteinet. Men jag tror detta mer är poppis än ett faktum och har inte hittat stöd för detta med Tor och hans mage.
Särskilt "poppigt" är det inte att ha allergiska barn, som du säkert förstår. :wink: Betydligt "poppigare" hade det varit om de kunnat äta precis allt vad världen bjuder. Men vi klarar oss fint ändå 8) . Enligt vår allergolog beror en stor del av de sk kolikfallen på intolerans mot mjölkprodukter som kan vara mycket svårsmält för små magar. De flesta bekymmer försvinner efter ett par månader, men vissa barn har en allergi som sedan hänger med upp till 2-3-årsåldern. Och som AW upplyser om, beror nog en minst lika stor del av kolikfall på hunger och/eller övertrötthet. Ville bara klargöra detta! :wink:

Lycka till!
Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Ewa,

Ville självklart inte trampa på någons tår :oops: :cry: då jag vet att de som FAKTISKT har problem som just du inte har det lätt och att det är tur det finns alternativ i vår vackra västvärld för dessa saker.

Med "poppigt" menar jag att av 10 hus (på min gata) med 12 barn under 5 år så är enl. BVC 5st mjölkallergiker. När man sedan de är lite äldre och faktiskt kunnat ta prov på detta har det visat sig att endast 1 var faktikst allergiskt och att de andra förmodligen blir "hårda" i magen av mjölk då det anses vara lite förstoppande. Samt att i väst europa dricker vi mjölk på ett sätt som man faktiskt inte gör i östra europa och t.ex. frankrike, italien osv. Och därför anser man att fler barn är känsliga mot mjölk.

Om detta stämmer eller inte har jag inga siffror på men det känns som om man på BVC "gillar" att hitta något som är "poppigt" för sin tid.
Tänker på när Anna pratar om olika saker som är inne för sin tid.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8027

Så Ewa, jag vill absolut inte trampa dig på tårna utan mera poängtera att inte leta efter fel (som jag gjorde) och därmed kanske skapa ett som inte finns. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Du trampar rakt inte på några tår :wink: . Men tyckte det kunde vara på sin plats att klargöra. Och eftersom du hade en lång lista på vad som kunde undvikas om man ville hindra gaser och/eller problem med magen hos små spädisar, så är ju även mjölk en sådan. ÄVEN om inte barnet har allergi.

Så att alla barnen på din gata inte varit allergiska, råder det nog inget tvivel om. Att deras magar däremot hade svårt att smälta komjölken behöver man inte nödvändigtvis heller ifrågasätta. För många små barn är det så, precis som med gul lök, t.ex. Utan att man för den skull är allergisk. Och precis som med löken, klarar magen efter ett par månader av att smälta mjölken. Därmed kan mjölk av den anledningen också tas med i en "matlista", om man nu vill ägna sig åt att undvika viss kost i början av amningen. Det var det hele :wink:!
Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Engla-mamma

Inlägg av Engla-mamma »

Tack Ewa och Tors mamma för att ni tog er tid att besvara!!

Jodå Ewa, lilltjejen ligger på mage med andningslarm (till BVC´s stora fasa...) och det är den enda ställningen som hon gillar när hon ska sova. Jag har även provat att lägga henne på rygg, mest för att hon skulle vänja sig vid att ligga så när vi är ute med vagnen (då andningslarmet inte är pålitligt pga. vagnens rörelse) men det är inte populärt precis. Det verkar som om hon inte riktigt förstår vad hon ska göra när jag lägger henne på rygg i vagnen, ska man sova ska man ju ligga på mage :wink: .

Jag tror också att det bästa är att ignorera BVC´s kommentarer. Tyvärr har jag nog kommit lite på kant med dem då jag berättat att vi använt oss av standardmodellen, att hon sover på mage och hur vi testat AW´s tips ang. kvällstrassel. Jag har bara fått små leenden och fnys när jag berättat om detta och kanske är det därför de måste invända och kommentera hennes vikt, (måste ju ge igen på något :!: ) Ville bara höra att jag inte var helt ute i det blå när hon får äta så mycket hon vill.
Mamma till Engla 061015
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :!:

Angående detta med bvc - som vi avhandlat här på forumet både fram och baklänges :wink: - så kan jag bara hålla med dig! Tyvärr!
Jag har lärt mig att knipa :!: Jag vet vad mina barn mår bra av, och det enda jag "har" bvc till,är att väga och vaccinera mina barn.
Så på ren svenska: skit i bvc, ge ditt barn mat, tills hon är mätt, låt henne sova på mage och må bra - båda två!
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nian

Inlägg av Nian »

Hej,
Jag haller med Miar. Har mitt engelska motsvarighet till BVC till sprutor och vägning. Fragar inte om råd om jag tycker det ar bra ändå. Och det märker man ju på bejbisen. De vill absolut inte mäta honom varje gång, utan bara väga. De tycker inte längden är viktig, så jag försöker med olika personal för att få mäta längden också.

Min forsta vagde 8kg nar hon var 4 manander. Jag lyssnade inte pa vad svenska BVC sa om att hon var "lite tung", for hon hade atit o skrikit i tre manader och nu var hon matt, och rund o go och skrek inte langre. Hon vaxte i sig sjalv nar hon borjade ga. Nu ar hon 1.74 lang och ALLDELES for smal...

TorsMamma: våra barn föddes på samma dag och min gosse heter Thor i andra namn! Häpp!
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"