TIPS till 5 mån som skriker av glädje bl a???

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mariaviolin

TIPS till 5 mån som skriker av glädje bl a???

Inlägg av mariaviolin »

Hej på er erfarna!

Jag förstår att ni tror att jag skojar, men min lilla 5 månaders har fastnat i något som från början var "upptäcka rösten"?

Hon skriker allt var hon har, inte ledsenskrik utan mera pröva/uttråkad-skrik, som med tiden(ca tre veckor) har blivit att hon skriker jämnt! -när hon är arg, när hon är glad, när hon är frustrerad, när hon är hungrig, när hon äter etc.... (t o m med napp i! (hon har napp dagtid, men inte när hon sover)

Skriken är så höga att det tjuter i våra andras öron efter varje skrik. Ibland skriker hon med 10-20 sekunders mellanrum i timmar.... Även med nya spännande saker i händerna!

Jag har försökt allt, t o m att skrämma henne :oops: när hon gör det för att hon inte skall vilja göra det igen, men det tar hon som någon lek bara??

Är det någon som har något tips??

Tacksam för hjälp! //Maria
mamman med 2 flickor, 031126 och 060730
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Skrik själv och se förtjust ut :lol: Ni får någonting dyrbart gemensamt. VI HAR RÖST :!:

Det går förbi.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Rubi

Inlägg av Rubi »

Hej Mariaviolin och Anna!
Tyvärr är jag inte så bra på att kommentera och besvara andras frågor. Men nu kan jag inte låta bli eftersom jag också har en bebis på 5 månader som låter mycket och storebror gjorde det också som bebis och även nu när han börjat kommunicera på det viset med lillebror. De tittar på varandra och härmar varandras skrik och skrattar ibland på det. Jag har uppmuntrat dem att prata med varandra istället och ursäktat lillebror för att han inte kan prata och därför skriker han. Trots att jag vet att detta också är ett sätt att kommunicera.
Anna, dina ord strålar sådan säkerhet att man känner sig lugn på en gång. Min fråga här nu är hur gör jag när min äldsta son som är 2,5 år skriker för att provocera och när han inte får som han vill?
Vår yngsta prins föddes den 23 oktober 2012
Vi har även två äldre prinsar födda -06 och -04
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Man "hör" inte. (Som man ropar i skogen ska man alltså inte ha svar, här :wink: ) När han drar efter andan, säger du lugnt: "Prata vanligt, älskling."
Funkar inte det (och det gör det inte de första typ hundra gångerna :roll: ) beklagar du med ett "Oj då - du behöver visst skrika :?: Då får du göra det i ditt eget rum, och så får du komma sedan när du har skrikit färdigt." Och så skyfflar du milt in barnet i rummet. "Skrik nu så mycket du orkar, och så kommer du när du kan prata vanligt igen! Hej då liten stund!"
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"