Kvarstående "läggningstrassel"

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
liv

Inlägg av liv »

Hej igen :!:

Igår kväll gick det riktigt bra :D . Vid läggdags protesterade han bara i ca 8min till och från, men somnade :sleep: utan "hjälp".

När han sedan som vanligt vaknade efter ca 1h sömn, låg han och småfrågade i ca 10min, utan att skrika upp sig. Sedan blev det tyst i ca 10min, varpå han småfrågade i ca 5min till, utan att skrika upp sig. Därefter var det tyst i ca 5min, varpå han småfrågade igen i ca 5min. Vi avvaktade :-# utanför dörren.

Sedan somnade han och efter ca 10min gick jag in för att se om det var så att han vänt sig på rygg, vilket var fallet. Jag vände tillbaka honom på mage och sedan sov :sleep: han till ca 07.00. Han brukar vakna en stund då och ligga och småprata för att antingen somna om eller invänta "Gomorron".

Vilka FRAMSTEG \:D/ redan :!: :!:

Hoppas nu ivrigt att det skall forsätta att gå bra :!:

Många varma och tacksamma hälsningar :heart: :santa:
Mamma till en underbar gosse :heart: född 060516
och en underbar tös :heart: född 080605.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Strålande framsteg :!: Pris och beröm :lol:

Det ÄR inte roligt, och kan inte bli särskilt roligt, när man bryter ett mönster. Det gamla mönstret ville man inte ha, alltså försöker man bryta det och införa ett nytt, bättre - och vips kommer osäkerheten och tvivlen galopperande.

Detta trillade ni ner i och det bästa (och det enda som är bra) med det, den "effekten", är att man enkelt, om man tänker efter, kan förstå BARNETS osäkerhet och tvivel.

Som vederbörande uttrycker i form av exakt detsamma som ni: frågor, frågor, frågor, protester, tvivel, tvekan - och kanske t o m ren förtvivlan. Som ni.

Små barn är gjorda av exakt detsamma som vi vuxna.

Att bryta ett mönster, att mer eller mindre förändra hela livet - är en process. Innan lilla barnet har en chans att tillägna sig ett nytt mönster, uppstår miljoner frågor. Man kan jämföra med att lära sig köra bil för att ta körkort (se "Vill du kura ditt barn? Läs detta först!) :idea:

När du nu gjort den här insikten, förstår du hur oehört viktigt det är att du själv, ni själva, tror på saker och ting - är verkligt övertygade - om ni ska kunna begära att HAN ska kunna tro på saker och ting och låta sig övertygas :!: Du skulle inte orka lära dig köra bil om körskoleläraren hela tiden satt och bet på naglarna och oroade sig för att du skulle köra i diket eller krocka i nästa vägkorsning. Du skulle vilja ha betryggande ledning av en person som visste vad han gjorde. Eller hur :?:

Så nyttja nu dessa strålande framsteg till att odla Attityden av Självklarhet, den där som är verkligt betryggande för er alla.

I stället för att låta radarn leta upp nya bekymmer - tummen :!: - tänk: en sak i taget.

Det är HANS tumme. Våga inte försöka "säga till" :!: Han gillar sin tumme och skadar ingen om och när han suger på den. Inte tänderna heller.

Skulle detta verkligen urarta till ett problem, så ligger det för det första mycket långt fram i tiden, för det andra gäller i SHN principen EN SAK I TAGET :wink:

Nu är det goda, lugna, sköna nätter vi talar om (och dito dagar). Då tar vi hand om det. Målmedvetet, tålamodigt och lugnt. OK :wink:

Han hjälper till, på sitt lilla vis. Med tummen, bland annat. God bless :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
liv

Inlägg av liv »

Hej igen :!:

Ja, jag vet att jag oroar mig mer nu än vad jag gjorde från början :oops: :oops: , troligen pga att jag tappade tilltron till att det jag gjort den senaste tiden varit rätt. Detta för att jag kände att det inte riktigt fungerade med det jag gjorde då han skrek/fråga i ca en timme varje kväll.

Men med de stärkande orden om den självklara attityden i ryggen igen skall jag klara av detta och ta en sak i taget.

Jag ska göra solfjädern varje gång han skriker upp sig och låta honom bli sömntrött i kroppen och komma till ro, ev. till och med nästan somna, innan jag ramsar mig mjukt ut ur rummet.

Igår kväll protesterade han ordentligt och arbetade upp sig efter läggdags. Gick då in och solfjädrade tills han blev tyst och sömntung, ramsade mig mjukt ut ur rummet. Men då jag lämnat dörren började han om igen.

Jag avvaktade för att höra om det la sig, men han arbetade upp sig igen. Gick in igen och solfjädrade i ca 20min innan han tillslut blev tyst och efter ytterligare ca 5min somnade :sleep: . Då ramsade jag mig stilla ut.

När han sedan 45min senare vaknade till som vanligt skrek han till lite bara, men tystnade nästan på en gång, utan "hjälp" :thumbsup:
-------------------------

Nu idag på fm. gjorde jag solfjädern i ca 10sek vid läggning och efter ca 8min protester tystnade han och sov :sleep: :!:

TACK så mycket för allt stöd jag får, behöver det :!:
Jag vill verkligen klara av detta, men då det trilskas blir jag rädd att jag "skadar" honom för framtiden.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :lol:

Ramsa dig bort från dörren - fastna inte där (heller). När du släpper solfjädern, tryck till en sista gång snabbt, vänd dig sedan mot dörren och se till att komma ut snabbt, utan att dröja på tröskeln. Första ramse-"versen" ska ta ut dig genom dörren och utanför och de andra tre ska ta dig längre och längre bort därifrån (så du får göra dem höga och glada nog att fortsätta höras även lite på avstånd) :!:

Och nej, du skadar honom inte genom att hjälpa honom få något som berikar honom för livet - god sömn :!:

Nästa gång orosvargarna bombarderar dig med DET, säg åt dem att tänka på femminutersmetoden ett tag i stället. Då håller de truten :lol:
fjällström
Kontakt:

tummen mm

Inlägg av fjällström »

Hej!
Så trist att det strular för er :cry: Vi har varit i precis samma situation och tillslut vacklar man :oops: Vi har ibland gett upp denna metod, för att sen återgå till den igen efter att allas nattsömn raserats :roll: Fick några jättebra tips en gång :!:

:idea: Man behöver inte alltid fokusera på skrattet, utan istället ha det så roligt/mysigt det går innan läggning. Skrattet kan man försöka med efter ett par veckor när allt lugnat sig och lilla ungen vill sova :sleep:

:idea: När man nattar barnet ska man låtsas som att lilla barnet är världens lyckligaste unge som äntligen ska få gå i säng :D Har man den känslan i kroppen så smittar den av sig på barnet efter några kvällar :wink:

:idea: Håll hårt på tider både vad gäller mat och sömn :!:

Och förstås, alltid glada återseenden :D :!:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
liv

Inlägg av liv »

Hej igen!!
annawahlgren skrev:
Och nej, du skadar honom inte genom att hjälpa honom få något som berikar honom för livet - god sömn :!:
Jag behövde verkligen de orden!! och tack för råden Anna :!:

Följde dem ikväll (släppte solfjädern med ett extra tryck och gick ut med första ramsan, resterande tre bort från dörren). Han protesterade mycket :evil: på en gång men efter ca 7 min, klingade det av och efter ytterligare 3min var han tyst. \:D/ \:D/

Tack Fjällström :!: för dina ord om hur ni har haft det!! Skönt att höra att jag inte är ensam med just den här "problematiken" (med tvekan etc). :oops:

Skall träna på att föreställa mig att det är världens lyckligaste unge osv... som du skrev. Det underlättar verkligen!!!

Tack så mycket :!: :!: :!:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :idea: :!:
Ulrika Berg

liknande problem...

Inlägg av Ulrika Berg »

HEJ!
Vi verkar ha liknande problem du och jag och våra små barn.
Verkar som att det inte är så ovanligt att det krånglar vid läggningar.
Känns bra att läsa någon som är i samma situation som en själv. JAg har verkligen inga tips att ge, men vill du dela det jobbiga med någon som känner som du, så läs vår story...
Lycka till!!! /Ulrika Berg.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Vad är det som är så jobbigt, och var finns din story :?: :D
liv

Inlägg av liv »

Hej igen!

Skriver och berättar om hur det går, känns bra att få skriva av sig och kanske ger det en bättre bakgrund till hur det är för oss.

Idag gick läggningen på fm. riktigt bra :D . Däremot läggningen mitt på dagen gick lite mindre bra. Han började fråga upp sig efter ca 5min protester - gick in och solfjädrade honom till sömns i ca 10 min, därefter mjukramsa x4 ut. Sedn sov han hela passet.

Ca 1h och 45min innan em. sovpass var han jättetrött - fick då en 5min sömn i vagnen på promenad och blev då piggare. Em. läggning gick också väldigt bra.

Nu ikväll la jag honom som vanligt och efter ca 7 min småprotester tystnade han :thumbsup: .

Efter ca 45-50 min vaknade han igen (som vanligt, av någon anledning) och frågade kraftigt. Jag lyssnade och lyssnade, tyckte att de gick i vågor och efter ca 8 min utan förändring ramsade jag uppmuntrande från dörren och på väg bort (FEL :?: :?: ). Detta tog ej, han blev istället mer frågande :x och efter ca 3min då det hela tiden eskalerat gick jag in och solfjädrade i ca 10min.

Mot slutet kändes det mer som om solfjädern störde honom, så jag chansade med att trycka till lite och ramsade mig mjukt ut. Han protesterade då lite lite, men efter ca 1-2min tystnade han :sleep: .

Nu har det i princip gått 4 dygn nästan och jag hoppas nu att det bara kommer att gå bättre och bättre efter denna minikur.

:arrow: Kan hans vana att vakna vid 21-tiden efter ca 45min sömn, rätta till sig av sig självt, eller kan/ska jag göra något för att underlätta att han inte vaknar då?

:arrow: Hur fortsätter jag efter minikuren :?: Ska jag fortsätta och solfjädra, men korta ner tiden för solfjädern som du skrev, vilket jag har nästan påbörjat lite eller ska jag prova att ramsa från dörren istället. Om inte ramsa (vilket jag upplever inte riktigt tar i dagsläget), när kan jag göra det och hoppas på att det räcker :?:

Många varma :heart: hälsningar :!:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

liv skrev:Däremot läggningen mitt på dagen gick lite mindre bra. Han började fråga upp sig efter ca 5min protester - gick in och solfjädrade honom till sömns i ca 10 min, därefter mjukramsa x4 ut. Sedan sov han hela passet.
:D Jag skulle kunna citera rubbet. Du sköter dig strålande. Det här kallas inte att det "gick lite mindre bra". Det gick ju alldeles utmärkt :!: Och det är helt tack vare dig. Du gav för honom nöjaktiga svar, efter att nogsamt ha lyssnat av.

Därför vill jag att du tar till dig lite hjärntvätt :wink: Tänk inte negativt, att "det gick lite mindre bra". Tänk i stället som sanningen är: "Banne mig, jag KAN :!: "

Du hamnar i en god cirkel, när du räknar in dina lyckade får :wink: Din självkänsla växer, vilket i sin tur betyder växande Attityd av säker, tveklös, lugn, betryggande Självklarhet.

Pris och beröm :lol:

:arrow: En klassiker. Gör ingenting. Han kommer säkerligen att vakna till efter 45 min både länge och väl, men han kommer snart inte att vara medveten om det och inte vakna ordentligt, bara segla upp till ytan en liten stund. Det gör vi alla flera gånger under natten.

:arrow: Du är redan på gång. Fortsätt så. Ramsan avlöser och tar över. Nöj dig inte med att den "inte riktigt tar". Tänk dig om du skulle tala till ett litet barn och orden "inte riktigt tar". Du skulle se till att få det lilla barnets uppmärksamhet, om du nu verkligen hade något viktigt att säga.

Och här har du något viktigt att säga :!: "Du kan vara alldeles lugn, älskling, det kommer inte röken av varg i närheten av dig." Träna ramsan högt för dig själv, gärna utomhus, skräm grannarna :shock: och framför allt, träna på någon annan, som kan tala om hur övertygande du låter när du bemödar dig om att NÅ :wink: :lol:
liv

Inlägg av liv »

Hej igen!!

och tack så :heart: jättemycket för allt stöd och alla råd :!: :!:
Jag har verkligen behövt dem :!:

Jag tycker nu att jag känner mig mer säker på det jag gör och varför jag gör det jag gör när jag gör det (krånglig mening) men ni förstår nog...

Jag fortsäter i samma anda och hoppas att det hela faller på plats så småning, om inte återkommer jag med lite frågor och funderingar, men just nu känns det faktiskt som att vi har lyckats vänt det hela och är på väg åt rätt håll.

TACK SÅ GRÄNSLÖST MYCKET ALLA OCH SÄRSKILLT TILL DIG ANNA :heart: :!:

Du har gett oss ett nytt liv i trygghet och förutsägbarhet, vad gäller "barnavård/omsorg". Jag är en "fan" av barnaboken. Önskar bara att jag läst den innan vi fick barn och inte först då pojken var ca 4,5 mån. Men bättre sent än aldrig...brukar det heta....

Såg att du nu är bortrest för ett tag, men kanske du läser det här då du kommit hem. Vill bara att du ska veta att jag är ytterst tacksam och glad för att du stöttat mig och för allt du gör för andra i liknande situation.

:heart: TACK!!!! :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken underbar läsning liv :D Välkommen tillbaka när du har funderingar, vi finns här för dig :wink:

NJUT!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Åh, tack kära du :heart: Än är jag kvar, och när jag läser dina rader faller tårarna.

Det var det raraste.

Jag är så glad för lilla älsklingens skull, utöver min egen :!: :lol:
liv

Inlägg av liv »

Hej igen!

Vill bara tala om att det nu går riktigt bra :!:

Har haft två kvällar med läggning knappt utan några protester alls och då han sedan har vaknat efter ca 45min sömn, har han småprotesterat något ett tag, men sedan somnat om själv :!: :!:

Har tränat på magstöd i ramsan och nu verkar den ta mycket bättre.

DET HAR VÄNT :!: :!: (Bara det nu håller i sig [-o< )

Ska nu ut och bila i Jul- och nyårshelgen, ca 220mil, så vi får väl se hur det går......ska göra vårat bästa.

GOD JUL ALLA :!: :!: :santa: :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"