Hej på er!
Kom att tänka på ordet säkra sovare, och jag är inte alls så säker på att vår tös är en säker sovare mera! Hur har det nu blivit så här då??
Problemet är att tjejen inte sovit en hel natt på väldigt länge. Hon har vaknat upp kring 5, ligger och pratar lite och somnar om antagligen då hon tycker att det börjar vara tråkit. Hon kan ligga vaken allt mellan 5min och 1h. Vi har inte gjort något åt dessa uppvak. Men nu har hon börjat låta mera och mera missnöjd då hon vaknar upp. Jag tänkte att jag gör en liten morgonkur. Så för ca en vecka sedan - gick jag in så fort jag hörde henne lade på henne täcket och gick ut med ramsan, andra dagen gav jag bara direkt en ramsa utanför dörren och tredje natten gjorde jag ingenting. Första natten somna hon om på ca 5min, andra natten tog längre och tredje natten somnade hon också om fort. Men efter detta har uppvaket bara fortsatt. Hon är inte så ledsen, men det är ju besvärligt att hon skall behöva ligga vaken så länge på natten. Nu vet jag inte om jag borde göra något mera åt detta - eller skall jag bara låta henne vara?
kram
vargtimmen
-
Nancy
Hej ellen05
Jag tycker att du kan servera en upplysande pangramsa precis så många dagar som behövs utan att tänka "kur". Ge den från din egen säng vid första uppvaknande i vargtimman.
Min dotter är en Säker Sovare sedan ett år tillbaka men hon behöver fortfarande någon gång emellanåt en ramsa i vargtimman.
Lycka till

Jag tycker att du kan servera en upplysande pangramsa precis så många dagar som behövs utan att tänka "kur". Ge den från din egen säng vid första uppvaknande i vargtimman.
Min dotter är en Säker Sovare sedan ett år tillbaka men hon behöver fortfarande någon gång emellanåt en ramsa i vargtimman.
Lycka till
-
Nancy
Hej igen
Jag förstår din rädsla men det är skillnad på träsk och träsk
Jag har alltid avvaktat före vargtimman och sällan ramsat då. Vid uppvaknande mellan 04-06.30 (vår morgon är 07) ramsar jag en gång x4 och sen skall det mycket till innan jag ramsar igen.
Jag använder ramsan lika sparsamt andra tider på dagen ex vid uppvaknande under långluren (en ramsa) och till kvällen.
Det viktigaste är nog att vara lyhörd för sitt barn och för egen del hålla isär ramsande för barnets skull och ramsande för att stilla egen oro (det sistnämnda ofta anledningen till att man hamnar i det berömda träsket...).
Blev du nåt klokare

Jag förstår din rädsla men det är skillnad på träsk och träsk
Jag har alltid avvaktat före vargtimman och sällan ramsat då. Vid uppvaknande mellan 04-06.30 (vår morgon är 07) ramsar jag en gång x4 och sen skall det mycket till innan jag ramsar igen.
Jag använder ramsan lika sparsamt andra tider på dagen ex vid uppvaknande under långluren (en ramsa) och till kvällen.
Det viktigaste är nog att vara lyhörd för sitt barn och för egen del hålla isär ramsande för barnets skull och ramsande för att stilla egen oro (det sistnämnda ofta anledningen till att man hamnar i det berömda träsket...).
Blev du nåt klokare