Nattslurk

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lillamolntuss

Nattslurk

Inlägg av Lillamolntuss »

Hur mycket? Tills hon inte vill ha mer läser jag ju mig till, men... innebär det hur mycket som helst? Ikväll gick 280ml ner på 0,1 millisekund. Ska jag göra mer?

Och vågar jag ställa min fråga här efter att ha läst "Läs detta först"...? :?
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
camilla

Inlägg av camilla »

Vill hon ha mer sa betyder det ju att hon inte blivit helt matt, var glad att hon vill ata! Personligen gor jag alltid lite for mkt valling, skulle det ta slut sa gar det inte att gora mer och tro att de da skall ata utan tillgangen maste overskrida atgangen, i mitt fall alltsa.
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Johanna G

Inlägg av Johanna G »

Jag skulle gjort mer om jag vore du! :wink:

Men det som slår mig direkt är: Hur mätt blev hon målet innan nattslurken om hon vill ha så mycket?

Min son är också 8 månader och han äter en mellanstor höganäsmugg (2-3 dl?!) med gröt och oftast lite dessert till det kl 17. Sen får han välling vid 18,15-18,30 och då går det sällan ner mer än ca 100 ml.

Kram J
Stolt mamma till 2 s?ner:
Eskil 021001 och Alvin 040519.
Gäst

Re: Nattslurk

Inlägg av Gäst »

Lillamolntuss skrev:Tills hon inte vill ha mer läser jag ju mig till
:?: Ursäkta, men du har ju svaret :D !
Lillamolntuss

Inlägg av Lillamolntuss »

Gah! Det är svårt det här! På morgonen har jag gjort välling på 3 dl vatten, och det säger åxå bara slurp så är det slut. Ska jag göra ännu mer??? Finns det ingen gräns alls??? Jag har märkt att hon inte vill äta lunch om hon äter så mycket till frukost... Hon väger 7,8 kg och är 69cm lång. Borde jag göra om schemat så hon får äta mer och oftare? Men det är bara välling som går ner så mycket av, maten får jag ju truga i... Oj... nu blev det visst frukostfråga av nattslurken... ska göra mer nattslurk, det ska jag.

Nu följer vi detta schema:
07:30 Vakna, Mat (Välling)
10:30 Mat (Gröt)
11:30 Sova (1,5 timma)
14:00 Mat (Lagad)
15:00 Sova (45 min)
17:30 Mat (Lagad)
19:00 Mat (Välling), Skrattet till godnattet
19:30 Sova (12 tim)
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
Johanna G

Inlägg av Johanna G »

Jag tror du har en bra mat-ordning! Jag har nämligen en nästan exakt likadan :lol:

Mina råd är att du ska utgå från att hon ska bli proppmätt vid varje mål. Behöver hon 2 fulla flaskor välling så ge henne det, behöver hon 3 så ge henne det! Hon kanske har världens tillväxtperiod och bara skriker efter energi :shock:

Eftersom du har 3-4 timmar mellan de flesta målen så tror jag inte att hon äter sämre "nästa mål" när hon åt mycket på "det förra". Vällingen från frukosten rinner nog gott och väl undan till kl 10.30. Jag skulle snarare tro att hon äter mer av det hon gillar och mindre av det hon inte gillar och att hon dessutom kanske är mer hungrig vissa tider på dygnet. Stadig frukost finns det ju många som gillar! :D

Eftersom min älskling inte är speciellt förtjust i vanlig mat än så gör jag såhär:
Välling till frukost (han äter oftast ca 250 ml). Vid både 10-målet och 14-målet så får han först så mycket mat-puré som han vill ha (det blir allt mellan 1 och 20 skedar). Sen ger jag honom gröt tills han verkar mätt (han älskar gröt). När han inte vill ha mer så tar jag dessert och blandar ner i gröten som är kvar så att den smakar fruktigt och gott. Då går det ner ca 1/2 dl till!! (Är det ingen gröt kvar så får han bara dessert.) Vid 17-tiden får han gröt och dessert - då vet jag att han blir mätt, och sen är det välling vid 18.30.

Denna mathållning gör nog inte att han blir snabbast i världen på att lära sig äta mat-puréer, men han är mätt och nöjd hela tiden! :D

Lycka till!

Kram J
kokos

Inlägg av kokos »

Ibland undrar jag också. Hur mycket kan man ge egentligen? Jag har börjat inse att det måste vara hål i magarna på småbarn: de drar ut korken när och då finns det inget stopp. Vår son älskar mat och det är väl bra men man tycker liksom att det ska vara jobbigt för magen att hantera allting. Han sveper också 270 ml på morgonen utan att tveka och är hungrig igen kl 9.30. Frukt räcker inte, han vill ha ersättning också! Sen lunch 11.30 och därefter mellanmål 14 och middag 17. Det är bara att proppa in, som jag ser det. Han äter lätt en 8-månadersburk till lunch plus en burk morotspuré. Eller vad sägs om 4 stora potatisar??? Äsch, det är BRA att de har aptit. Låt henne äta vettja, när det är slut i flaskan gör du mer. Adrian är född i juni och är 70 cm lång och väger 8400 g (för några veckor sedan vägde vi!) så din lilla tös är ju en fjäder i jämförelse.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Skriv ut och spar dessa inlägg och ta fram dem när barnen är runt 2 år! Då kan de leva på en köttbulle hela dagen... :wink: :lol:
Johanna G

Inlägg av Johanna G »

Precis :!: När de är 8-10 månader äter de mer än man själv gör och man bara gapar och fattar inte HUUR det går ner :shock: :!:

Sen när de blir runt 2 år så får man vara glad om de äter 5 skedar trots att man lagat korv med makaroner och majs som ju faktiskt är älsklingsrätten :!: :lol:
MoM

Inlägg av MoM »

Vad skönt att höra att det är flera som säger att 2-åringar äter dåligt! Jag trodde att jag skulle bli knäpp ett tag när vår son nästan slutade äta... Är det alltså helt normalt att 2-åringar äter dåligt?
Mamma till tv? barn, dec 2002 och okt 2004. Anv?nder verktygen f?r fullt. Lillebror sover snart b?ttre ?n storebror...
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Japp - det är det! Kör med knepen och attityden som finns i Barnaboken "Bekymmer?:mat"; sid 740!

:idea: Kortfattat - gör ingen affär av saken!

:!: Nu spårar tråden ur! Fortsätt matpratet på forumet för just det!
MoM

Inlägg av MoM »

Du har rätt... Jag kom på mig själv för sent! Ska gå in på matforumet istället! :oops:

Tack för svaret ändå! :D
Mamma till tv? barn, dec 2002 och okt 2004. Anv?nder verktygen f?r fullt. Lillebror sover snart b?ttre ?n storebror...
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Varsågod - jag bidrog också till urspårningen :oops: :lol: !
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"