HJÄLP NU, Sjuk för första gången sen kuren...vad göra???

Skriv svar
Joy

HJÄLP NU, Sjuk för första gången sen kuren...vad göra???

Inlägg av Joy »

Hej !

Dennis har haft feber i två dagar. Han har sovit bra både natt o dag. Men nu vaknade han två gånger på kort tid. Första gången somnade han om med hjälp av ramsan. Andra gången fick jag gå in till honom. O lägga honom tillrätta, ramsa o gå ut. Men han fortsatte att gråta...o gråter än.
Gjorde jag fel som gick in? Jag var bestämd i det jag gjorde, gick bara in o sa inget, ville känna på honom om han var varm. Tyckte inte han var nå särskilt varm...

Hjälp mig nu, o peppa innan jag tappar attityden!!! (han har lugnat sig nu...men iallafall...)

//joy

ps. förlåt om jag skrämmer nån med rubriken, men jag är i akut behov av hjälp tycker jag själv.ds.
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Joy

Nu får vi coola ner oss ett par hack :wink:.
Luta dig tillbaka och njut av tillvaron. Barn blir sjuka, barn kan vakna och gråta. Men det är det som är så skönt med kurade och Standardmodelllade barn - att de fixar sånt här om bara mamma och pappa kan ta det lilla lugna och agera i en total attityd av självklarhet.

Jag menar inte på något sätt att förringa din oro. Själv är jag redo för hispan var gång Ella är sjuk. Men ibland kan det vara bra att få lite perspektiv på tillvaron.

Det var ok att du gick in och kände om han var varm. Du agerade riktigt. Så länge du bara går in vid kris (för tillrättaläggandet, solfjädern och buffning får man ju faktiskt ta till vid ultrakris efter att ha försökt med ramsan förstås) så är det ingen fara. Om han har feber imorgon också så ge honom febernedsättnade innan natten, vilket kan ge en lugnande effekt på dig samt ge barnet en skönare sömn om febern är hög. Vi vet ju själva hur vi yrar och drömmer konstigt när vi har feber. Finns sedan där tillhands med din betryggnade ramsa när du anser att det behövs.

Lycka till!

/Åsa
Joy

Inlägg av Joy »

TAck Åsa!

Okej okej...jag ska lugna ner mig...
Han har varit tyst nu i en halv timme o vaknade till nu igen. Så det får bli en ramsa snart igen...kanske. Avvaktar en stund.

Han fick febernedsättande två timmar innan han skulle sova. Så det var därför jag inte gav honom nåt nu ikväll... kanske den håller på att avta nu!?!

Vi får se hur den här natten blir. Har nämligen en "dödssjuk" man här hemma oxå. Så det känns som att jag har två små att ta hand om...

kram o än en gång tack!
/joy

ps. har inte ramsat än, denna gång...han verkar lugna sig själv... coolt.ds.
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Febernedsättande brukar hålla i sig fyra till sex timmar. Har ni givit det regelbundet någon dag så har han tillräcklig koncentration i kroppen för sex timmar skulle jag tro.

Vaknar han av och till och det blir en "hemsk" natt, där allt ansvar vilar på dig pga av makens sjukdom så blir det som det blir. Håll dig till det du kan och lärt dig. Imorgon är en ny dag. Du har alla verktyg, du vet hur du ska agera. Du känner också, vill jag lova, om situationen blir allvarlig.

Detta fixar du :!: Eller hur!! :wink:

/Åsa
Joy

Inlägg av Joy »

jag vacklar...o känner att attityden håller på att glida ifrån mig...
han vaknar "av o an" ojag försöker lugna honom med ramsa... det är väl det bästa jag kan göra. men "borde jag inte ta upp honom?", tänker jag... det är svårt...
jag vill inte, men jag tycker faktiskt synd om honom nu.
han har bara fått febernedsättande igårkväll o idag på em. vill inte ge honom hela tiden...

.../joy
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

När Kevin är sjuk så brukar jag sätta mig bredvid sängen och klia honom på ryggen en stund, ibland ända tills han somnar... 8-[ Jag vet inte om det är "rätt" att göra så. Jag vet inte om det "förstör allt" när man gör så. Men jag vet i alla fall att det har lugnat honom när inget annat har hjälpt - och jag har inte behövt ta upp honom ur sängen.

Jag anser att de där sjuk-nätterna är lite speciella. Kanske för att jag själv mår så in i :evil: dåligt när jag är sjuk... :roll: Så när Kevin är sjuk så får han vara liten igen. Då kliar vi honom på ryggen, och ibland kan vi till och med sjunga litegrann. Det har hänt två gånger på ett år, så det kan vi verkligen bjuda på! :D

Och när han har blivit frisk så har han fortsatt med att sova som en stock.

Så mitt lite oproffessionella råd blir att följ magkänslan litegrann! Men ta INTE upp honom - han ska sova, och han ska ligga i sängen! Att komma upp ur sängen är lika med att bli vaken!
* Ny adress! http://www.stilla-sinne.biz
* Mamma till :heart: "Skalman" :heart: född 21/12-05.
* Forumet är alltid Hem, även om jag är här rätt så sällan nuförtiden. :-)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej joy :!:
Vad bra du lyckats med kuren, har läst allt du skrivit - GRATTIS!
Åsså blir lillen sjuk :( , ja det är ju sånt som händer... Om du tycker han är febrig, och känner att du är orolig, så säger jag som Spyro, följ magkänslan!
När någon av mina ungar är riktigt hängig, med feber och ont, så brukar jag parkera mig på en madrass bredvid spjälsängen/sängen, mest för att lugna mig själv, tror jag :wink: När barnet sen är friskt, åker madrassen bort, och det har aldrig varit några problem :!:
Såkänn efter vad du själv vill göra, och gå efter det!
Hoppas han kryar på sig nu :!:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Joy

Inlägg av Joy »

RAPPORT från en sjukstuga!!!

Jo, tack alla som peppat mig här på forumet. Det är inte bara ni som skrivit inlägg utan även andras berättelser ger peppning att inte tappa attityden. Natten förlöpte med många avbrott i sömn för både mig o lillkillen. Jag sov i gästrummet, som ligger närmare hans rum. Jag ramsade några gånger, efter att ha lyssnat in honom. IBland lät jag ramsan ligga o han fick fixa det själv. Han har haft lägre temp i dag. Men ögonflussen har blivit värre. Så jag tror det är det som är värst nu.
TÄnkte på det här med febernedsättande, är det nån som ger det på natten, i sängen då förståss...? Hur har det funkat, somnar barnet om?
Det är säkert olika men jag undrar iallafall...

Ikväll har han varit lite lugnare. När han gråter har jag kommit på att han gör det mer i sömnen än att han vaknat...

Nu ska jag snart gå å lägga mig igen. Jag lär höra av mig här igen.

kram till er alla från mej./joy
fjällström
Kontakt:

alvedon nattetid

Inlägg av fjällström »

Hej! Vilket bra jobb du gjort :D
Trist bara när lilla ungen blir sjuk när allt äntligen fungerar :?
Vår lilla tjej har varit mycket sjuk (8 öroninflammationer på 10 månader :cry: ) Ibland har vi varit tvugna att ha henne sovandes i famnen eftersom hon haft jätteont när hon legat. Ibland, när vi bedömt att hon klarat av det, har hon fått sova i sin säng. Dock har vi alltid fått backa några steg vid nattning och vid uppvak nattetid. Vi har då varit mer generösa med solfjädring och ramsning. Ibland har vi solfjädrat tills hon somnat och sen gått ut utan att ramsa. Alvedon har det gått mycket av :roll: Ibland har vi gett det när hon vaknat upp på natten och då har hon också fått vatten. Sen har vi lagt tillrätta och gått ut med ramsan. Precis som till kvällen. Ibland har jag smygit in och gett henne alvedon (i munnen) när hon sover och lite vatten efteråt i nappflaska. Hon har sugit i sig det utan att vakna. Då har jag inte ramsat nåt när jag sen lämnar rummet. Det har fungerat bra :wink:

Krya på er :!:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
Joy

Inlägg av Joy »

FRISK POJKE SOVER SOM EN STOCK!

Hej !

Nu är vår son frisk igen. SKönt!
Ja, jag hade panik när jag startade den här tråden. Kände att jag behövde hjälp snabbt. Och det fick jag. Tack för det.
Jag läste andra inlägg som tex ögoninflammation. (minns inte under vilken rubrik på forumet) Den om kaffe eller kamomillte. Jag provade att badda med kallt kaffe. Han blev bättre. Men de sa på vårdcentralen att ögoninflammationer brukar gå över av sig själva efter fyra fem dagar. O det hade gått fyra dagar när jag började med kaffet... Men man vet aldrig. Jag gick iallafall aldrig till apoteket o hämtade ut ögondropparna.

Paniken har nu lagt sig. Det jag känner nu är kanske lite stolthet, men mest är jag förundrad. Natten till måndag o natten till tisdag, vaknade han till ungefär varannan timme. Jag lyssnade in o valde därefter att antingen vara tyst o låta det bero eller att ramsa. Det var lite olika. Varje kväll, gnällde o gnydde han. ALltid när alvedonen var på väg ur kroppen. O mina tankar ledde tillbaka till tiden innan kuren. Jag sa till sambon på onsdagkvällen att när pojken blivit frisk får vi nog räkna med en minikur. Men tji fick jag.
Natten till torsdag sov vår lille pojke som en stock hela natten, baddad i ögonen med kallt kaffe. Helt fantastiskt. Han vaknade exakt klockan sju. Pigg som en mört. Natten till idag, sov han oxå som en stock. Jag är förundrad. Det var som Ni lovat mig här på forumet, att inte ens sjukdom förstör nätterna. Jag trodde inte på det när han vaknade o grät o gnällde som värst här i början av veckan... Men nu är jag helt övertygad. Vi har inte ens varit i närheten av en liten minikur. Han sover. Daglurarna har det heller inte varit några problem med.

Hur gjorde jag då? (eftersom Pappan "låg för döden" med "farsoten lock för örat" i rummet bredvid så var det jag som fick ta hela ansvaret för den lille sjuke)
FÖr det första när attityden sviktade hörde jag direkt av mig till nån här på forumet - nån diplomerad shnkurare. Kände att jag måste ha det stödet med mig. (nästa gång kan jag själv :D )
Han var så lessen o grät o ville upp till mig, men jag tänkte på alla kor där ute som måste bli mjölkade o alla andra ungar... o att det inte direkt var akut. Fast det var svårt. Åh vad jag kände mej dum. Varför kunde han inte få komma upp till mig? Varför tar jag inte upp honom? Är jag en kall mamma nu? HAn är ju faktiskt sjuk. Han hade över 39 i feber... osv. Så gick mina tankar. Men jag stod emot. Pojken måste få sova. DEt är den bästa medicinen.
Jag var in till honom några gånger o la händerna på honom - solfjädrade - kanske lite längre än vanligt. Men inte för länge. Jag övervägde att lägga in en madrass o lägga mig bredvid hans säng på natten. O vara nära... Rent fysiskt. Nej, jag låg kvar inne i gästrummet. Var istället snabb att ramsa o visa mig på det sättet. Nöjde mig med att gå in till honom för att känna om han var varm. ALltSå för det andra, gjorde jag upp en "plan" inom mig om hur jag skulle göra o reagera. Gå in vid NästanKris. Tidigare än vanligt alltså. Vara med o ramsa. SOlfjädra lite längre än vanligt, men inte för länge. Ha vatten o alvedon i närheten men bara utifall att.
För det tredje - jobba med mig själv o attityden.

Hoppas detta kan vara till hjälp för någon annan.

Nu mår han bättre. Han är dock lite snuvig än o lite mer grinig än vanligt. Alltså han är nästan aldrig grinig när han sitt "rätta" jag - varför man nu säger så. Alla sidor man har hör väl till sig själv ällä???
Han har börjat äta lite mer, men det är ju lite si o så med det där annars. Tror f ö att han hamnat i 1,5års trotsen redan. Vad tror du?

TAck för att du läste!
Hälsningar /Joy
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Så skönt att höra.

Visst är kuren förhållningssättet och kuren fantastisk!!

/Åsa
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"