Dagens visdomsord
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Dagens visdomsord
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Här kommer flera
NÅGOT MAN MÅSTE UPPSKATTA HOS SMÅBARN ÄR ATT DE INTE GÅR OMKRING OCH VISAR FOTOGRAFIER AV SINA FÄRÄLDRAR,
Tage Danielsson
"DET ÄR EN VACKER SED ATT KYSSA SINA BARN GODNATT-OM MAN KAN HÅLLA SIG VAKEN TILLS DE KOMMER HEM"
Pekka Langer
"VAD TÄNKTE VÅR HERRE PÅ EGENTLIGEN , NÄR HAN HITTADE PÅ PUBERTETEN?"
Staffan Linden
"DET FINNS TVÅ BESTÅENDE GÅVOR VI KAN SKÄNKA VÅRA BARN; DET ENA ÄR RÖTTER, DEN ANDRA VINGAR"
Holding Carter
"DET SNABBASTE SÄTTET FÖR EN FÖRÄLDER ATT TILLDRA SIG UPPMÄRKSAMHET ÄR ATT SÄTTA SIG NER OCH SE UT ATT HA DET BEKVÄMT"
Lane Olinghouse
NÅGOT MAN MÅSTE UPPSKATTA HOS SMÅBARN ÄR ATT DE INTE GÅR OMKRING OCH VISAR FOTOGRAFIER AV SINA FÄRÄLDRAR,
Tage Danielsson
"DET ÄR EN VACKER SED ATT KYSSA SINA BARN GODNATT-OM MAN KAN HÅLLA SIG VAKEN TILLS DE KOMMER HEM"
Pekka Langer
"VAD TÄNKTE VÅR HERRE PÅ EGENTLIGEN , NÄR HAN HITTADE PÅ PUBERTETEN?"
Staffan Linden
"DET FINNS TVÅ BESTÅENDE GÅVOR VI KAN SKÄNKA VÅRA BARN; DET ENA ÄR RÖTTER, DEN ANDRA VINGAR"
Holding Carter
"DET SNABBASTE SÄTTET FÖR EN FÖRÄLDER ATT TILLDRA SIG UPPMÄRKSAMHET ÄR ATT SÄTTA SIG NER OCH SE UT ATT HA DET BEKVÄMT"
Lane Olinghouse
-
annawahlgren
När Gud gör en liten flicka lånar han fågelns sång, grisens skrik, åsnans envishet, apans upptåg och krumbukter, gräshoppans smidighet och flinkhet, kattens nyfikenhet, hjortens flyfothet, rävens knipslughet, kattungens grace och spänst. Därtill lägger han kvinnans gåtfullhet.
En liten flicka tycker om nya skor, finklänningar, små djur, första klassen i skolan, att låtsas, flickan i grannhuset, dockor, danslektioner, glass, kök, färgläggningsböcker, make-up, vattenkannor, att gå på kalas och en pojke. Hon är inte särskilt förtjust i att det kommer främmande, pojkar i allmänhet, stora hundar, ärvda kläder, pinnstolar, grönsaker, skiddräkter och i att stanna kvar på gården. Hon är som mest upptagen vid sängdags, tystast och mest tillbakadragen då hon skall visas upp för bekantskapskretsen och kokettast då hon vill övertala en om något.
Det finns inte någon, som kan förorsaka en lika mycket bekymmer, glädje, irritation, lycka, besvär och fröjd som denna kombination av Eva, Salome och Florence Nightingale. Hon kan smutsa ned och ställa till oreda i ens hem, rufsa tll ens hår och skämma ut en, göra av med ens pengar, förstöra en massa tid för en och få en att förlora besinningen - men just som tålamodet är på väg att spricka sönder låter hon solskenet flöda igen. Och då är man förlorad."
* * * * *
En pojke är en komposition - han har en hästs aptit, en svärdslukares tåliga mage, en miniatyr-atombombs energi, en katts nyfikenhet, en diktators lungor, en äventyrsförfattares inbillningsförmåga, en viols blyghet, en detektivs mod, ett fyrverkeris entusiasm. Och när han gör något har han fem tummar på varje hand.
Han tycker om glass, knivar, sågar, julen, serier, pojken som bor tvärs över gatan, skogar, vatten (på dess naturliga förekomstställen), stora djur, pappa, tåg, lördagar och ångmaskiner. Han är inte särskilt förtjust i söndagsskolan, främmande, skolor, böcker utan bilder, musiklektioner, halsdukar, barberare, flickor, överrockar, vuxna och i att gå och lägga sig. Det finns inte någon annan, som går upp så tidigt och som kommer så sent till middagen. Ingen sådan, som tycker att det är så roligt med träd och så kul med hundar och hård blåst. Ingen annan lyckas med konsten att i en ficka pressa ner en rostig kniv, ett halvätet äpple, en meter snöre, en tom tablettask, två bitar kåda, tretton öre, en slangbåge och en äkta överljuds-signalgrej med ett hemligt fack.
En pojke är något av en trollkarl. Man kan stänga honom ute från sin verkstad, men inte från sitt hjärta. Man kan få honom att försvinna ut ur sitt bibliotek, men inte från ens tankar. Det är lika bra att ge upp inför honom - det är i alla fall han, som vinner och som håller en fången. Det är han - ett fräknigt, meterhögt, kattjagande, hojtande och skränande knyte - som är chef och lärare. Det är han, som kan pussla ihop spillrorna av ens hopp och drömmar och göra dem precis som nya. Han behöver bara använda två ord för att klara av det: 'Hej, du...'"
(Alan Beck)
-
annawahlgren
Några guldkorn om Män:
Det är kul med citat!
Här kommer några av mina favoriter!
Allt som jag verkligen skulle vilja göra är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande. Alexander Woolcott.
Det finns i oss alla ett hinder för fullkomlig lycka, det är leda vid det vi redan äger och längtan efter det vi inte har. Franqois De La Rochefoucauld.
I världen är det i alla fall alltid fler som kysser varandra än dödar varandra. Erik Lundegård/Eld
Enda sättet att få en vän är att vara en.
Ralph Waldo Emerson
Den som äger en trädgård och en boksamling saknar intet.
Marcus Tullius Cicero
Varje framgångsrikt företag kräver tre män: en drömmare, en affärsman och en skitstövel.
Peter Mc Arthur.
Den högsta lyckan i livet är förvissningen om att vara älskad för sin egen skull, eller rättare att vara älskad trots en själv. Victor Hugo
Säg inte att du är fattig för att dina drömmar inte gått i uppfyllelse, verkligt fattig är bara den som aldrig drömt.
Marie Von Ebner-Eschenbach.
Att träta med en kvinna är som att försöka läsa en tidning i storm.
Fjodor Dostojevskij.
Ingenting är så lätt att det inte kan bli svårt om det görs motvilligt. Publius Terentius
Ett hem utan böcker är en kropp utan själ.
Marcus Tullius Cicero
Optimisten har lika ofta fel som pessimisten, men han har mycket roligare. Okänt ursprung
Vi tillbringar halva vårt liv med att göra oss fria från de dumheter våra föräldrar lärde oss, och den andra hälften med att lära våra barn våra egna dumheter. I. Goldberg
Hela världen är full av underverk, men vi är så vana vid dem att vi kallar dem vardagliga.
H.C. Andersen
Bär aldrig mer än ett bekymmer i taget! Somliga bär tre: bekymmer som de haft, alla som de har nu, och alla som de väntar sig att få. Channing
Jag har haft mer besvär med mig själv än med någon annan människa jag någonsin träffat.
D.L Moody
Det är så liten skillnad mellan äkta män att man lika gärna kan behålla den första. A.R.St. Johns
Du måste genom vintern om du vill se sommarn igen. Ulf Lundell
Du som tycker att dagarna går och livet flyr. Ta dig samman och gör någonting onyttigt!
Ingrid Sjöstrand
Döm inte allt du ser. Tro inte allt du hör. Säg inte allt du vet.
Okänt ursprung
En vän är den som vet allt om en, men ändå fortfarande tycker om en. F.W Hubbard
Att städa när man har småbarn är som att skotta när det fortfarande snöar. Okänt ursprung
En äkta make är någon du pratar problem med. Problem som du inte skulle ha haft om du inte gift dig med honom.
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Här kommer en hop visdomsord igen
En väldig blandning!
Börjar med det som står på en av mina kylskåpsmagneter:
" En kvinna behöver en karl lika mycket som en fisk behöver en cykel"
Okänt ursprung
" Romantiken dör om din älskade dricker champagne ur din toffel och sätter Dr Scholls hålfotsinägg i halsen"
Phyllis Diller
Och så en jag inte riktigt vågade lägga på sluta röka tråden.....
"Cigaretter dödar långsamt- men vem f-n har bråttom?"
Nu lite mer allvar:
"Ensamheten är för själen vad dieten är för kroppen"
G Tunström
"Ibland tror man hela världen går under och så är det bara man själv som kantrar"
Pearl Baily.
En väldig blandning!
Börjar med det som står på en av mina kylskåpsmagneter:
" En kvinna behöver en karl lika mycket som en fisk behöver en cykel"
Okänt ursprung
" Romantiken dör om din älskade dricker champagne ur din toffel och sätter Dr Scholls hålfotsinägg i halsen"
Phyllis Diller
Och så en jag inte riktigt vågade lägga på sluta röka tråden.....
"Cigaretter dödar långsamt- men vem f-n har bråttom?"
Nu lite mer allvar:
"Ensamheten är för själen vad dieten är för kroppen"
G Tunström
"Ibland tror man hela världen går under och så är det bara man själv som kantrar"
Pearl Baily.
-
annawahlgren
På mitt kylskåp sitter:
och, av okänd:
-
annawahlgren
I väntan på att citatboken "Sagt av kvinnor" ska finna sin rättmätiga ägare, hämtar jag upplyftande citat ur detta ymnighetshorn och hittade, till min glada förvåning, mig själv citerad på tre ställen och i väldigt fint sällskap. Bl a:
Colette:
Tove Ditlevsen:
Astrid Lindgren:
Christina Halldorf:
Charlotte Strandgaard:
Astrid Lindgren igen:
ur Barbara Coloroso s bok
"Du har kommit hit för att finna det du redan har."
minns ej av vem det var sagt
"Hur i all världen har vi fått den sjuka iden att om vi vill få barn att klara saker bättre så måste vi först få dem att må sämre?"
Jane Nelson
"Det är inte den ena eller den andra handlingen som gör oss till fredsmäklare,utan hela vår livsväv"
Mahatma Gandhi
"Du har kommit hit för att finna det du redan har."
minns ej av vem det var sagt
"Hur i all världen har vi fått den sjuka iden att om vi vill få barn att klara saker bättre så måste vi först få dem att må sämre?"
Jane Nelson
"Det är inte den ena eller den andra handlingen som gör oss till fredsmäklare,utan hela vår livsväv"
Mahatma Gandhi
barn födda 04/06/08
-
annawahlgren
Inom varje äldre människa finns en yngre människa som undrar va fan som hände.
-Cora Harvey Armstrong-
Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
(Okänd)
De svåraste åren är de mellan 10 och 70.
-Helen Hayes (vid 73 års ålder)
Varje gång jag stänger en dörr mot verkligheten kommer den in genom fönstret.
-Jennifer Unlimited-
55 är när du äntligen fattar vad det handlar om - och din kropp börjar ge upp
-Caryn Leschen-
Om du inte kan föregå med gott exempel - ja, då får du bara vara en gräslig varning.
-Catherine-
Ingen kan få dig att känna dig underlägsen utan att du ger dem ditt tillstånd.
-Eleanor Roosevelt-
-Cora Harvey Armstrong-
Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
(Okänd)
De svåraste åren är de mellan 10 och 70.
-Helen Hayes (vid 73 års ålder)
Varje gång jag stänger en dörr mot verkligheten kommer den in genom fönstret.
-Jennifer Unlimited-
55 är när du äntligen fattar vad det handlar om - och din kropp börjar ge upp
-Caryn Leschen-
Om du inte kan föregå med gott exempel - ja, då får du bara vara en gräslig varning.
-Catherine-
Ingen kan få dig att känna dig underlägsen utan att du ger dem ditt tillstånd.
-Eleanor Roosevelt-