Ikke vær bekymret
Felix, min eldste sønn, begynte å stotre (mildere enn stamming) da han var i samme alder. Og det er vanlig at så skjer, selv om han stotret og stammet ethvert mer enn de fleste. Da ble jeg bekymret og var oppriktig redd for at han skulle begynne å stamme permanent. Men ved rundt 4,5 års alder sluttet det. I mellomtiden hadde han perioder uten problemer og perioder da han hakket og hakket på begynnelsen av en setning- lenge, lenge- før han klarte å fullføre den. Av og til ble han sliten av det og sa rett ut at han ikke fikk til, men han prøvde helst på nytt etter en liten pause. Det var et godt tegn- han ga seg IKKE! Jeg fullførte ikke setninger og ord for ham og bad andre om heller ikke å gjøre det (hvis de ville begynne å "hjelpe") og han ga seg ikke, heller ikke foran lekekamerater. Jeg mener også at man ikke skal bry seg om slik stotring!stamming som jo er vanlig, og fremfor alt skal man ikke til stadighet korrigere språket til barnet - språk tar tid å lære.
Men i vårt tilfelle ble det som sagt langvarig og jeg ville ikke lenger late som ingenting, men heller ikke gjøre det til et problem at han stammet. Men han var fullt klar over selv at han snakket som han gjorde. Jeg leste for ham og passet på å ikke lese riktig hele tiden, jeg gjorde ikke meg selv til stammer, men jeg leste som om jeg ikke helt fikk det til: "Det var morgen og de skulle spise fr.., fro.., fro..," "Frokost!" sa Felix behjelpelig. Jeg sa at neimen, vet du, nå klarte jeg ikke helt å si det ordet, så rart! Ja, det hender meg også, sa Felix og viste meg at vi var to i samme båt.
Dette er ikke for å skremme noen, men for å berolige

Felix har snakket "vanlig" lenge nå, som sagt, no problem

Mamma til to gutter, f-98 og 01.