Tycker inte om välling

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
asaeri

Tycker inte om välling

Inlägg av asaeri »

Hejsan, har en liten undran. Min lille kille tycker inte om välling. Och jag har tänkt att jag ska sluta amma inom snar framtid. Kommer han behöva sin nattslurk eller klarar han sig utan? Kommer han vakna och vara hungrig? Är det någon annan som har samma "problem"? Hur löster ni det isåfall.

Williams schema

7.00 vakna, amma ca20min och därefter gröt

9.00-9.45 fm lur

10.30 lunch

12.00-13.30 middags lur

14.00 mellanmål

16.00-16.20 em lur

17.30 kvällsmat

18.00 Bad,skoj och nattslurk

19.00 sova natt

Tack för ett jättebra forum, har fått många svar på frågor genom att bara vara inne och läsa
Åsa
Mamma till William född 060301 i vecka 33+5 pga tidig vattenavgång. Kurstart 13/10-06, och till en liten Elin 071224 i vecka 35+1. Kurstart 5/7-08.
syren

Inlägg av syren »

Hej,

jag ser att din lillpojk är ungefär lika gammal som min (min är född 060309)och kurades vid ungefär samma tidpunkt (vi gjorde kuren första veckan i oktober). Jag har dock inte för avsikt att sluta amma ännu. MIna flickor ammades till ett års ålder ungefär och troligtvis blir det så denna gång också. Men, det där med välling är ju inget måste för att sluta amma. Min äldsta tog aldrig flaska och började dricka välling först när hon var 11 månader - och slutade sedan inte förrän hon var 5 år! Tycker han om gröt. är det väl ett utmärkt mål att avsluta dagen med, liksom en tallrik fil coh smörgås om du anser att han behöver det efter middagen. Hur mycket ammas han på kvällskvisten? Är det en riklig mängd kanske gröt/fil behövs, men är det mest en gosig stund av närhet, kanske middagen räcker? Ibland, när min lillkille har ätit extra mkt till middag, vill han inte ha bröstet. Och, han har då sovit natten utan problem. Jag tror inte de små vaknar numera av hunger. De är så vana vid sina sovtider. Du får prova, helt enkelt!
Lycka till!
Syrén, mamma till två flickor (00, 01) och en pojke (06)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Har du gett ersättning någon gång? Eller Mjölk i flaska?
Dessa två är ju mycket sötare i smaken än välling (även om välling inte är osöt...).
Eller är det flaskan han inte vill ha?

Om det är det första så tycker jag att du ska pröva att blanda ersättning och välling ett tag. Mycket ersättning, lite välling i början, mer och mer välling.
Ett annat altvernativ är att ge välling i något annat, så att han inte förväntar sig mjölk eller ersättning och får välling. Mugg med pip funkade för oss, sked har också prövats.

Det finns ju många olika typer av nappar och kan ha stor betydelse för om han vill ha eller inte. Det viktiga är att hålet är tillräckligt stort. För litet hål så kommer inte maten tillräckligt fort och då vill han inte ha.

Om han inte vill ha välling alls så kan du ge honom gröt som "nattslurk". Det har andra gjort i alla fall.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Vi hade också ett glapp mellan amning och välling. Vi körde med gröt istället för att sedan försöka med välling igen i ett antal omgångar. Det dröjde länge innan Vega drack några mängder men nu ÄLSKAR hon sin välling, dricker både till frukost och som nattslurk.

Vega tog/tar inte heller flaska utan dricker ur pipmugg, avent, där vi tagit bort droppstoppet. Då rinner det på bra.

Jag tycker det var värt att tjura på med vällingen, utan att gå till överdrift såklart, men inte ge upp allt för lätt. Vi höll på i säkert två månader innan det lossnade på riktigt. Då erbjöd vi välling som nattslurk med jämna mellanrum.

Lycka till
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
asaeri

Inlägg av asaeri »

Tack för alla svar.
Han är en matglad kille så han äter ganska mycket vid kvällsmaten, så det blir ju mest en mys stund när han ammar, och det blir ju lite synd att sluta med iochförsig, men nu är det så att jag måste försöka att gå ner i vikt, har inte tappat någonting nästan på dessa 9månader.
Så jag tänkte börja med diet soppor, och man ska ju inte "banta" det när man ammar. Eller är det någon som vet om man kan äta soppor o fortsätta att amma morgon o kväll? Jag tänkte om kroppen utsöndrar slaggproduker som william kan få i sig när man äter soppor? jag vill ju helst amma några månader till om det går.

Jaja iallafall, han tar flaska om det är mjölk som jag pumpat ur, men vällingen verkar han inte tycka om smaken på, försökt att ge med sked oxå, men icke! Mjökersättning fick han en gång när han bara var runt 4mån, men blev dålig o kräktes hela natten, så det vill jag inte prova igen.
Men jag tror att när det blir dax så kör jag med gröt som nattslurk för det tycker han mycket om.

Tack igen för alla svar

Åsa
Mamma till William född 060301 i vecka 33+5 pga tidig vattenavgång. Kurstart 13/10-06, och till en liten Elin 071224 i vecka 35+1. Kurstart 5/7-08.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Har du testat olika slags välling? Här hemma avskys majsvälling och 8-månadersvälling, medan 6-månadersvällingen slukas. Om man gör den lite tunnare än vad det står på paketet.

/Jenny :)
asaeri

Inlägg av asaeri »

Hej och tack.

Kommer inte ihåg vilka jag provat, det är 2 olika tror jag. :? Men det är ju bara att prova igen. Det kanske är nån som faller i smaken till slut. Annars så får det väl bli gröt. :)

Tack

Åsa
syren

Inlägg av syren »

Hej igen,

kan tyvärr inte ge dig några bantningsråd - skulle nog själv behöva därav!

Tillbaka till vällingen, jag kom just ihåg att en väninna helt enkelt gav gröt på flaska, d v s gröten (pulver) utspädd till mer eller mindre rinnande konsistens och utblandad med mjölk. Pojken älskade detta! Kan ju kanske prövas för att få behålla lite av mysstunden...

Hälsningar igen från mamma Syrén
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Åsa, jag har skickat PM till dig!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Pialacki

Inlägg av Pialacki »

Hej,
Att inte gilla välling har varit ett dilemma för oss också. Vi körde på med gröten som vanligt och lät det gå en vecka mellan testerna. Insåg snabbt att om vällingen var för varm så åt han inte (och gör fortfarande inte) men om den var rumstempererad så gick det bättre, till och med jätte bra. Ammningen slutade han med själv sucssesivt och igår la han av helt. Som tur är så har han haft en frivillig nedtrappning så jag sprängs inte :D
Hoppas välling ratandet ger med sej.
Skickar lite glada tillrop och hejar ramsor \:D/ \:D/ \:D/
Mor till Aaron 060319 &
Saidi 080410
asaeri

Inlägg av asaeri »

Tack tack,
det där med att späda ut gröten lät ju inte helt tokigt, det måste jag prova!

:)
Åsa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"