Införa ytterligare en ramsa?
Införa ytterligare en ramsa?
Jag genomforde kuren ensam pa mina barn eftersom pappa inte tyckte att det var saa nodvandigt (ni forstar ju sjalva varfor men det hor inte hemma har...
). Grejen e att han e spanjor och talar alltsa inte svenska, jag tog ju givetvis en ramsa pa svenska och min tanke var ju att han skulle ramsa pa spanska men nu blev det ju ingen ramsa for hans del... Han har fatt lara sig den svenska ramsan men det ar ju svart med tonlagen etc och dessutom blir det lite knoligt da nan annan ska vara barnvakt en stund och maste lara sig en ramsa pa svenska... Min fraga e alltsa om det sa har efter 24 dgrs kurning ar forsent att infora en ny ramsa och aven fortsatta med den gamla (for ev svenska barnvakter) for nu e namligen pappa intresserad av att fixa det hela (nu nar det fungerar alltsa
)?? Hur kan man isafall ga till vaga for att introducera den nya ramsan?
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Hej Camilla!
Pappa kan ha sin egen ramsa och jag tycker absolut han ska ha en på spanska, era barn kommer väl att bli genuint tvåspråkiga eller hur? Låt honom välja ramsa själv, bara den har en bra rytm kan han säga vad som helst har jag förstått. Kanske ska farmor natta nån gång också och då är det ju enklare om hon får ramsa på sitt eget språk. Såvitt jag begripit är det viktigaste att en och samma person alltid använder samma ramsa men alla i familjen kan ha sin egen.
Pappa kan ha sin egen ramsa och jag tycker absolut han ska ha en på spanska, era barn kommer väl att bli genuint tvåspråkiga eller hur? Låt honom välja ramsa själv, bara den har en bra rytm kan han säga vad som helst har jag förstått. Kanske ska farmor natta nån gång också och då är det ju enklare om hon får ramsa på sitt eget språk. Såvitt jag begripit är det viktigaste att en och samma person alltid använder samma ramsa men alla i familjen kan ha sin egen.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Ja, det mest praktiska e ju givetvis att det finns en ramsa pa varje sprak... Tankte att vid laggningarna sa drar jag forst sverigeramsan och sen drar pappa spanienramsan och sa kor vi sa nagra dgr och sdan far pappa prova med bara spanienraman och skulle den inte bita sa far val jag hoppa in med sverigeramsan tills den andra sitter bra. Vad tror ni om det?
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Jamen hallå, attityden???!!! Klart pappas ramsa funkar, om ni brestämmer det. Effekten ligger inte i orden utan i meddelandet bakom ramsan och tonfallet. Kör hårt bara och krångla inte till det i onödan.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!