Trött, trött, trött - mer sömn på vintern?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
jennymaria

Trött, trött, trött - mer sömn på vintern?

Inlägg av jennymaria »

Hej!

Vår son är så trött, så trött trots att han sover 11,5 till 12 timmar på natten och 1,5 till 2 timmar under en daglur. Något dygn kan det bli 13 timmars sömn och andra dygn kan det bli 14 timmars sömn (han behöver 13,5 enligt AW). Behöver han mer sömn nu på vintern (kanske generellt)? Vi vuxna blir ju oftast tröttare av vintermörkret. Är det i så fall bäst att förlänga natten eller att förlänga luren?

Det kan ju inte vara kul att vara så trött att man somnar i maten och i gungan och så fort tillfälle ges i vagnen så jag vill gärna komma tillrätta med det här.

Vi gick över till en daglur för ca 1,5 månad sen och det funkade jättebra i början. Om han får sova mer än 5 minuter på förmiddagen är det svårt att få honom att somna efter lunch. På eftermiddagen är han piggare. Numera väcker jag honom inte efter 1,5 timmas daglur. Han får sova längre och jag håller koll och går in vid minsta pip eller rörelse.

Är det någon som har bra tips eller liknande erfarenhet?

Jenny
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Upplever också större trötthet nu på vintern, än t ex i somras för Vega. Men det jag också har noterat är att sömnbehovet verkar variera lite hos oss. En period i somras/höstas sov Vega som en tok. Jag fick väcka efter två timmars sömn på dagen, sedan kunde jag lägga henne en halvtimme tidigare på kvällen eftersom hon återigen var så trött.

Efter ett tag började hon vakna lite för tidigt på mornarna. Då drog jag raskt ned till 1.5 timme på dagen och ordningen återställdes.

Så länge allt fungerar bra tycker jag att du ska låta sonen sova längre mitt på dagen. Av någon anledning verkar han behöva det nu. Du kommer märka om det inte håller längre. Tex tidiga mornar, svårare att somna på kvällen, självmant kortar ned middagsluren. Då kan du begränsa sömnen igen.

Tycker dock att du ska ha FASTA tider att utgå ifrån. Dvs antingen 11.5 eller 12 timmar natt, 1.5 eller 2 timmar på dagen. Då vet du mer exakt vad du har att gå tillbaka till sedan. ( förstår du :? )

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, LindaVega :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Tack, tack! :D
Nu känner jag mig säker på hur jag ska agera igen. Trots att det mest är sunt förnuft är det inte alltid så lätt att komma på hur man ska hantera alla situationer som uppstår kring sömnen.
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ett bra litet mantra är: "Inte leta bekymmer där inga finns!" :wink: :lol:

Är det verkligen något FEL värt namnet, då kommer din inre larmklocka att väsnas, segt och envist, tills du får bekräftat det du redan visste.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "