Dålig attityd harförstört god nattsömn

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
elinmats

Dålig attityd harförstört god nattsömn

Inlägg av elinmats »

Hej!
Jag vet inte om jag vågar skriva och berätta att vi har förstört vår dotters goda sömn. Vi körde hela paketet från start när hon föddes och vår, nu snart tvååriga dotter, skötte sig helt enligt boken och sov tolv timmar per natt precis som hon skulle.
Men jag vet inte. Kanske misslyckades vi med att få in ramsan till hundra procent från början. Hur som helst så är nätterna nu upphackade av att pappa "måste" gå in och pussa henne x antal gånger per natt. Jag gjorde en liten minikur för två månader sedan och då skrek hon och var så förbannad att grannen ringde på dörren och undrade hur det var fatt. Sedan dess har vi liksom kört det enkla: att gå in och göra henne till viljes för det har funkat ett tag. Nu är det ohållbart och vi har bestämt oss för att kura igen. Vi behöver lite pepp och stöd.
Grannen löser vi som så att vi sätter upp en lapp på dörren där vi förklarar vad som pågår :)
Fråga 1. Hur gör vi med stora killen som sover i samma rum, det är ju jättejobbigt förhonom att försöka sova i oväsendet.
Fråga 2. Första kurnatten, får man gå in snabbt då och lugna, eller inte alls?
Fråga 3. Om man går in, får man prata då, eller hur lugnar man en så stor flicka?
Fråga 4. Ska vi byta ramsa eftersom den inte funkat tidigare (eller ska vi helt enkelt satsa på bättre attityd och använda samma ramsa?)
Hoppas någon vill svara på detta! :)
Pojke, 7 maj 2002 och en flicka, 7 feb 2005, en flicka 29 mars 2009-39+6. En flicka i himlen som blev 5 månader i magen.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D OJ DÅ, om man säger :lol:

Det enkla ni har gjort är att ni ifrågasatt den goda sömnen. Och det kan man ju göra. Men det är inte snällt mot lilla barnet :cry:

Tro inte att det handlar om att "göra henne till viljes". Hon "vill" inte ha orosvargar omkring sig. Hon vill kunna sova så gott, trygg i sigs själv och trygg i vetskapen om att ni håller vakt. Utanför. Det gör ni nte särskilt framgångsrikt inne i rummet, lika lite som soldaten i krig som är avdelad för vakt skulle fungera särskilt betryggande om han sprang omkring bland dem som sov och tittade hur de hade det. Hans uppgift är att spana utåt, bortåt, för att kunna varna om fienden kommer :!:

Bra att grannen har informerats!

Flytta ut barnet om storebror har problem, tills nya minikuren är slutförd. Ramsa sedan dem båda över en kam, vilket lär storebror att han kan lägga sin beskyddarinstinkt åt sidan.

Fråga 2 och 3: läs på. Allting, det mesta i alla fall, finns här. Du måste veta exakt vad du gör och varför, hela tiden :!:

Fråga 4: nej, finns ingen anledning. Bytt ramsa gör inte bytt jobb. Det är tonfall och Attityden av Självklarhet som gör hela saken :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "