Dagar och tillfällen jag är mest tacksam över Anna Wahlgren

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
kokos

Dagar och tillfällen jag är mest tacksam över Anna Wahlgren

Inlägg av kokos »

Jag är ständigt tacksam över Anna Wahlgren. Barnaboken är en guldgruva. Sova-hela-natten-kuren var räddningen för vår Adrian. Och lille Edvin är världens coolaste bebis tack vare standardmodellen.

Men vissa dagar är jag mer tacksam än andra. Idag till exempel. Adrian har öroninflammation och jag har ryggskott. Som gräddan på moset är min man bortrest i två dygn och jag är alltså själv med barnen. Då är jag glad att:
- Adrian sover hela natten trots öroninflammation
- Edvin sover hela nätterna trots att han bara är 5 månader
- Jag får hjälp av barnen med sysslorna hemma
- Det finns rutiner: jag vet när lille killen ska sova, äta mm och har styrt upp det så att jag har "ledig tid" mitt på dagen när båda sover så jag kan ta igen mig
- Det finns en ände på dagen för min stackars rygg. Jag vet att jag kommer att få gå och vila kl 19 ikväll.

Och just nu tackar jag för marginalkvartarna som gjort att Edvin har sovit snart 2.5 timme sin långa lur istället för de vanliga 2 timmarna. Jag är ju nästan människa snart.

När är ni speciellt tacksamma över Anna Wahlgren?
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Denna vecka är jag ensam med min son, jag är på uselt humör eftersom mensen behagade komma igen trots idoga försök att bli gravid, länge. Sonen har precis varit sjuk och är också på uselt humör, dessutom är han i förtrots och testar mig nonstop hela dagarna. Idag har varit en dålig dag.

:arrow: Då är jag oerhört tacksam över att han somna klockan 7 och sover gott,
:arrow: Att han sover middag utan att protestera
:arrow: Att han äter sin mat sittandes i sin stol (dock under en del tydliga protester, men som jag har verktyg att klara)
:arrow: Att han gillar att diska och sopa och hänga tvätt
:arrow: Att han sköter sig själv med sina leksaker när jag pratar (och beklagar mig :oops: ) inför maken i telefon eller lagar mat.
:arrow: Att vi på kvällen har vår fina mysstund ihop med välling och Totte, en stund som är VÅR, vår rutin, som vi gör varje dag, som ingen av oss vill missa, och som vi längtar till båda två när dagen har varit jobbig.

(Kokos, tack för den här tråden. Jag behövde verkligen få fundera på vad jag är tacksam över idag. Det har inte varit min dag, men nu, efter jag skrev det här så vände det. En sten föll bort och jag känner, att det struntar ju om mensen kom, bättre lycka nästa gång! Ska gå och pussa på sonen..)
3 fina...2005, 2007, 2010
br

Inlägg av br »

jag är speciellt tacksam när

barnen inte bara går och lägger sig utan springer i säng

barnen är utvilade och pigga och inte gnälliga och sura av trötthet

jag kan bjuda på tjejfest vid kl 7 och säga : kom 7 för då har barnen lagt sig :lol:

jag och min man kan ha en mysig middag på tu man hand när barnen har somnat

jag inser att jag har lärt mig ett förhållningssätt gentemot barnen som är kärleksfullt och respektfullt ( sedan lever jagtyvärr inte alltid upp till detta, men det hör hemma i en annan tråd)

min dotter är stolt över hur fint hon bäddar och städar på sitt rum

osv osv osv osv
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Singoalla

Inlägg av Singoalla »

Speciellt tacksam:
:arrow: När Bebis fick kliande mjölkallergiexem och dunderförkylning på en gång :cry: och ändå sov som en stock på natten :sleep: .
:arrow: När jag läser på andra forums sömn- och uppfostringssidor om hur långt ifrån 'njuta-njutas' många familjer är :shock: .
:arrow: När jag var bortrest en hel vecka från 9-månadersbebben och hon var lika förnöjd och sovglad som vanligt. Märkte antagligen inte ens att jag var borta :? eftersom det bara var att lämna över rutinerna .
:arrow: Att jag kan jobba 75% samtidigt som jag tar hand om bebis och gård med djur, tack vare rutiner, god sömn, ensamlek, självständighet och delaktighet.
:arrow: När man varit på fest kvällen innan, ändå måste gå upp samma tidiga tid med den lilla, men vet att snart får man gå och lägga sig igen (ensamlek + lur) 8) :wink: .

Tack så oerhört för Barnaboken och detta forum :heart: :heart: :heart:
miniz

Inlägg av miniz »

Blant annat, så mycket, mycket annat, när min treåring har et nej utbrott och jag säger, om du säger neeej, så måste jag nog komma och kittla dig och hon säger neeeej. Troll spricker!

När jag ser syskonkärleken.

Maria.
med två flickor nov 03 och sep 05.
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Jag är som mest tacksam när jag ser hur glad lilla Karl är. Han skrattar när han vaknar, när han får mat, när han ska gå och lägga sig, och när han har lagt sig. :D
Det kanske inte håller i sig i all evighet det här skrattandet, kanske kommer någon svårare "ålder", men han har ett så bra grundhumör. Det tror jag knappast att han hade haft om inte jag hade fått råd och inspiration av Barnaboken och det här forumet. Nej, jag tror att han hade varit trött, ledsen och ilsken. Och jag med.
Märker man att han är irriterad eller har tråkigt om det regnar eller så, så är det bara att hitta på extra mycket social delaktighet så blir det bra. Social delaktighet är världens bästa ide, han har jättekul och lär sig och jag får saker gjort som behöver göras. :idea:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Jag är som mest tacksam över är rutinerna såklart, men även
det som är jätte viktigt tycker jag och jättesvårt ibland för mej är att jag försöker se föräldraskapet med barnaögon.Jag anstränger mej verkligen att inte bli "vän av ordning".
Jag är oerhört tacksam över små problem som dyker upp ibland och Anna har svar faktiskt på nästantill allt.Man tänker -Ja självklart är det ju så!!! och det löser sig då oxå.
:santa:
ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
T.P

Inlägg av T.P »

Tacksam är man ju som sagt varje dag.. :D

men extra speciella tillfällen jag minns är:

Min mormors 80 års dag(fest) förra sommaren,min lilla dotter va den enda av alla barnen som lade sej 19 i vagnen utomhus bland allt "liv" och barnskrik!Jag var den enda mamman som kunde sitta ner och njuta av festen!

Min förlossning..som barnmorskan sa hon velat filma :D .Utan barnaboken hade jag antagligen inte tänkt tanken på profylax :D

När sonen fick sin första förkylning och trots det sov hela nätter

Sen för min egna personliga del är jag tacksam för:
Att jag växt som människa
Att jag öppnat mina ögon..dvs "fri" från hjärntvätten jag/sammhället/uppväxten försatt mej i
Att jag vet hur jag vill uppfostra mina barn
Att jag förhoppningsvis aldrig kommer förstöra deras livsglädje,personlighet

osv osv
:D
barn födda 04/06/08
Lua

Inlägg av Lua »

Jag ska skriva något långt och vackert... en annan dag när jag är lite mindre gravid. Idag ska jag bara säga att jag är oändligt tacksam för orden som någon yttrat till Anna när hon gått över tiden med något av sina barn:

:arrow: Ja, man har ju förstås aldrig hört talas om att de blir kvar där inne :!:

Om inte dessa ord yttrats skulle jag nog ha trott att jag blev den första i världen som blev utan skräp!

Kram till Anna och alla andra från Lua. :heart:
Mia79

Inlägg av Mia79 »

...när lillen är magsjuk och sover lika bra som vanligt, då om någon gång behöver man sova. :D vaknar, får vatten lägger sig ned och somnar om på stört....så bra, mamma slipper fundera om han lider av vätskebrist på trdje dygnet med magsjuka. Rent allmänt så är det skönt att veta att min son sover gott om nätterna och vaknar utvilad! Visst är det skönt för mamma och pappa också, men det är inte alltid de kan sova bara för att lillen sover!
Storeman Harald 050813, Lilleman Sixten 070401 Lillgumman Anny 090429

Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
Mamma Nilla

Inlägg av Mamma Nilla »

Det finns nog bara ett ord..

KÄRLEKEN :heart: :heart: :heart:
Att få uppleva kärleken till sina barn, se på sina barn ur barnaboks ögon.
Det hade inte jag fått göra om jag inte hade hittat ett gammalt ex -83.
Evigt tacksam till BB och Anna.
Mvh Mamma Nilla
Förälder till 3 älskade barn.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Sömnen, och förutsägbarheten i vardagen. Som någon skrev, att VETA att kl 19.00 är det tyst och lugnt. Att man bara i undantagsfall behöver ingripa på natten, och då bara med en ramsa. Vega har faktiskt nästan ALDRIG strulat med sömnen sedan hon kurades ( vid 6 mån) Enda undantaget är tidiga mornar några varv, men nästan undantagslöst sover hon 19-07 VARJE natt. Helt otroligt tycker omgivningen :wink:

Avsaknaden av NEJ, utan istället låta barnet få utforska fritt. Aldrig hade jag trott att det kunde vara så ROLIGT med barn, sedan jag hittade AW och forumet.

Extra tacksam är jag ju nu när jag är höggravid och vardagen bara flyter på med mat, sömn, arbete,lek mm.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

Extra tacksam - ja, i vilken ände ska jag börja?

:heart: Jag är tacksam varje morgon när jag och min make väcks av Skalmans sång - en sång som klart uttrycker hur glad han är i dag, alla dagar. :-({|= \:D/

:heart: Jag är tacksam när jag ligger i soffan och gullar med maken framför favoritfilmen, bara vi två.

:heart: Jag är tacksam när min son springer rakt fram till katten - och klappar så snällt, så!

:heart: Sist och slutligen: Jag är oändligt, oändligt tacksam över de nya ögon jag fick när jag läste Barnaboken. Små barn ska njutas - och njuta själva! Plötsligt var det inte så hemskt att vara gravid längre. Istället hade mitt liv fått en mening!
* Ny adress! http://www.stilla-sinne.biz
* Mamma till :heart: "Skalman" :heart: född 21/12-05.
* Forumet är alltid Hem, även om jag är här rätt så sällan nuförtiden. :-)
Willes mamma

Inlägg av Willes mamma »

Jag är tacksam över att AW fört in lite jävlar anamma :wink: i vår tillvaro.
Utan henne hade jag varit en vek, fipplig och osäker mamma som curlade Wille ända fram till den stora explosionen.

Jag är tacksam över att Wille genom sina dagliga/nattliga sovtider och rutiner utvecklats till en självständig, självsäker och supertrygg kille som på sitt självsäkra sätt bara vet att mamma och pappa finns där som solida klippor och garanter i hans utforskande tillvaro!

Jag är tacksam att AW, trots alla personliga angrepp, beskyllningar och vansinniga påståenden, ändock fortsätter med ett smil på läpparna.

Jag tillägnar AW att vi kan planera våra dagar och kvällar med/"utan" Wille. Han ligger och sover klockan 20.00 därför kan vi, vuxna människor, fortsätta vårt liv med varandra, som faktiskt finns kvar, trots barn :wink:
Förstagångsmamma när jag var 42
Wille kom till oss den 22 juni 2004... och han har skrattat sen dess :heart:
Sessan

Inlägg av Sessan »

Mest tacksam är jag för :

:heart: Lugnet i vårt tillvaro ( inget stress och fläng )

:heart: Den underbara glädje som strömmar från Saga varje gång hon vaknar

:heart: Lyckan över att kunna ge henne näsdroppar, alvedon, byta blöja mm mitt i natten om det behövs och lillan sover lugnt vidare

:heart: Förutsägbarheten i hela oavbrutna nätter

:heart: Lyckan över att ha förstått att små barn ska njuta och njutas själva

/ Kram Sessan, mamma till ryggkurade Saga som sover gott
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"