hjälp med schema till 3 1/2 månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
rossi46

hjälp med schema till 3 1/2 månaders

Inlägg av rossi46 »

Registreringsdatum: 04 oktober 2006

Postat: tor dec 07, 2006 09:05 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Hej, trött mamma här..
Håller på med kuren på våran 3 1/2månaders kille. Han får ett mål på natten men somnar glatt om efter det.

Vi har gjort ett schema efter 11h natt.
06 mat
8.30-10 sova
10 mat
12-14 sova
14 mat
16-17 sova
19 natt

Problemet nu efter kurens fjärde natt är att han är helt ur fas med dagslurar.. Frukost kl 06 vill han inte ens ha...
Vad ska vi göra. Finns det bättre scheman??!

Oerhört tacksam för hjälp och råd!!
Elle

Inlägg av Elle »

Hej rossi46!

Tänk på att kuren är en process och det tar tid innan allt faller på plats. SÅ ta det lugnt och ha tålamod! Schemat täcker sonens sömnbehov och det viktigaste är att det passar er familj. Proppa i så mycket mat det går under målen, oroa dig inte om det inte går ner så mycket jämt, aptiten ökar i takt med att han kommer sova mer och mer. Så bort med matvargarna! Likaså dagslurarna kan ta ett tag innan de sitter, han tror nog att han är utsövd nu när han sover så bra på natten. Men snart trillar poletten ner att det även är skönt att sova på dagen :sleep: . Var sover han sina dagslurar?

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
rossi46

Inlägg av rossi46 »

Hej Elle och tack för ditt svar, det ger mig/oss hopp :D Han sover i sin säng på dagarna också. Har försökt få honom att sova ute i vagnen men det går inte, än så länge. I och för sig ligger han på rygg i vagnen så det är nog därför..? Hur kan man göra där? Är ju min 1:a så jag är inte så duktigt på allt detta nya :wink:
Tack än en gång!
Elle

Inlägg av Elle »

Om du har möjlighet så låt 2 av dagslurarna vara i vagnen. Bra att även få sova ute i friska luften. Jag skulle lägga honom på mage, när de väl fått korn på det så sover de oftast bäst så :wink: Med Olle hade vi fm och em luren i vagnen och den långa luren efter lunch hemma i spjälsängen. Antingen söver du honom genom att lägga tillrätta på magen, på med filten och GÅ. Ha koll på när han somnar och väck efter passande sömnrytmpass. Om han inte somnar alls så gå hela luren, stanna sedan, upp till sittläge och GLATT återseende :D Ett annat altrenativ är att söva honom innan du börjar gå genom att lägga tillrätta, vagna kort och gå bort från vagnen. Upprepa vid behov men kom ihåg att avvakta emellan så han får böka och gnöla i fred. När han sovit i några minuter kan du börja gå. På detta sätt vänjer du inte honom vid att vagnen måste rulla för att han ska kunna sova. Eller om du bor i villa kan du ju bara söva honom och låta honom stå ute och sova.

Gör det som passar er, det är det viktigaste!
/Elle
rossi46

Inlägg av rossi46 »

Tack än en gång Elle!
Han har ju sovit på mage i vagnen på nätterna än tills för 1v sen så det ska vi prova att ha han på mage ute också.

Du lär kanske höra från mig snart igen :)
Elle

Inlägg av Elle »

Jag far på semester imorgon och blir borta en vecka. Bara så du vet, så du inte tror att jag inte bryr mig :wink: Det finns många andra kunniga föräldrar här på Forumet som mer än gärna hjälper dig, så tveka inte att ställa dina frågor. Lycka till nu!

/Elle
rossi46

Inlägg av rossi46 »

Nu äntligen har våran kille börjat SOVA och ÄTA! :) Precis som du sa att han skulle. Och vad bra han sover ute i vagnen sen då!! Vi är förvånade och överlyckliga, och själva utsövda. Men jag måste erkänna att jag trodde det var fel på larmet eller något i natt så jag var inne och kollade.. Men det var det ej.
Ville bara tacka dig för peppande ord när vi var svaga.
En STOR kram och en härlig jul önskar vi dig och din familj!!
// Åsa, Markus och lilla "sju-sovaren" Morgan
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken underbar läsning Åsa :D NJUT nu av det ni uppnått och av varandra :heart: . Vi finns här om det dyker upp fler funderingar :wink:

God jul till hela familjen!
/Elle
rossi46

Inlägg av rossi46 »

Trassel..suck!
Det som var sååå bra..vad hände..?? :(
I 4 dagar nu så har Morgan sovit sämre på nätterna och urdåligt på dagarna! Han äter mindre också.. Em luren kl 15-16.30 går nästan inte alls! Då vaknar han efter 45min och skriker resten. De sista 20 är han sååå ledsen..vad ska man göra då :?: Inget lugnande (solfjäder), ramsande hjälper :!:
Kan ramsan bli negativt laddad? Har vi använt den för mycket?

Hjälp snälla!
/Åsa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"