Känslige E vill ej äta

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
mammamy

Känslige E vill ej äta

Inlägg av mammamy »

Hej vänner!
Oerhört länge sen vi sågs, livet rullar på av sig själv och i hög fart känns det som. Lille E (för er som minns oss) har börjat på dagis i augusti och trivs storståtligt. Tänker inte ge mig in i någon dagisdebatt men för oss är dagis fantastiskt och vi har nog världens bästa sådant i form av ett föräldrakooperativ där man åker med barnen till bondgård och tar upp potatis till dagiset, plockar dagissyltens lingon i skogen likaså med alla barnen, ungarna hjälper till i köket osv, helt underbart! E är där från ca 8.15 till 15 och sover 45 minuter mitt på dagen. Han äter i huvudsak själv på dagis, får lite hjälp i slutet av portionen av personalen bara.

Vårt enda problem och i vilket ärende jag nu rådfrågar den samlade fantastiska expertisen här på forumet är att middagarna hemma har spårat ur fullständigt. Jag har insett att lille E nog är ett gott exempel på den personlighetstyp som Anna i BB beskriver som "den känslige". (En läggning han ärvt av sin far, jag är mer av en bulldoser...) Saken är den att han nu vägrar äta varje kväll, vill inte alls och börjar genast vi sätter honopm till bords gråta olyckligt och ledset och säger "Emme vill inte äta".
Jag har verkligen ingen som helst aning om hur jag skall förhålla mig på ett konstruktivt sätt till detta, så hjälp mig!! :shock: :shock: :?:
Jag har provat att lassa in ändå, i glatt mod, med följden att han givetvis blir ännu ledsnare. Har provat att resonera med honom (ja jag vet, dödfött). Har provat att vänta ut honom - funkat någon enstaka gång. Har provat att låta honom slippa äta och då blir han ju bamsehungrig och har bett om macka nångång men givetvis inte fått då (nån ordning får det väl ändå lov att vara, eller?) Jag har sett till att han inte ätit mellis på eftermiddan för att inte förstöra aptiten men det gör ingen skillnad, han har liksom vant sig vid att nu skall han bli ledsen och börja gråta när det är mat.
Vad gör jag nu? Det är givetvis vi som gjort nåt galet men hur kommer vi vidare?
För en tid sedan var det bara så här vid vissa måltider (företrädelsevis de där jag gav honom mat) och då kunde han äta själv andra mål men nu går det troll i varje måltid i princip. Jag har blivit irriterad någon gång och helt enkelt sagt (bryskt) att "då får du ingen mat!" men det har ju guvetvis inte funkat, berott på att jag tappat tålamodet. Kanske skulle jag kunna prova att förvisa honom i enlighet med BBs råd om den känslige men här handlar det om maten så jag vet inte om det är rätt väg heller.
SÄG HUR JAG SKA GÖRA OCH JAG LYDER, ni har hittills alltid haft rätt härinne!
Tack på förhand, mammamy
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
mammamy

Inlägg av mammamy »

fel forum kanske? i så fall hoppas jag sagolika sagomamma flyttar frågan till rätt forum eftersom jag inte vet hur man gör (datorrudis)
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Oj, den här tråden har nog blivit missad. Flyttar upp den lite.
mammamy

Inlägg av mammamy »

Tack för uppflytt!
Återigen HJÄLP oss, har nu försökt med att beklagande konstatera att han inte får någon mat och det gör ingen som helst skillnad. Vi ger honom alltså inget extra efter middagen utan han får sin kvällsvälling som vanligt och får gå och sova sen. Jag är inte ett dugg orolig att han svälter men han är ju jättehungrig och ledsen de här kvällarna och det känns så tråkigt för både honom och oss ömma föräldrar och jag vill ju för allt i världen inte att det skall börja så här dagens övriga måltider.
Ser fram emot konkreta råd eller svidande kritik, vad som helst!
Mammamy
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Mammamy!

Vet inte om jag kan hjälpa, har själv inga matstrulare (annat än av "kan helv"-sorten :wink: ), men tror kanske att det är de många olika förhållningssätten som kanske förvirrat lille E. Du säger själv att ni provat olika varianter och även blivit arga någon gång. Alltså har E förstått att det här med mat är känsliga prylar det... :shock: :wink: och kanske inte bara något man njuter av att stoppa i sig när magen kurrar.

Så jag skulle försöka backa lite och hålla mig till det ni nu gör. Dvs i bästa pakt-stil beklaga att middag har vi ju redan ätit. Nu blir det inget förrän vällingen och sedan är det natt. Och välling kan man ju ge så mycket som möjligt bara behövs och går ner. Så att han alltså inte svälter (vilket han förstås inte gör :wink:) Är han av den känslige sorten (har själv en sån liten kille) gör man bara situationen etter värre om man börjar förebrå älsklingen i fråga för att han inte åt som han borde innan. Utan gå i pakt, men håll på mattiderna.

Sen skulle jag kolla så att det verkligen var ca 3,5 timme mellan målen och att han inte fick mellis tätare vare sig hemma eller på dagis, så att du är säker på att han verkligen har aptiten för att äta sin middag. Ge det sen en tid och se om inte det blir bättre, när han så att säga förstått hur landet ligger.

Lycka till!
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Bara ett tillägg. Tycker ABSOLUT inte du ska förvisa. Utan se till att få middagsstunden så angenäm som möjligt. Se till att det finns något han riktigt gillar på tallriken, förutom vad själva middagen nu består av, så att det finns något som riktigt lockar honom. Håll tålmodigt middagstiderna och det han äter, äter han, så att säga. Och äter han bara det så är det väl ett framsteg, tänker jag. Som sagt, det finns säkert klokare och mer erfarna röster där ute, men det här var mina tankar.
Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Ewa :wink: :D

:D Mammamy - long time, no see :lol:

Underbart att du kom "hem" på besök igen :wink:

Ewa har gett dig Råden med stort R. Läs och lär :wink: :lol:

Jag kan bara tillägga den brutala varianten:

1. Kräv av E att han faktiskt ska röra i såsen och krydda den. Det är urnödvändigt.

2. Skär i smyg en smörgås i småbitar med smetigt pålägg som han gillar.

3. Servera smörgåsen och maten på en tallrik för eget inmundigande. Mata inte.

4. Babbla högt som fasen med den ömme, utan att ägna lille E en blink av uppmärksamhet.

5. Om och när det inte behagas äta mer, uppmärksamma honom kolossalt. "Å, är du färdig? TACK FÖR MATEN!" Skak skak i handen och vackra leenden. Sedan äter ni vidare (för syns skull) en stund och babblar glatt på :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "