Svårt att komma till ro

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Zoombie_mamma

Svårt att komma till ro

Inlägg av Zoombie_mamma »

Hej!

Jag har en 14-månaders tjej som har oerhört svårt att somna på kvällarna samt fortfarande vaknar några gånger per natt. Jag har aldrig lyckats kura henne, har gjort några tappra försök tidigare men hade problem att få henne någorlunda lugn för att kunna ramsa henne.

För ett par veckor sig bestämde jag och min man att vi måste göra något. Hon har tidigare somnat med välling men inte nu längre. Nu när hon är så pass gammal har jag förstått att man inte ska buffa utan köra med solfjädern. Problemet är att hon blir alldeles rasande och gör allt hon kan för att kunna resa dig. Enda sättet att hålla henne nere någorlunda är att hålla fast i benen men hon reser sig ändå upp gång på gång samtidigt som hon illvrålar. Efter ett tag (ca 10 min) lugnar hon ned sig och det går att hålla handen över ryggen. Släpper man taget och börjar ramsa börjar det om med nya skrik och försök att ställa sig upp. Vi har därför stått kvar och hållt handen på henne tills hon somnat (vilket jag förstått att man inte ska göra). Kan tillägga att hon asgarvar innan vi lägger henne i sängen men så fort hon läggs ned blir hon alldeles vansinning. Hon vaknar även några gånger per natt, ibland räcker det att lägga henne ned och ramsa, andra gånger tar det längre tid för att hon ska somna om. Hon har även hyfsat fasta rutiner då hon går på dagis. Vi har hållt på så här i 5 dagar utan någon egentlig förbättring. Börjar känna mig uppgiven men vill gärna tro att det kommer bli bättre! Hon är trots något bristfällig sömn (sover 10-11 timmar på natten och 2 timmar på dagen) pigg och glad på dagarna men jag känner ibland att hon är lite överaktiv som jag misstänker kan bero på för lite sömn.

Önskar så här i efterhand att jag börjat tidigare med SHN-kuren, innan hon kunde ställa sig upp. Nu känns det oerhört svårt att fullfölja den eftersom vår dotter verkar vara ovanligt envis och svår att lugna. Undrar om någon kan ge mig tips och hopp!
Nette

Inlägg av Nette »

Hejsan! :D

När du lagt tillrätta så ska du gå ut ur rummet o ramsa. Visst kan hon ställa sig upp o skrika o hoppa (har varit med om det själv) i sängen men svaret hon får är då ramsan. Hon är ju så stor att hon kan lägga ner sig själv när hon inser att det faktiskt är meningen att hon ska sova. Att stå där o hålla handen på ryggen tills hon somnat blir nog jobbigt i längden. Även det har jag sysslat med :oops: så jag vet precis vad du menar. Nej, lämna du henne i fred o ro och besvara hennes frågor med ramsan. Samma på natten, eftersom ni redan har kört in ramsan vad jag förstår så gäller det även då att ramsa. Du behöver nog inte alls gå in o lägga tillrätta.

När dottern vår ska i säng så blir hon många gånger sittande i sängen med sin snuttefilt i handen när jag går ut. Sen lägger hon sig ner när hon tycker att det är passligt. Då lägger jag inte alls på täcket utan går in efter en stund när hon somnat o lägger det på henne.

Ni är liksom inne på rätt spår men lämna henne nu ifred så kommer det här att gå så fint. :thumbsup:
Nette

mamma till 2 flickor födda : dec-2005 och okt-2008
Zoombie_mamma

Inlägg av Zoombie_mamma »

Åh, tack för stöttningen. I kväll gick det faktiskt lite bättre en tidigare :) Jag får erkänna att jag inte följde dina råd till punkt och pricka men jag körde mer på ramsandet än jag gjort tidigare. Lyckas inte få henne att lägga sig ned själv av ramsningen utan får gå in igen och lägga henne ned och sen ut igen med ramsan. Höll på ett bra tag men hon blev lugnare för varje gång istället för hysteriskt som tidigare. "Fuskade" mot slutet och höll kvar en hand på henne tills hon somnade men det ska jag sluta med nu!

Det kanske låter som jag går in och lägger henne ned igen i onödan men hon gråter så när hon står upp och verkar inte bry sig om ramsandet. (Har testat många gånger med detta). När hon väl ligger ned är det lättare att lugna henne med ramsan. Förhoppningsvis kommer ramsan att bita snabbare framöver. Jag ska i alla fall kämpa på!

Tack än en gång!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Nette :wink: :D

:D Välkommen är du, Zoombie_mamma :lol:

Läs och lär av Nette :idea: Vill bara tillägga ett par saker:

:arrow: du kan läsa om barn som ställer sig upp i "Tips på vägen";

:arrow: det är ramsan som ska göra henne lugn - man väntar alltså inte på ett lugnt barn innan man ger besked / påminner;

:arrow: så länge du fortsätter gå in efter det du har ramsat, "tar" inte ramsan därför att hon skriker dig till sig, inte ifrån sig, om du förstår; i och med trafiken väntar hon sig att du ska komma in och stå för diverse underhållning, och då lyssnar hon helt enkelt inte till ramsan :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "