Hej Mammamimmi!
Hade precis skrivit långt svar och så kom katten och skulle kela bort hela svaret... GRRRRRRR!
Så direkt till frågorna då. Visst kan mamman din vara med och kura. Bara hon är påläst och vet varför och hur ni ska göra. Och att ni är samkörda, så att killen får vad han behöver denna gång. Inga mer försök. Utan denna gång genomför ni, tryggt och säkert så att han får trygga, säkra besked och slipper fortsatt förvirring.
Anledningen till att ta varsina nätter är väl för att inte förvirra den lille. Om olika rop får olika personers reaktioner kan det nog bli lite förvirrande. Men den som inte kurar kan ju ta huvudansvaret dagtid för att sedan bytas om. Som jag tidigare berättat skötte jag allt själv, och även dagtidsruljansen. Och det gick det också. För att alternativet hade varit sämre.
Och så huvudläget då. Disa envisades med att vrida tillbaka huvudet till vänster sida efter tillrättaläggandet. Och det fick hon förstås

. Men jag envisades ändå med att lägga huvudet åt höger när jag lade henne. Tills efter några veckor, då poletten trillade ner hos lilla mamman "aha, hon VILL verkligen ha huvudet åt vänster". Så nu lägger jag åt vänster. Tror att höger är det naturligaste hos de flesta, men min sötnos visade tydligt att hon ville ha det på annat sätt och då fick det bli så. Så där får du väl själv avgöra. Det är beskedet som det lugna, säkra tillrättaläggandet ger som är det viktiga i sammanhanget. Att det talar om att det är dags att sova så gott, helt enkelt.
Ewa