Hjälp! Konstant morgonkrångel.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Anna Lundgren

Hjälp! Konstant morgonkrångel.

Inlägg av Anna Lundgren »

Vi började kuren för snart 7 månader gamla Nora för nästan två veckor sen. Allt går jättebra förutom morgnarna. Tredje natten på kuren sov hon hela natten, men det är den enda. Hon vaknar ca kl 6 och somnar inte. Lugnar sig och så börjar om igen efter någon minut och så blir det värre och värre hela tiden fram till 6:45 då jag väntar ut en "lugn period" och sen går in och gör god morgon. Det har också blivit tidigare och tidigare trots att jag INTE tar upp henne före bestämd tid (med marginalkvart). Senaste tre nätterna har hon vaknat kl 5. Igår somnade hon visserligen om 5:35 och sov till 6:40 när jag gjorde lite oväsen i huset, men det funkade inte idag. Efter en timmes skrik från och till somnade hon om i en halvtimma innan god morgon. Är det vanligt med detta krångel? Hur länge brukar det i sådana fall vara? Gör jag rätt i att inte ta upp henne tidigare trots skrik VARJE morgon?
Hennes schema är:
7:00 morgon, bröst
7:45 frukost med familjen (får gnaga på en knäckebrödsmacka medan vi äter, samt får en halv banan)
9-9:45 45-min lur
11:00 lunch
12:15-13:45 Sova middag
14:20 Gröt
16-16:20 20-minuterslur
16:45 Bröst
18:00 Bad, bus, välling
19:00 sova natt
Tacksam för hjälp och stöd!
/Anna
Min stora tjej Emma är född 16 Juni 2003 och minstingen Nora är född 7 Maj 2006.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Anna,

så skönt att ni har fått ordning på nattsömnen. Snart kommer även de tidiga morgonuppvaken vara ett minne blott.
Nu har Nora sovit gott några nätter och tror således att hon är helt utsövd därav de tidiga mornarna.

Håll er till planen :!: Ta upp henne när det är morgon enligt ert schema. Använd er av ramsan och jobba på så ni kommer till en dialog med lilla dottern. En del går upp och sätter på musik vilket oftast fungerar väldigt bra.

Nora behöver inte sova ända fram till väckning men hon ska inte vara ledsen, lite sur och grinig kan hon vara och få uttrycka det utan att ni ingriper. Men om hon bli ledsen och undrar varför hon inte få komma upp använder ni er av ramsan - tryggt och säkert som sjutton.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Anna Lundgren

Tack för svaret! Jag misstänkte att det kommer ge sig till slut, men maken misströstar och tycker att jag ska ta upp henne och han har väl influerat mig också... Det är ju inte speciellt kul att ramsa och avvakta om vartannat varje morgon medan hon låter ledsen. Första halvtimman ungefär brukar inte vara så farlig, då jollrar hon först och går över till smågnäll efter en stund. Jag gör då ingenting. Men sen skriker hon rejält och då ramsar jag. Ibland skriker hon så att hon börjar låta hes. Det låter så hemskt!
Min andra dotter, Emma, kurades för ca 3 år sen med underbart resultat: Tredje natten sov hon 12 timmar i sträck och har gjort det sen dess med några få undantag. Jag hade väl förväntat mig att det skulle gå lika bra med Nora också, men jag ska hålla mig till planen så kommer det väl. Snart hoppas jag!
/Anna
Min stora tjej Emma är född 16 Juni 2003 och minstingen Nora är född 7 Maj 2006.
Mule

Inlägg av Mule »

Hej!

Ville bara tala om att vi har precis samma problem med vår son, som är snart 5 mån. Startade kuren för 10 dagar sen och han sover bra på natten, men vaknar ibland halv fem + kl. sex och ibland sex. Ska också hålla ut.

Hälsningar Carola, mamma till Selma (juli -04) och Waldemar (juli -06)
Anna Lundgren

Nu har det gått drygt tre veckor sedan vi körde igång kuren och det blir snarare värre än bättre med morgonkrånglet. Det håller på nu medan jag skriver, så jag går ifrån ibland och ramsar.
Det börjar kännas outhärdligt att höra henne skrika i 1-2 timmar VARJE morgon. Vad ska jag göra? Vad gör jag för fel eftersom hon nästan aldrig somnar om igen? Hon kan alltså vakna kl 5 (som idag), vara nöjd i mellan 10 minuter och en halvtimma och sedan börja skrika. Så går det i vågor fram till 6:45 då jag söker en någorlunda lugn period och gör god morgon. Jag har aldrig tagit upp henne skrikandes. Men det är inte det lättaste att hitta en lugn period när det är dags för morgon för vid det laget skriker hon något alldeles hemskt! Ska det vara så här? Går det verkligen över?
Hennes schema har ni ovan.
/Anna
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Anna :D

Min dotter hade en liknande period då hon var ca 10 månader. Efter att ha fått goda råd från forumet satte jag upp en "handlingsplan" och följde den benhårt:

:arrow: Extra noga med tiderna dagtid
:arrow: Pangramsa vid första "pip" på morgonen och därefter avvakta
:arrow: Invänta omsomnande även om det så skulle ta hela förmiddagen... (det gjorde det inte :wink: )
:arrow: Några dagar senare (då trenden vänt) införde vi en väckarklocka med hög och skränig signal. Väckarklockan har jag vid min säng men jag lovar att den hörs in till Leias rum...
:arrow: Väckarklockan ringer prick 07 varje morgon, oavsett hur natten varit. Om leia vaknar innan 06.30 pangramsar/upplysningsramsar jag, i annat fall låter jag min tystnad berätta att det snart är morgon och helt ok att ligga och filosofera för sig själv en stund... :heart:

Planen fungerade utmärkt :!: :D Numera händer det då och då att Leia vaknar för tidigt (som nu i dagarna) men då beror det på att mamman slarvat med långluren och varit för generös med sömn dagtid... Uppstramning igen med andra ord :!: :roll:

Mitt råd är att du funderar ut en plan som passar er och sen följer den konsekvent. Måste berätta också att andra med framgång använt sig av klassisk musik eller "skrammel i huset" som verktyg på morgonen.

Lycka till :!: :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

ps. Det kan också vara så att er dotter börjar växa ur sitt schema. Du märker det på ex insomningstiden dag- och nattetid och/eller tidig morgon. Snart kanske det är dags för tvålursschema :?: Fundera :!: ds.
Nette

Inlägg av Nette »

Hejsan! :D

Jag vill också rekommendera väckarklocka! Efter att vi införde den har vi inte haft några problem med tidig mornar. Det jag ville tillägga var att när vi införde den så var jag inte så noga med att klockan var prick 7 innan den ringde. Försökte hålla mig till marginalkvarten men ibland orkade jag inte höra på hennes gnäll o gjorde morgon lite tidigare. Men jag lät alltid klockan ringa innan jag gick in till henne. Hon visste ju inte att det var lite för tidigt. Det tog väl en vecka eller två men sen förstod hon att morgonen börjar när klockan ringer. Numera ringer den alltid prick 7. Visst vaknar hon ibland när min man stiger upp kl 6 men hon somnar fort om. Oftast sover hon när klockan ringer på morgonen.

Sen är det ju lite olika vad som fungerar i olika familjer. Som det där med ramsan, jag ramsar inte på morgonen när hon vaknar för tidigt. Först om hon skulle bli ledsen gör jag det. Musik o skrammel i huset fungerar heller inte här på morgonen utan helst ska det vara rätt tyst då.

Lycka till!
Nette

mamma till 2 flickor födda : dec-2005 och okt-2008
Anna Lundgren

Tack för svaren!
Tro det eller ej, men hon somnade faktiskt om i 35 minuter i går morse när jag skrev mitt inlägg. Efter att jag hade skrivit så började jag röja i köket, för jag tyckte inte att det var någon idé att lägga mig igen. Då somnade hon om! Så vaknade hon 6:45 och då gick jag in och gjorde morgon innan hon hann bli ledsen. I morse vaknade hon 6:30 (så länge har hon bara sovit 2-3 ggr sen vi började med kuren) och var nöjd fram till 6:45 då hon gnydde lite, blev lugn igen och så gjorde jag god morgon.
Jag börjar dock tro att de tidiga morgnarna till viss del kan bero på schemat, som du sa Nancy. När jag gjorde schemat var hon ju drygt 6 månader och nu är hon drygt 7 månader. Kanske en halvtimme för mycket i schemat? Jag har märkt senaste dagarna att det har blivit svårare att få henne att somna på middagslurarna. Förut slocknade hon direkt, det var som att hon tyckte "äntligen får jag sova!"
Tror ni att jag ska ta bort den sista 20-minutaren? Och ska jag i sådana fall justera de andra lurarna något så att vakentiden inte blir för lång på kvällen?
Idag när hon skulle sova 16:00 somnade hon inte förrän 16:17 (ville verkligen inte somna) och vaknade 16:22. 5 minuter alltså. Jag tog upp henne då eftersom luren blev så försenad. Hon klarade sig då till nattningsdags.
Någon som har förslag på hur jag ska justera schemat? Hur länge kan hon klara att vara vaken på eftermiddagen/kvällen?
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Anna :D

Fint att dottern börjat somna om på morgonkvisten, då är nog morgonkrånglet snart ett minne blott :thumbsup: Dock kan det alltid återkomma små trasselstunder periodvis men ju längre tiden går ju säkrare blir man på hur man hanterar dem på bästa sätt. Ett bra sätt för din dotter kanske är just att höra mamma vakta köket/huset :D

Din dotter är sju månader:
• Sju och åtta månader: ca 14,5 tim/dygn.
• Nio, tio och elva månader: ca 14 tim/dygn.
• Tolv månader och hela andra levnadsåret: ca 13,5 tim/dygn.

Är det inte ganska lagom med sömn som det är nu :?: Om du vill ändra till 2 lurar redan nu (tänk igenom noga :!: ) så skulle jag ha en 2-timmars på fm och en 45-minutare på em. De kan kännas skönt att ha "klarat av" långluren på fm och det är lättare att få till en 45-minutare på annan plats än hemma.

Om du däremot vill ha kvar lurarna ungefär på samma tid så kanske det kan fungera med en 5-minutare på em :?: Du är den som vet detta allra bäst :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"