lite frågor gällande riktigt ny lill-Skrutta!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Go mrs Tall! :D

Tack för rapport, och fortsätt så...
Ljuva tider väntar :wink:

/Fjällmor
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Du är en Guru Anna! 8) Du skrev att vi skulle ge det fyra dagar och på den femte dagen vände det! :wink: Vagningarna har varit få sedan dess (idag har vi vagnat några ggr under en dagssömn). Lill-Skruttan sover som en dröm ute i vagnen sina 2 h andra dagen i sträck. :D

Under dagarna är hon ännu himla gnällig och missnöjd, men vi hoppas att det stabiliserar sig också när det blir lite ordning och reda på dagarna. Hon har faktiskt varit några minuter nöjd utan att äta igår! :D

:?: En sak som jag undrar över är dock morgonen. Vår morgon börjar vid 8, emedan Lill-Skruttan gärna gör morgon redan vid 6. Borde vi redan nu försöka dröja hennes morgon, eller hur tycker ni att man borde göra? Hur gör man egentligen med standardmodellen? Sparkar man igång en ny morgon när barnet vaknar eller hur gör man? Hon äter vid 1 (egentligen äter hon inget men vaknar dock fortfarande och tar ett par tag i mina sinande bröst... Snart vagnar vi bort det målet om hon inte självmant slutar) och vid 4, så vid 6 "skall" hon ju egentligen inte vara hungrig ännu (utan vid 8 skulle då nästa matning vara aktuell om man börjar varje mål med fyra timmars mellanrum...) :?:
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härliga nyheter :lol: Pris och beröm, inte minst för det metodiska tålamodet - ser du vad det lönar sig :!:

Men vi vill inte ha en gnällig och missnöjd flicka. Vi vill ha en glad flicka. Därför misstänker jag att mera mat kunde gå ner. Brösten är sinande, skriver du, och du ger flaska också - hur ser det ut :?:

Jag skulle nog ta och skippa det där 1-målet nu. Och ställa klockan på 4, så att jag tog ledningen där rakt av. Och då skulle jag nog ge flaska i dunklet, om inte brösten hunnit samla på sig. Och så fick nästa mål vara kl 8. Med lite vagningspåminnelse vid behov dessförinnan.

Jag menar inte att du ska sätta det arma barnet på minutstrikt schema, men 6 tim natt är det inte bara läge för nu utan hon behöver det. När hon får sina 6 tim sammanhängande sömn - och här får du satsa på tre-fyra nätter, ja :wink: - orkar hon mer på dagarna och blir gladare.

Blir hon då itrattad så mycket hon kan ta och lite till kl 4, inom 20-45 minuter, klarar hon galant att somna om och sova till 8 eller halv 8. Och då är det dags för första stora standardmodellmålet för dagen. Sikta på att sista målet med allt vad därtill hör ska vara färdigt kl 10 på kvällen, så går ekvationen ihop.

Jag vet att det ser förfärligt lätt ut och inte alls alltid är det, men just att få till natten mellan ca 10 och 4 vill jag sätta som prio 1 vid månadsgränsen :wink: :lol: Det brukar återverka positivt på allting annat. För allt hänger samman :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Tack miljoner för svar! :D

"Schemat" (som ju inte är ett schema ännu..) stämmer precis med våra tider. Dvs natten börjar vid kl 10 och slutar vid 8 på morgonen.

Inatt slopade hon ena nattmålet och det blev bara en matning (dock vid kl 2.30 och inte 4). Sedan glömde yrvakna pappa att han inte skulle mata vid 6 (tydligen vargtimmesuppvak utan att hon egentligen var hungrig.. Därför åt hon inget trots att pappa försökte :roll: ), så det blev en liten extramatning före uppvaket vid 8. Så lite styrande krävs gällande tiden och pappa :lol: :lol: :lol: !

Hon har dock mitt i allt börjat spy upp mycket av det vi matar (mest bröstmjölken), trots att det tidigare gått ner så himla bra. :( Hon spenderar fortfarande mesta vakentiden vid bröstet eller flaskan men lite mer "glad vakentid" smyger sig in för var dag. :D Att ligga på en filt är fortfarande pest och pina, men diskussioner i famnen verkar hon börja uppskatta. Alltid någonting....

Men jag har nog samma känsla av att det är mer mat hon behöver, men nu är vi inne i en lite ond cirkel mad matning, uppkastning, matning, uppkastning, osv... :? Vi bytte ersättning mot en mildare variant, men än så länge ser vi ingen förbättring. Det verkar inte inverka på hennes sömn, så man får anta att hon ändå får i sig det hon "skall".

Jag ger bröstet när det börjar spänna dvs. väldigt oregelbundet (3-4 ggr per dygn). Späder dock alltid på med flaska för att vara helt säker att hon är mätt. Nattmålen har dock varit bara bröst. Tänkte avsluta amningen i samband med slopningen av nattmålet, eftersom jag resonerat som du att flaska nog då funkar bättre för att jag skall vara helt säker på att hon får det hon skall vid det sista kvarvarande nattmålet. Och då är det nog slut med amningen för denna gång.
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Låter bra - lite gladare för varje dag :!: Det gillar vi :lol:

Tycker inte du ska ta så mycket extra (eller extra alls) för uppkastningarna. Se til att rapa henne noga, och efter det kan du gott lägga henne på mage i vaket skick och på en höjd med något intressant att titta på. Köksbordet t ex. (Passa noga, måste jag ju tillägga.) Det är bra för hela lilla magapparaten att anstränga sig en stund på mage då och då. Gör stunderna gradvis lite längre och framför allt regelbundna :wink: i samma sammanhang, om man säger.
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Vilken pärs! Stackars pappa är helt mör efter två timmars vagning på morgonkvisten. Han kan gott och väl skippa gymet idag! :)

Lill-Skruttan vaknade vid 6 och det var ett evigt springande fram och tillbaka mellan vagnen och sängen efter det. Några frågor dock... Inatt mötte vi henne "Olle i grind", dvs satte igång och vagna så fort vi hörde att hon blrjade knysa och krysta. dvs. vi inväntade inte skriket (vilket vi gör på dagarna) Rätt eller fel? Hur som helst vaknade hon max 2 min efter avslutad vagnen och hela proceduren började om från början. Skall vi backa inatt och invänta skriket före vagning för att inte fastna?

Vi lyckades aldrig vagna bort målet av Skruttis, varför jag vill vara helt säker på att vi gör rätt denna gång. Han lämnade själv till sist bort båda målen vid 8 veckor.
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Det var en jäkla massa skrivfel jag lyckades få i en så kort text! :oops: :oops: :oops:

Vi skyller på den sömnlösa natten... :lol: :lol:
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Andra kvällen i rad som vi nu avlsutar med en kaskadkräkning :( ... Suck... :cry:

Situationen ser ut såhär.. Hon är himla pigg på kvällen (lite kvällstrassel ibland, men vill vara "med" och kolla på världen). Efter mat, mat och mera mat, bad och allmänt pyssel är det dags för påfyllning. Och när den börjar vara avslutad så kräks hon upp ALLT hon ätit under kvällen (vi snackar om 1-2 dl här! :cry: :cry: ). Vid det här laget är hon helt utmattad av såväl kräkset som vakentiden att det är omöjligt att få i henne tillräkligt för att hon skall klara några 6 h.

Hur skall vi få ordning på det här? Dagarna har gått bättre (utan några kaskader, men just den sista slurken för dagen får "bägaren att rinna över".Bokstavligen.)
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Sitter här mitt i natten och går fram och tillbaka mellan vagnen och datorn. Ungen somnar ju inte om!!! Hon vaknade redan kl 1 inatt, och jag satte igång att vagna. Avslutar när hon tystnar och slappnar av, "går" (dvs. lägger mej i sängen, eller skriver ett par rader), och vagnar igen när hon börjar jobba upp sig. Så här har vi hållit på i två timmar nu.... Skall det verkligen vara såhär? :? Försöker backa nu andra natten eftersom gårnatten i princip var ett konstant vagnande ( i två timmar..). Hon skall ju klara av att somna själv.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Hon har vuxit till sig sedan du startade tråden men hon är fortfarande ett litet Skräp. Att hon "ju skall klara av att somna om själv" är nog lite mycket begärt, när man bara är en månad gammal :shock:

Så du / ni får hjälpa henne då och då och speciellt för att få till de där sex timmarna, som hon behöver nu på natten.

Nu hänger allting samman så därför är det bra om du någorlunda kan sikta mot 2-2 på dagarna. Det är t ex ingen bra idé att hålla henne uppe så länge på sena kvällen att hon riskerar att bli övertrött. Det påverkar natten. Och den i sin tur påverkar nästa dag. Osv, osv :roll:

Två timmars vagning indikerar endera av två eller båda:

:arrow: Lilla magen är inte mätt. Du säger att hon kaskadkräks allt hon ätit hela kvällen och får det till 1-2 dl. Men det är inga mängder. Förhållandevis. Det låter som en rätt lagom portion. Den ska förstås inte kräkas upp, helst, men det kanske inte är så farligt som det låter på dig, menar jag. Se till att hon rapar ordentligt innan du börjar härja med annat, som bad etc. Se till att hon inte blir övertrött - vill du ha lååång kväll måste hon få en 20-minuters mitt i och ta igen sig på. Nattslurken kommer då efter en bra paus, precis innan hennes natt ska börja, och lugnt och fint serverad en icke övertrött liten älskling som hunnit smälta undan de första omgångarna mat någorluna och vila på det, borde inte nattslurken ställa till några problem. Dvs inte dra med sig några våldsamma kräkningar utan i så fall någon högst normal liten uppkastning. Och även om du då tycker att magen borde vara alldeles tom sedan, vågar jag nog lova att den inte är det. Hon äter fint på dagarna och både klarar och behöver sina sex timmar natt. Så ge henne dem :!:

:arrow: Vagningstekniken verkar inte betryggande. Den måste ni nog bägge två öva upp. Öva med tyngd i vagnen (inte barnet) så ni får in rätta snitsen, rätta tempot, rätta tekniken (se Verktygslådan). Vagningsträsket tar er annars :!:

1. Avvakta. Hon kan hålla på med saker ni inte ska störa. Suga fingrar (måste inte betyda att hon är hungrig; däremot "måste" hon suga på allt som kommer i hennes väg och går att suga på), lägga sig skönare tillrätta (inte så lätt när man inte vet hur man gör och inte ens vet vad som är ens egen lilla kropp och hur DEN fungerar :roll:), slappna av, fast det är saker som rör sig i vagnen (Vem? Moi :?: ), etc. Lär er lyssna och känna igen och tolka och stör absolut inte dessa hennes egna förehavanden. Det kan t o m hända att hon småskriker här av och till, och det behöver inte alls betyda att hon är ledsen eller olycklig. Hon har utrustats med en röst. Innan hon föddes hade hon aldrig hört den förr. Hon vet inte ens att det är hennes egen. Och hon styr inte medvetet över sina ljud och läten. För henne bara "kommer" de, precis som munnen bara suger när det finns någonting att suga på som rör vid den.

2. Avvakta också när hon börjar skrika tills ni är bombsäkra, absolut bombsäkra på att hon inte kommer att "gå ner" igen.

3. Hugg vagnen stadigt och bestämt i avsikten lugna, inte trösta.

4. Vagna med uppövad teknik 3-4 drag, inte mer. Det ska räcka för att hon ska tystna och slappna av. Avsluta med hastigt skak några gånger och GÅ.

5. Vagna INTE längre än ni vagnade, varje gång. Börja om vid punkt 1 före varje ingripande.

6. Odla Attityden. Tänk inte: "Gud, om hon kunde somna snart" eller "Hon somnar ju inte om!" utan syna ledningen i sömmarna. Er uppgift är att hjälpa henne genom att i handling tala om vad som gäller och att hon kan vara lugn i det. Det är inte hennes uppgift att bekräfta att ni gör rätt eller att efterkomma era önskemål. Det är alltså inte ni som ska ställa frågor - i attityd och handling - utan ni som ska ge svaren. På hennes.

Förstår du på ett ungefär :?:
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Sablar! Mitt långa svar flög ut i cyberspace och nu får jag skriva om hela grejen :evil: :evil: :evil: !

Anyway...
Vagningen fungerar bra tycker jag. Hon tystnar och slappnar av direkt (2-3 drag), men kan nog bli tvärarg så fort jag slutar (vagningesträsket, hallåå!!?? :lol: ). Hur som helst fösöker jag lyssna av henne, gå efter varje vagning, låta henne pyssla med sitt (suga på fingrar, gnöla och ha sig). Jag försöker också hjälpa henne "trilla över tröskeln" när jag hör att hon försöker somna om utan att riktigt kunna.. Det är bara det att hon är igång igen efter 2 minuter....

Så återstår att magen inte är mätt, vilket jag antar efter hennes våldsamma kvällskräkningar. Jag ger bara flaska nu och kan räkna att hon dricker ca 150 ml på kvällen, och det är nog ungefär den mängden som hon har kräkts upp tre dagar i rad. :cry:

Vår kväll ser ut som följande: 20 mat i mängder, umgänge och pyssel fram till 21. Sedan bad och påfyllnad vid 21.40 och nati nati vid 22. Nu har nati nati blivit uppskjutet med ca 30 min pga av att hon måste "tankas om" inför natten (ca 60 ml brukar hinna gå ner före hon är så trött att hon stupar). Knivigt.... :?

Dagen har idag blivit lite upp och ner eftersom vi har en väldigt trött Lill-Skrutta idag. (Brorsan har dock varit himla pigg. Han lärde sig gå idag!! :D :D ) Vi strävar efter 2-2 men idag har det nog inte funkat (andra dagar har det dock suttit klockrent)...

En grej som jag märkte i morse var att hon blir väldigt varm av allt bökande, och efter att jag i princip klädde av henne alltihopa sov hon som en stock. Så inatt får hon sova lättklädd, så ser vi om det skulle hjälpa till.
Men inatt skall det sovas, banne mej!!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, det är vagningsträsket :roll: Hon skriker dig till sig, eller rättare sagt vagnen i rörelse till sig. Det gäller att sluta INNAN man tycker det är klokt. Har man väl hamnat i träsket kan man bara bryta det genom att sluta vagna överhuvudtaget och övergå till att bara "slå ner" handtaget ett par gånger innan man skakar några varv snabbt och går.

2 min är inte mycket tid att härja med sina egna små angelägenheter på. Avvakta :!:

Äta bör hon göra inom 1,5 tim (om du inte har en 20-minuters på kvällskulan som fördröjer det hela). Det blir väldigt fnattigt annars, magen vet varken ut eller in och klockan inte heller. Och det är den hon håller på att lära sig :wink: :lol:

Och svalt bör hon ha det, utvädrat och friskt, lättklätt och enkelt.
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Hurra för Lill-Skuttan! :D :D :D :D :D I natt sov hon som en stock fram till fyra, och sedan vidare till åtta!! Duktig flicka! Vid kl 1 vaknade hon till, bökade en minut, kom tydligen ihåg att ingen mat serveras och somnade nöjt om. Jippiiii!!!!!! :lol: :D :lol: :D

Igår höll hon all mat i magen (180 ml. Det sover man gott på!), jag placerade vagnen i hennes eget rum (svalare än vårt) och hon sov med bara en body och bommulsfilt. Så något av detta (eller alltihopa) var nog nyckeln.

Tack, tack, tack för vägledningen!!!! :thumbsup: :D :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

Ställ klockan på fyra. Då tar du verkligen över, och hon slipper själv försöka bevaka sina intressen, den lilla Skruttan :wink: :lol:
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Angående vagningsträsket... När vi nu bara skakar till vagnen istället för att vagna håller ju ungen på att skrika halvt ihjäl sig (känns det som).. Hon kan gott skrika för full hals, utan tillsymmelse av att gå ner ens en halv tonart nästan hälften av sitt sovpass. Jag vagnar, lyssnar, går och gör mitt, lyssnar igen, och hon kan då gott efter 15 minuter fortfarande vråla i högan sky. När jag känner att "nej, nu pallar jag inte mer", skakar jag vagnen en gång till, går och pysslar med mitt och tjejen fortsätter vråla. Så här håller vi på i värsta fall resten av dagsluren. I något enstaka fall kan hon gå ner en stund, men jobbar hastigt upp sig igen. (Då skakar jag till igen, och karusellen fortsätter)

Hon äter bra och jag är säker på att hon inte är hungrig.

Jag fattar inte hur jag skall göra för att hon skall lugna sig? Jag försöker verkligen att inte överkoncentrera mej, men man blir stressad av att hon vrålskriker i nästan en timma när det vill sig. De flesta dagslurer funkar bra, men eftermiddagsluren vill sig inte riktigt.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"