Hjälp! han vill krypa isf att sova

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Asa

Hjälp! han vill krypa isf att sova

Inlägg av Asa »

I gar inledde jag familjens nya sömnvanor med hjälp av shn-metoden. är det bara jag som tycker att det är lite klurigt?

Min son - drygt tio manader - ställer sig i krypställning sa fort jag lagt honom till rätta och börjar ramsa i hopp om att han skall komma till ro och somna. Innan jag ens hunnit ut genom dörren sitter han upp i sängen. Lägga sig ner vill han inte ( i alla fall inte ännu). Jag gick in, lade sonen till rätta, lade min hand, vänligt men bestämt, pa hans rygg och började buffa. Han lugnade sig verkligen snabbt och somnade tryggt. Sonen vaknade en gang vid elva-tiden. Jag gick in pch upprepade ramsa och buffning och han somnade igen.

I natt vaknade sa sonen och gnydde. Min make gick in som vi hade bestämt, men plockade upp honom för att han hade en riktigt kissig blöja. Du skulle ju inte ta upp honom, sade jag fast när jag sagt det sa undrade jag hur jag sa säkert kunde veta det? Vi är ju bada nybörjare med shn-metoden. Hur bör det funka? Det känns inte sa kul att lata sonen ligga kvar med sin otäcka blöja, men förstör vi idén med snh-metoden da? Kommer han som en betingad reflex fortsätta vakna pa natten för att vi nagon gang plockar upp honom och byter blöjan?

Sonen var hjälplöst ledsen när maken försökte fa honom att somna. Kanske beror det pa att vi inte fatt in metoden, kanske pa att vi lyfte upp honom och bytte blöja. Maken var tillbaka i den gamla "onda" vanan och vyssjade honom i famnen. Detta hjälpte inte pa nagot sätt och till slut lades sonen i sängen och buffades i rumpan. Han somnade som en stock. När han vaknade i morse vid halv sju var han trött (tacka tusan för det. Jag som är vuxen är helt slut. Han som dessutom var ledsen i natt maste vara helt färdig). När jag försökte lägga honom till rätta för att fa honom till ro igen blev han verkligen otröstligt ledsen. Han reser sig upp i krypställning sa fort jag lyfter handen fran ryggen eller antyder till att sluta buffa honom i rumpan. Självklart fortsatte jag, men till slut började han grata nästan hysteriskt mycket. Jag plockade upp honom och vyssjade honom i en minut innan han somnade.

Självklart inser jag att vi inte varit konsekventa och att vi säkert inte har lärt oss metoden ännu. Men tro mig, jag har läst och förstatt. Den sitter där bara inte naturligt efter en natt. Det känns frustrerande (för oss, men säkerligen ännu mer för var lille gubbe) att han inte vill ligga ner i sängen utan vill sätta sig upp hela tiden.

Min fraga är alltsa: kan man ta upp och byta en dyngsur blöja mitt i natten utan att förstöra poängen med shn-metoden? Hur far jag sonen att inte vilja ställa sig i krypställning samt att sätta sig upp vid varje sömntillfälle? är det bara att idogt buffa och solfjädra?

Slutligen maste jag erkänna att trots att jag läst mängder med bekräftande ord pa forum, gar det inte att komma undan att jag har en gnagande oro för plötslig spädbarnsdöd hängande över mig. Allt sedan min son föddes har jag och min make indoktrineras med "han far absolut inte sova pa magen för da kan han dör i plötslig spädbarnsdöd". Följaktningsvis sov sonen pa mage för första gangen igar kväll, och jag kände mig lite smanervös.

Tacksam för rad och tips till oss nybörjare m. shn-metoden.
Mamma till underbare Jacob, f?dd 23 mars 2004
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Jättebra börjat, :D men ändå kommer jag att råda dig till att läsa mer! Läs om och om igen tills det verkligen sitter, så att ni inte tvekar när situationer som denna uppstår. Att du och din man underminerar varandra så som ni gjort är inte bra för lilla barnet. Ni måste vara eniga!
Det ni har gjort är att förvirra lillkillen ännu mer, genom att både buffa och lugna i sängen och ta upp och vyssa i famnen.

:arrow: Kissig blöja kan man byta i sängen! Man kan göra ett "raggarbyte" (har jag lärt mig av Mammut Maria :P), för det är ofta tvättningen som får dem att vakna till. Att plocka upp barnet ur sängen är alltså inte nödvändigt.
:arrow: In, tänd bara så mycket som är absolut nödvändigt, byt kissiga blöjan och ut igen. Agera som att det är den mest självklara sak i världen.

Att lilleman ställer sig upp i krypställning eller sätter sig upp, när du lämnat rummet tycker jag inte är något du ska göra något åt. Han kan lägga sig ner själv och kommer att förstå det mycket snart om du bara ger honom chansen. Att gå in för att lägga honom ner är inte nödvändigt. In ska du bara gå för att lugna, när det krisar.

Lycka till!! :)
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Den viktigaste ingrediensen i hela shn-kuren saknas och det är attiyden av självklarhet! Har man inte den så faller allt sammans och det är inte rättvist mot barnet... :(

:idea: Det finns inget som säger att man "måste" göra shn-kuren men har man bestämt sej så ska man vara påläst och uppövad! Det ni gjorde i natt var ingen kur överhuvudtaget - det var ingenting mer än ett sammelsurium som förvirrade barnet.

:idea: Maken måste såklart vara upplyst och med på noterna- annars får han sova vidare 8) ! Jag kan också undra om man läst så noga :roll: om man missat att "barn tas endast upp ur sängen om de ska till akuten". Den meningen brukar sätta sig :wink: !

:!: Men framför allt så måste du tänka till hur du vill ha det! Och kommer du fram till att du vill köra shn-kuren så måste du vara övertygad innan du kör igång. Det är endast genom din egen övertygelse som du kan övertyga ditt barn om att han kan sova lugnt.

:D Lycka till!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"