Han gråter mycket innan han somnar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
clart

Inlägg av clart »

Hjälp sonen genom att du kurar dig själv först så att säga :lol: .
Du ska vara säker på din sak. Se till att alla behov är uppfyllda, du ska veta att han saknar inget.

Skratt till god natt brukar vi ta en stund innan läggningen sen' går vi runt en sväng tackar för dagen och tittar på världen (i lägenheten, 1-2min). Jag lägger gossen sakligt säger go'natt och går ut...kort och klart...ramsa inte i onödan utan en kort och saklig läggning! Frågar han så svara och gå därifrån. Ingen trafik i rummet alls! Då sonen är i sängen fortsätter ditt liv som vanligt, du gör det du ska göra.

Jag lovar dig, slipa på attityden och det kommer att ordna sig. Han känner ju att du inte riktigt är övertygad om att du gör rätt...så hur ska han kunna hänga med på noterna då?

Inga vargar alls..låna min bössa och sjkut :wink:

peace
clart
Susan_2005

Inlägg av Susan_2005 »

Hej goa ni som ger så bra svar.
Jag har tagit till mig och gör verkligen allt för att inte gå in och störa honom när han väl är lagd.

Jag har varit dålig på att skriva upp hur när han skriker när jag lägger honom, men gjorde så under helgen. Här kommer min logg..

lördag
18.17 lade jag honom han gallskriker direkt.
18.20 ville jag in.
18.25 pratar med honom genom dörren. Skriker ännu.
18.30 skriker ännu
18.35 skriker ännu
18.38 skriker ännu
18.40 Tyst?????
18.42 ännu vaken
18.50 Sover gott!!!
Summa: Tog allt som allt ca 35 min.
Gick inte in till honom idag.
Sover gott till dess att jag väcker honom klockan 6

Söndag 12/11
Klockan
18,19 lade jag honom han gallskriker direkt.
18,23 Vill in säger dock ramsan genom dörren.
18,27 Ligger och säger Aaaaaa, låter mysigt.
18,30 Skriker jätte mycket både arg och ledsen
18,31 Tystnad … skriker ½ minut.
18,32 Tyst igen
18,37 Ännu vaken men skriker inte.
18,40 Vaken små pratar
18,45 Gnäller…
18,47 Sover??? Nej inte än.
18,50 Sover??? JA!!!
Summa: Skrek 10 min. Vaken 15 min efter det.
Sover gott till dess att jag väcker honom klockan 6.
Gick inte in till honom idag.

Måndag 13/11
Klockan
18,05 lägger honom han gallskriker direkt.
18,12 Skrik pratar nu
18,13 gallskriker igen
18,15 pratar med skrik. Går in, men det hjälpte inte.
18,17 aningen lugnare nu.
18,19 pauser i skriket
18,20 pratar i sovrummet
18,21 skriker till 4 ggr sedan tyst.
18,23 pratar till honom genom dörren
18,25 gråtpratar AAAAaaaa nu
18,27 Tyst hörs dock små små ljud från rummet.
18,30 Sover????
18,34 ledsamt gråt, pratade genom dörren. Han slutar att gråta och verkar nöjd. Var mer trött än vaken??
18,37 Pratar
18,40 gick in. Gallskriker nu…..
18,43 gråter ännu
18,45 smågråter
18,47 smågråter jag säger min ramsa genom dörren.
18,49 tyst hos honom
18,51 Han säger något
18,52 Tyst hos Honom
18,55 – ’’ –
18,57 SOVER!!!!
Summa: Gallskrek 10 min. Lugnt i 25 min. Gallskrek i 5 min. sedan sover han. Tog 40 min för honom att komma till sov ro.
Gick in till honom två gånger idag.
Sover till klockan 6.

På kvällen är han jätte glad och vi busar både i vardis och inne i sovrummet innan han ska läggas. Jag är noga med att han även har skoj i sängen innan han läggs. Men så fort som jag lägger honom på magen börjar han att skrika. Kan jag bryta det mönstret på något klokt sätt. Kanske att han inte skriker så länge i såna fall. Jag lyckas att väcka honom på morgonen nu och det är skönt. Så han är på bra humör direkt på morgonen och vi njuter hela familjen över det. Så nu är det faktiskt bara nattningen kvar.

Idag ser hans dag ut som följer:
6.00 upp, välling 6.20
9.00 mellanmål (brukar bli yoghurt+kesella)
9.30-11 sova middagslur
11.30 lunch
14.00 mellanmål (brukar bli gröt)
14.30 sova 30 min.
17.00 kvällsmat
17.50 välling
18.00 lek sedan nattas han.

Är jag på rätt väg??

/Sussie.
Sussie m lillen.. Född 051206
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Sussie,

jag misstänker att du missuppfattat ramsan något och istället sjunger en ramsa. Ramsan ska sägas i fyra likadan strofer med det tonfall som situationen kräver. Ifall du sjunger tror jag att det mer blir tröst istället för att tala om för sonen vad som gäller nu.

Att kunna använda rätt "tryck" och tonfall i ramsan är A och O så kanske är det där du har den rätta knappen för att uppnå kommunikation med sonen.

Om du tycker detta blir luddig så förklarar jag gärna mer.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Susan_2005

Inlägg av Susan_2005 »

Så om jag har förstått det riktigt nu så borde jag säga en mening typ
"Natti natti A det är dags att sova gott, ses i morgon med nya skott" och säga detta fyra gånger på rad??

Jag har testat nu två kvällar på rad att buffa honom till ro innan jag lämnar sovrummet och det har gjort att han inte har gallskrikit något alls innan han somnat. Han skriker och pratar och skriker men inget gallskrik..

Ska jag sedan helst bara stå utanför rummet och "prata" med honom?? Han blir ju antingen bara ännu argare. Han hör mig men inte kan känna mig eller så skriker han i samma ton som innan jag sa något. Det är svårt att inte gå in till honom då. :cry:

Innan jag började med detta såg han fram emot att gå och lägga sig, men då ammade jag honom och det fungerar ju inte längre praktiskt. Nu ser han visserligen också fram emot att lägga sig då vi leker så mycket innan han ska somna men sedan är det inte skoj längre. :cry:

Tror ni att det räcker med att jag arbetar med min attityd?? Är det jag som strular och gör att han inte kan komma till ro??

Ja, SusanD du får gärna komma med lite förslag på hur jag ska göra med rösten, ska jag låta arg när han skriker eller bestämd eller både och???
Susan_2005

Inlägg av Susan_2005 »

Jag har läst igen om vagning ramsan och tillrättaläggandet och ser att det är mycket jag missförstått eller "glömt". :oops:

Ska försöka några nätter till och läsa så ögonen inte gör annat än ser orden och de tillslut kommer in till mig. Sedan berättar jag för er hur det har gått.
:wink:
/Sussie.
Susan_2005

suck...

Inlägg av Susan_2005 »

Han håller fortfarande på att skrika på kvällarna och jag blir galen snart. Jag vet att det är jag som gör fel, men kan inte komma på hur jag ska förändra mig för att det ska bli bättre för honom.

Igår kväll hade jag bara händerna på hans rygg och sa inte något. Han skrek och vad jag förstod frågade mig massor, men jag stod på mig och höll kvar mina händer och till slut så slappnade han äntligen av och då hade det gått en kvart. Sedan gick jag ut och fem minuter senare så grät han igen och då gick jag in och var där två-tre minuter och så gick jag ut igen och efter det sov han gott till dess att jag väckte honom.

Idag under dagen försökte jag detsamma men det fungerade inte lika bra.
Ska försöka ikväll igen och göra som igår, fast då hoppas jag att det inte tar lika lång tid för honom att slappna av som igår kväll.

Ska jag ändå säga något när jag går ut?? Jag har den känslan av att det stör mer än hjälper just nu med ramsan (har börjat tala den nu) och igår var jag därför tyst. Han var på bra humör idag när han vaknade.

Ikväll kommer jag också att lägga händerna på ryggen och bara vara tyst. Sedan så fort som jag tycker han äntligen är på väg att somna så går jag försiktigt ut från rummet och pysslar med allt möjligt som kan tyckas viktigt så att han hör att vi finns och allt är normalt till dess att han somnat ordentligt.

Tror ni att jag är på rätt väg med den här metoden? Har ni något förslag på vad jag INTE ska göra när jag använder den här metoden. Snälla kom med det så snart som möjligt i såna fall, för jag känner att han blir lika frustrerad på oss som inte kan ge dom svar han så väl behöver.
/Sussie.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Sussie,

Du kommer få kläm på hur det ska vara men du får nog läsa på lite till.

Nu ska du ha kommit så långt att ramsan tagit över. Lägg lilla sonen på mage i sängen, lägg armarna framåt och benen sträcker du sen gör du en snabb och distinkt solfjäder över ryggen. Du kommer märka att hela läggningsproceduren måste gå snabbt för sonen är ju stor och rörlig och kommer snabbt ändra ställning.
När du gjort solfjädern, snabb-varianten, ramsar du dig ut ur rummet. Ramsa fyra gånger där sista meningen är bekräftelsen och då drar du ut på orden och lägger tonen något lägre.

Om du utgår från att ramsan i alla lägen ska vara/låta trygg och säker så får du arbeta vidare därifrån. Du måste lära dig att besvära sonen med rätta tonen som kan vara lugnande, bestämd och alltid trygg och säker.

Vår ramsa är så här till natten: Sov gott min prins, vi ses i morrn. Tänk på att ramsan inte ska vara för lång för då kommer du vricka tungan när du ska säga den :wink:

Om du känner att ramsan stör mer än den gör nytta så betyder det bara att du måste träna upp den bättre. När den sitter så kommer du märka skillnaden den gör, en rams-omgång kan få sonen att sova.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Susan_2005

Inlägg av Susan_2005 »

Idag när jag lade honom så höll jag solfjädern ca fem minuter och sedan gick jag tyst ut och efter det tog det ca 15-20 min innan han somnade. :lol:

Om jag förstår dig riktigt, så när jag lägger honom ska jag inte hålla solfjädern en minut ens?? Men det är väl meningen att jag ska få honom lugn innan jag går ifrån, eller:?

De andra nätterna när jag har gått ifrån och sedan ramsat har han arbetat upp ett skrik innan jag ens hunnit lämna rummet och sedan fortsatt i nästan en timme innan han äntligen somnade och då har jag stått utanför och ramsat ramsat och ramsat till dess att jag inte såg någon annan utväg än att gå in och då fick jag buffa honom till han blev lugn.

Det är konstigt vad man kan göra en enkel sak svår när man inte ser hur det ska vara direkt. Fast just nu verkar det som att jag äntligen börjar ge det svar som han så väl önskar.... Ska bara försöka vara en kortare solfjäder imorgon. Rätt så??
:)
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tänk dig att själva nattningsceremonin/läggningen ska ta mindre än två minuter. Solfjädern gör du som en markering att du är det dags att sova. Sen kan man använda den vid KRIS som ett verktyg för att lugna lilla sonen.

Så korta ner din insats och låt ramsan ta över. Blir sonen upprörd så besvara med ramsan, trygg och säker, låt honom reagera. Sätt på lite musik, passa på att diska så du inte står utanför hans dörr och hänger. Även små barn behöver sitt utrymme och det är inte alltid helt lätt att böka sig tillrätta och hitta den skönaste sovställningen.

Så arbeta med ramsan och inskränk på trafiken i sonens rum.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"