Man får inte ha bacillskräck

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
/LO
Kontakt:

Man får inte ha bacillskräck

Inlägg av /LO »

Hej.
Jag hade en väninna här igår som sa att hon hade slutat att diska alla lock och burkar som hennes dotter drog ut på golvet (jag har aldrig ens tänkt tanken :shock: )
Idag hjälpte Vera mig att langa bestick från diskmaskinen. Hon slickade på alla smörknivar och säkert hälften av skedarna. De blötaste torkade jag av mot byxorna innan jag la dem i lådan :whistle: (en liten gul gubbe som visslar, men den funkar inte).

Hoppas ingen jag känner läser här OCH är kräkmagad, då lär de ju inte komma hem hit igen :roll:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
br

Inlägg av br »

min man skulle nog flytta om han visste hur det går till här hemma ibland :wink: (hoppas inte han läser detta)
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Så härligt. :lol: Och nej, ingen idé att diska.

Jag minns när min stora var runt 3 år och vi bakade äpplepaj till mitt jobb. Hon tog ett bett i alla äppleskivor som hon sedan lade i fint mönster. Men det man inte vet har man ju inte ont av... 8)
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

ja vad ÄR det med dessa karlar?
Min man har varit hemma några månader och lärt sig att hantera att Vera kladdar (bacillskräck har han inte så det jag skrev förut bryr han sig inte om). Vi var på föräldra träff för en vecka sedan då de tog upp just kladd och ALLA mammor tyckte att barnen kladdar och att det är ok (eller i alla fall nödvändigt för att de ska lära sig) och nästan alla pappor tycker att kladdigt är jätteäckligt. SKüMT :roll:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
sigrid

Inlägg av sigrid »

Vi ser stort på det :lol: Barn lærer av å erfare og gjøre selv. Det funker best slik. Tror ikke vår helse blir bedre om vi til stadighet skal "desinfisere" oss selv og alt vi tar i og bruker i løpet av en dag, tvert imot: lurer f.eks. på om all allergi som synes å ramme barn i våre dager kan ha noe å gjøre med "sterile" omgivelser- og ikke minst mangel på "utendørsbakterier" ??? :shock:
Men er man oppvokst i hus med hund og katt så er det ikke sjokk å finne hår under osten på brødskiva 8) Holder meg til AW-metoden med faste kveldsbad og rene gulv. Nei til basillskrekk :lol:
Mamma til to gutter, f-98 og 01.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Vilken härligt äcklig "tråd" man hittade här :lol: !

8) Min äldste son hade precis lärt sig att tvätta händerna själv efter maten . Vi tyckte att han var såååå duktig och sa efter varje måltid "Vad gör man nu - efter maten :shock: :P ?" " Tätta hännena på toaätten!" sa sonen stolt \:D/ ! Sedan marscherade han iväg för att strax efter stolt komma och visa rena halvtorkade händer! Flera dagar senare (kan tom ha varit veckor...) så noterade jag att det inte hördes något spolande vatten då han tvättade sig. Ändå var han ren och lite våt om händerna :-k ... Jag följde efter 8) och visst tvättade han händerna - I toastolen :shock: :lol: !!!

:P När vi ändå är inne på temat så var mellansonen på toa innan läggags ikväll och ropade " :P Mamma - kom å titta! Ja ha bajsat - gräddbajs kan man kalla dä!" Det var alltså diarrée... :lol: Därefter somnade de två små bröderna (till sist..!) kvidandes av skratt om gräddbajsandet! :lol:
Jennie

Inlägg av Jennie »

:lol: :lol: :lol:

Vilka härliga ungar, Mammut!!! Det bevisar ju återigen att barn tar en på orden, "tvätta händerna på toaletten". Jag skrattar så jag kluckar!
Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Precis samma sak gjorde Emil för ungefär ett halvår sedan... alltså tvättade händerna I toaletten :lol: Jag lärde mig snabbt att välja mina ord. :lol:
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
MarieH

Inlägg av MarieH »

Vår stumpa är hemma med sin pappa nu, och hon äter själv vid middagen. Med sked ibland, men oftast händerna - bra går det i alla fall, det mesta slinker ner. Kom på maken häromdagen när han satt och tittade på de smetiga händerna och det glada, kladdiga ansiktet, och tänkte att han nog tyckte att det var alldeles för kletigt.

Men, då tittar han på mig och säger med känsla "Vad söt hon är!" :heart:

Han är allt ett riktigt barnaboksbarn han också :D.
/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
Kit

Inlägg av Kit »

:lol: :heart: :lol:
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"