Hello
Det är så att vi har flyttat och det är inte problemet i sig utan en sönderstressad mamma, som fått sköta allt själv med två barn med sig på städning, kontraktskrivning och gud vet allt...,.
Detta har lett till att min stora (lilla) tvååring har blivit orolig. Han har blivit en ledsen pojk. Nu har jag lugnat ned mig för flytten är över och allt är harmoniskt igen, men min pojkes sömn är inte så bra som den borde och det har spinnat på då jag inte orkat ta striden...
Jag berättar allt dåligt vi gör så kan ni snälla rätta mig...
När han skriker på natten går vi in och lägger ner honom
På morgonen skriker han sig upp efter 10,5 timmars sömn
Han sover 1,5 på dagen
Häromdan så var jag laddad att han skulle sova längre på morgonen så jag tog med täcke och kudde och la mig utanför hans rum när han stog och skrek...
Han skrek och skrek och tillslut kom min kära kille ut och sa nä hur länge ska han skrika nu tar vi upp honom...( efter 1,5 h)
Jag gav upp
Hur fasen ska jag göra???
Jag vet ju alla fel jag skrev ju upp dem själv men han är så medveten och vet att han kan skrika sig upp så han håller ju ut, men inte mamma eller pappa då..
Han har inte alltid skrikit sig upp men han har aldrig sovit mer än 10,5 per natt sedan han föddes, spelar ingen roll hur jag vridit och vänt
Är det för lite, jag tror alltså på fullaste allvar att han inte kan sova mer..
Rätta mig om jag är helt tokig...
För övrigt är han glad och pigg..
Mvh Ingela
22 månader, flytt, stress och dålig sömn
22 månader, flytt, stress och dålig sömn
Mamma till två pojkar
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Ge honom en liten minikur! Det ska inte behöva ta så väldigt många kvällar / morgnar innan det här är förbi. Men du måste öva. Sambon också. En av er tar de två första nätterna, nästa de nästa två.
Läs gärna på i Verktygslådan om ramsan, och läs också Tips på vägen om tidiga morgnar.
Du kan diskret lägga honom en halvtimme tidigare på kvällen, utan att han märker det. Om det påverkar morgonen, gör det det positivt.
Bestäm dig, nu när allt ska föreställa lugnt igen, för fyra sådana här nätter, konsekvent och fint, utan att du läggeridg utanför rummet, och utvärdera ingenting förrän det hela verkligen är genomfört.
Återkom då!
Men kom ihåg - öva på varandra först. När man väl kommer så långt som till barnet, måste det framgå på röst och tonfall och Attityd av Självklarhet att man vet precis vad man gör och varför
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
timmar per dygn?
Anna eller annan
Jag vet att de bör sova ca 13,5 per dygn Min pojk har aldrig sovit mer än 12,5
Räcker det för honom då?? Eller är han trött utan att jag märker detta.
Vill veta hur bestämd jag ska vara med tiderna!!??
Jag ska börja lägga han halvtimman tidigare...
Men innan när han inte skrek sig upp låg han alltid och pratade i en halvtimma eller två. tills han blev uttråkad och kom på att han kunde skrika. Ska jag sikta på 13,5 på en gång??
Nu under kuren, om han sovit över sin egentliga morgon
ska jag då gå in och väcka honom efter en kvart eller låta han sova och sikta mot längre sömn på en gång.
Är lite skrajsen på uppvak innan jag hinner väcka och göra morgon...
håller på att läsa på ordentligt nu på morgonen, blev väckt av skrik och fick till först omsomnadet. Min lille ängel ligger och sover, han som var så arg.
Jag vet att de bör sova ca 13,5 per dygn Min pojk har aldrig sovit mer än 12,5
Räcker det för honom då?? Eller är han trött utan att jag märker detta.
Vill veta hur bestämd jag ska vara med tiderna!!??
Jag ska börja lägga han halvtimman tidigare...
Men innan när han inte skrek sig upp låg han alltid och pratade i en halvtimma eller två. tills han blev uttråkad och kom på att han kunde skrika. Ska jag sikta på 13,5 på en gång??
Nu under kuren, om han sovit över sin egentliga morgon
ska jag då gå in och väcka honom efter en kvart eller låta han sova och sikta mot längre sömn på en gång.
Är lite skrajsen på uppvak innan jag hinner väcka och göra morgon...
håller på att läsa på ordentligt nu på morgonen, blev väckt av skrik och fick till först omsomnadet. Min lille ängel ligger och sover, han som var så arg.
Mamma till två pojkar
-
annawahlgren
Klockan kan du använda till morgnarna också. Ställ den någonstans, på Morgon-tid. Han lär sig snabbt att när klockan ringer är det God morgon, varken förr eller senare.
Och på klockan är det liksom inte lönt att skrika...
Även om han inte skulle sova hela tiden, varken på kvällen / morgonen eller på middagsluren, behöver han sin vila, och den ska inte ifrågasättas. Det viktiga är inte att han sover varje minut han "ska". Det vitkiga är att han har förutsättningarna
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
annawahlgren
inget skrik
hej anna och alla andra
nu har det väl snart gott en vecka och min älskling har slutat att skrika
Han vaknar fortfarande varje morgon, han som väckt mig nu tex 5.15 men till det goda att han ligger och pratar och mår bra. Kanske somnar om. Och jag ger mig inte han ska sova elller vila inte skrika, vem mår bra av det..
Som vanligt vet jag ju att jag bestämmer, men man är en vilsen förälder helt enkelt. Tack för råg i ryggen
nu har det väl snart gott en vecka och min älskling har slutat att skrika
Han vaknar fortfarande varje morgon, han som väckt mig nu tex 5.15 men till det goda att han ligger och pratar och mår bra. Kanske somnar om. Och jag ger mig inte han ska sova elller vila inte skrika, vem mår bra av det..
Som vanligt vet jag ju att jag bestämmer, men man är en vilsen förälder helt enkelt. Tack för råg i ryggen
Mamma till två pojkar
-
annawahlgren