Jobbiga nätter!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ciri

Jobbiga nätter!!

Inlägg av ciri »

Nu har jag läst på jättenoga om shn-kuren o kan den utantill men jag gör tydligen nåt fel ändå!
Det går jättebra på kvällen han somnar själv i sin säng men oftast vaknar han redan efter en timme, ibland efter fyra, o gnölar. Jag har provat att vänta men han somnar inte om förrän jag går in lägger honom på sidan o ramsar en gång. Så håller han på ca varannan timme hela natten fram till 4, då går det inte att få honom att somna om. I natt buffade jag, ramsade och provade olika ligglägen i en timme innan jag tog upp o ammade honom :oops: (jag vet men jag håller ju på att få psykiska nervsammanbrott) Sen sov han i en timme, upp o buffa igen för att få sova till 7 då pappa fick gå in o vara morgonglad..
Jag började kuren för 3 veckor sen, med vagnen. Jag var så inställd på högst 5 nätter men när jag inte ens ser nån liten förbättring efter 3 veckor så måste jag ju göra nåt fel.
Schemat på dan fungerar bra han äter bra o sover (om man räknar med natten) 15.5 timmar. Han är 6 mån.
mamma till Isac okt-01, Arvid aug-04 & Herman jan-06
Minnevippen

En spontan tanke!

Inlägg av Minnevippen »

Hej!

Tänkte att du kanske skall prova att, låta honom sova 14.5 eller 15 timmar per dygn istället, alltså mindre på dagen. Och passa på att sova själv på dagen, för att förebygga nattliga psykiska sammanbrott :)

Sen är det ju så att barnen är inte dumma, dom känner av ens tveksamhet direkt, vargen bjuds in av oss och ingen annan, där måste man kämpa och VÄGRA låta vargen ta över! Din son behöver inte mat utan bekräftelse på att vargen är borta och inte dreglar över sängen, amningen ger bara ett kvitto på att vargen var där och du räddade honom.

Jag vet att det är kämpigt, vår dotter har inte sovit på ett par veckor, men nu har vi startat kuren!!! Läs lathunden en gång till (om inte annat för inspiration) vägra ge upp och fortsätt! ramsa och buffa inte en sekund för mycket!!!!! Ge frågorna en direkt och distinkt svar! ge sedan sonen lite tid!

Det GER sig!

Kram och lycka till, nu skall jag och min för en gång skull utvilade dotter gå ut en stund
Med prins maj -02 och prinsessa maj -04
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

:? Du vet väl om att du inte längre ska hålla på med buffningen? Detta är jättevanligt av någon anledning -man vill kanske göra det enkelt för sig och fortsätta med denna för barnet så trevliga behnadling. Men det enda som händer är att du fastnar och därmed förstör ditt arbete.

Gör man SHN-kuren så backar man för varje natt, och efter så lång tid som du kommit in i SHN-processen( :!: ) så är buffning absolut KRIStilldelning!
Varför provar du olika ligglägen? Det enda du visar är din osäkerhet -"Det här kan aldrig vara skönt för dig, detta är nog inte riktigt rätt eller bra" och då är det ganska självklart att ungen din inte alls fattar vad du håller på med :!: :evil:

Alltså -BACKA! Inga buffningar :evil: , inga "olika ligglägen" :evil: , ta inte upp honom om det inte är det du vill fortsätta med nätterna igenom :evil: och på med attityden :!: Och jo faktiskt -LÄS PÅ ordentligt :!: :!: :!:
kokos

Inlägg av kokos »

- Barn kan somna på huvudet i garderoben, sa Anna till mig när jag höll på och vända och greja i tid och otid. :shock:

Då bestämde jag mig för att ha förtroende för att Adrian hittar en skön sovställning alldeles på egen hand. Man måste inte ligga på ett visst sätt för att sova gott. Däremot sover barnet allra bäst på mage: så om barnet somnar på rygg kan man gå in och vända barnet till magläge 10 minuter efter det somnat. Då sover barnet så gott att det knappt märker att man vänder, man behöver oftast varken solfjädra eller ramsa. :sleep:

Förutom det så tycker jag att du ska lyssna på Sagomamma. På med attityden. Backa nu. Det är det enda som leder någonstans. Lite protester får man stå ut med, lilla barnet har en alldeles egen vilja och en massa frågor om vad som händer. :!:
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Gäst

Inlägg av Gäst »

ciri skrev:Nu har jag läst på jättenoga om shn-kuren o kan den utantill
8) Ledsen att säga det så här rakt upp och ner men hade det varit på detta viset så hade du inte haft det som du har det nu!

:D Och det är ju tur det för då har du alla chanser att tänka om och börja från början - för det är INTE någon shn-kur du beskriver i inlägget!

:idea: Det du inte har gjort är att du inte har låtit ramsan ta vid. Det ska ske redan andra natten - buffning är kristilldelning redan då!

:idea: Öva upp ramsan och GÅ INTE IN! Ge barnet förtroende att att somna själv - han KAN!

:idea: Läs på och läs gärna http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewforum.php?f=13 för att få lite insikt om vad ( 8) vem) som felar :wink: !

:D Lycka till!
ciri

Inlägg av ciri »

Tack för tipsen, kanske kommit på felet då - jag har nog varit för snabb med krisutdelningen. Är nog för rädd att 3- åringen ska bli störd så jag får lite panik när Arvid inte blir tyst på en gång!
Nu ikväll somnade han som vanligt utan problem själv och vaknade o gnölade efter en timme men nu vart han faktiskt tyst direkt när jag ramsade utanför rummet :D
Ska kanske prova att dra ner eftermiddagslurarna till 45 min istället för en timme också!
Nu är jag peppad inför natten igen! Tack!!
mamma till Isac okt-01, Arvid aug-04 & Herman jan-06
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"