Ensamlek för 18-månaders?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Karin2

Ensamlek för 18-månaders?

Inlägg av Karin2 »

Hej!
Min 1½ åringe son vill inte sitta i sin säng och ensamleka längre. Han slänger ut alla saker och försöker sen själv kravla efter... Är han för gammal för att sitta "instängd"?
I övrigt älskar han sin säng och vill gärna vara i den och busa och slänga sig (och naturligtvis sova..). Har någon nått bra tips på vad en herre i hans ålder kan tänkas tycka vara roligt?

Karin
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Läs mitt inlägg och Annas svar "spegel spegel" under våra barnaboksbarn. Det kan vara ett tips!

Tänk på att 18 månader är ett förstadie till trotsåldern. Läs gärna det kapitlet i barnaboken (jag är inte riktigt där än, så jag har inte läst på tillräckligt för att komma med några tips)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
LenaW-B

Inlägg av LenaW-B »

Det som lockar min flicka till ensamlek är just nu mössor-
ju svårare de är att trä på huvudet, desto roligare :D
Skor med svåra och mystiska knäppningar-snören, kardborreband.
Strumpor.
Dragkedjor-på allt. Väskor, jackor, byxor...de är roliga en stund, men när de kärvar så blir man arg :x
Halsband.Fjärrkontroller, lampor, sminkväskan med alla små pennor och stift som man kan göra roliga saker med, tex måla tapeterna :shock:
Penslar, färger, kritor.
Allt ska ge ett resultat numer.
Och om ingenting händer direkt så kastas sakerna iväg :roll:
*F?rstag?ngsmamma till dotter som ?r 18 m?nader
Karin2

Inlägg av Karin2 »

Tack för goda råd! Är dock lite ängslig över vissa förslag för lillen stoppar fortfarande allt i munnen.. Har din dotter slutat med det?
Karin
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej igen Karin.
Du skriver att du är lite orolig över att han stoppar saker i munnen...

Det är inte så att du stör honom i sin frustration - att han inte får tid på sig att lösa sina bekymmer själv :?: Har han slängt ALLA saker överbord, så är det klart att du GLATT får gå in och presentera några nya saker, men annars behöver han få klara sig själv.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
LenaW-B

Inlägg av LenaW-B »

Hej!
Jag håller ett öga på henne om det är saker som hon kan skada sig på.
Men det är just alla de där sakerna som inte är leksaker som lockar och hon går omkring och samlar ihop intressanta objekt själv och sätter sig någonstans för att forska i lugn och ro.
Mina "rolig" lådor och påsar med leksaker och ihopplockade saker som jag hoppas få henne intresserad av går bort direkt :wink:
K-ina

Inlägg av K-ina »

Hej!

Min kille är också 18 månader. Jag får börja med att erkänna att jag aldrig kört något RIKTIGT Anna Wahlgren-schema på honom vare sig det gäller sömn, mat eller lek. :oops: (Ärlighet varar längst eller hur!) Därför har ensamleken här hemma inte riktigt sett ut som Anna rekomenderar i Barnaboken. Men ensamlek har vi!!!!

Sonen (ja, den store också förstås) har skött sin ensamlek på golvet i sitt rum eller annat närliggande rum. Jag har suttit med mitt egna och mycket viktiga Tv-program, bok eller vad det nu vara månde. De har båda mycket tidigt lärt sig att klara sig själva... När de kommit ålande, krypande eller hur de tagit sig fram till mig för att visa sina grejor har jag bara tittat till snabbt och sagt: mmmm vad fin den är... och återgått till mitt. (Precis så ointresserad som jag faktiskt är av deras förehavande när det är en intressant diskussion på TV. :wink: )

Jag tycker du ska släppa ner honom på golvet! Gustav skulle verkligen bli tokig om han inte fick röra sig när han leker! Hans lek ser ut så här: Upp i storebrors säng och ner igen lika fort. Dra fram en låda och vända upp och ner på den... Sätta sig en stund och pilla naveln. Testa lysknappen. Klättra upp i sängen igen... Så går det runt precis hur länge som helst! Ibland vrålar han för fullt för att det krånglar med något.... Tar man det bara lite lugnt så stillar sig sonen! Antingen fixade han problemet eller så tappade han intresset och hittade på nått annat.... Fullt sysselsatt utan service från mamma är vad som gäller här! LO skriver: "Har han slängt ALLA saker överbord, så är det klart att du GLATT får gå in och presentera några nya saker, men annars behöver han få klara sig själv." Jag tycker alltså också att de ska klara sig själva och det är vad de vill göra - men om mamma MÅSTE hjälpa till för att alla roliga saker är på golvet så GÅR DET JU INTE att klara sig själv?!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Karin2

Inlägg av Karin2 »

Hej!
Jag tror faktiskt inte att jag har stört honom, utan han har nog bara varit uttråkad. Jag övervakar inte honom alls under ensamleken utan brukar duscha och pyssla med andra saker.
Ensamlek idag med skor, strumpor, mössa och sminkväska gick iallafall hem!! Mycket roligare än tråkiga leksaker!
Tack för tipset!! Karin

PS. Hur gör man ett sådant litet "avslut"som alla har efter sina mail?
LenaW-B

Inlägg av LenaW-B »

Roligt att det fungerade med mössa m.m :D

Om du går till "profil" så kan du lägga in några rader om dig själv som syns i inläggen. Men jag vet inte hur man gör för att få fina färger på texten, bilder och små symboler som en del har :?:
Skulle gärna vilja veta hur man gör för att få det fint :)
LenaW-B

Inlägg av LenaW-B »

Profile står det förresten, längst upp på sidan, under "Välkommen" :)
sigrid

Inlägg av sigrid »

:D Bare et apropos, litt på siden av ditt spørsål: For å slippe å være engstelig for at barna tar ting i munnen som de kan sette i halsen, så er det best å rydde vekk slike ting eller flytte på dem så de er utenom rekkevidde så langt det lar seg gjøre. Sette av en kveld og virkelig gå med argusøyne gjennom huset. Da slipper man å måtte avbryte forskeren i sin utforskning også så langt det lar seg gjøre.
Har sønnen din et instrument å leke med, et munnspill for eksempel :?: Kanskje det kunne være noe :?:
Mamma til to gutter, f-98 og 01.
LenaW-B

Inlägg av LenaW-B »

Munspel! Vilken bra idé!
:D Tack Sigrid.
sigrid

Inlägg av sigrid »

..takk til AW! Den idéen har jeg rappet direkte fra Barneboken 8) :lol:
LenaW-B

Inlägg av LenaW-B »

Hej Sigrid!
idag läste jag att munspel fanns med på förslagslistan i Barnaboken:)
Bra idé bland många andra! Och vilken bra bok! :D
Kram!
sigrid

Inlägg av sigrid »

Ja, Barneboken bare MÅ man ha!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"