Pipig liten flicka..

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Hank

Pipig liten flicka..

Inlägg av Hank »

Hej!

Jag vill be alla underbara människor på detta forum om lite hjälp!

Jag har en tjej på 4 år, som är väldigt "pipig". Hon ställer sig ofta brevid oss och bara "piper" så vi vet inte vad hon vill. Jag försöker tala om att hon måste säga vad hon vill om vi ska förstå. Då skriker hon och stampar i golvet stirrar ner imarken utan att säga vad hon vill. och hon vill inte ens ha ögonkontakt. Det kan komma flera timmar senare ex om jag frågar hon är hungrig? Jaaa, jag sa det för länge sen, säger hon.

Jaha... vad det du sa... :shock:

Jag måste erkänna att jag blir lite irriterad på situationen för jag vet inte riktigt hur jag ska tackla den! :(

Tack på förhand!!
mamma till 2 troll f 04&02
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
jag hoppas du får mer "kvalificerade" svar snart men här är några tankar. Kan ni försöka att skoja till det lite i de "pipiga" situationerna? Kanske ta någon docka eller nalle och pipa tillbaka? Jag har läst också att vissa barn gärna säger vad de vill "genom" något, alltså exempelvis en docka eller nalle. Kanske värt ett försök? :D
Som det är nu blir det mycket "vän av ordning" (kan du söka på här på forumet, det var nyligen en tråd just om vad "vän av ordning" är. Visst är din dotter så gammal att hon borde kunna prata ordentligt men man får ju försöka möta henne där hon är så att säga!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Diana

Inlägg av Diana »

Hej Hank!

Jag har också en 4-åring som då och då uppför sig så som du beskriver. Piper och gnyr och vägrar säga klart ut vad hon vill! Och jag ska säga att det kan vara mycket irriterande! Och jag måste nog erkänna att jag inte alltid hanterar situationen så tålmodigt som man skulle önska.

Men jag har märkt att om jag låter bli att fråga ut henne, bara tar henne i famn och kramar lite, pratar om annat och fortsätter med mitt, som jag höll på med, då slinker hon snart ur famnen och berättar det hon ville. Ibland hade hon inget att berätta, då går hon bara vidare till nya lekar.

Hoppas att detta kan hjälpa dig!

Diana
Hank

Tackar!!

Inlägg av Hank »

Jag tackar för svaren!

Du Diana, jag ska genast prova att bara sitta, mysa lite så kanske det kommer!? Har aldrig tänkt att det kanske inte är något utan vill bara komma och ja just det få en liten gos.... :idea:

:heart: :heart: :heart: :santa:
mamma till 2 troll f 04&02
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Ibland pipgnäller Ida eller Clara fram vad de vill.
Jag låtsas då att jag inte hör.
Men vänlig röst säger jag bara :"Prata vanligt gumman, jag hör inte vad du säger" Så kanske de upprepar nästan lika gnälligt en gång till.
Jag upprepar mina ord, och får då serverat mig en riktig mening.
Då säger jag "Jaså, var det DET du sa, jag hörde visst inte!" :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"