Hjälp till liten kusin 2V!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Länge trodde jag i min oskuld att de gav sådana uppåt-väggarna-"råd" på bvc för att de helt enkelt inte visste bättre.

Jag tror fortfarande att de inte vet särskilt bra.

Men en oerhört väsentlig faktor är också de instruktioner personalen får från högre ort. Med jämna mellanrum hålls kurser och fortbildningar där de får i rena hemläxan att lära sig vad de ska säga och inte säga.

Vill man, och kan man, tänka själv ska man inte jobba på bvc.

Under de senaste åren efter mina föreläsningar var det nu har varit - t o m i Norge nu mitt under häxprocessen :!: - har det kommit fram folk, sköterskor av den gamla stammen, som jobbat på bvc (helsestasjoner) och bekymrat sig på temat: "Vi ger fel råd. Vi VET att vi ger fel råd. Men vi måste. Vad ska jag göra :?: "
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Therese

Inlägg av Therese »

Nästan varje gång jag är på Bvc nu för tiden så har jag nåt önskemål. Jag är lite jobbig med andra ord, för jag nöjer mej inte med vad som helst längre.
Jag har tagit upp den superkänsliga frågan om andningslarm, har bett om föredrag av dietist, o försöker få dom att få upp ögonen för Active Parenting-kurserna.

De kanske tror att det är engångsgrejor, men jag kommer med uppföljning. Jag kommer att fråga om igen, så de förstår att jag faktiskt menar allvar.

Det här med andningslarm har jag även tagit upp med säljare av barnartiklar, då det för mej känns som en jätteviktig fråga. Jag har varit med om mitt barns död, dock ej i Psd, men ändock, och det ger mej legitim rätt att slå näven i bordet o folk lyssnar. Sen gör de kanske inte som jag råder, men de lyssnar i alla fall, alltid en början.

I vår kommun är Bvc så inriktad på att ta extra god hand om förstfödeskorna, med all rätt, men vart tog vi omfödeskor vägen på kartan :?:
Dessutom ska vi flerfödeskor helst inte blandas med förstföderskor då dessa kan komma att känna sej underlägsna.
Men jag kan själv bli irriterad över att föräldragrupperna inte blandades när jag bara hade min första tjej. Vad mkt jag kunde lärt mej av alla andras erfarenheter :!:

Bvc kör med lösa laboliner o kontentan av det tror jag blir dagens gnäll över de stackars små barnen som inte kommit till världen för att gnällas på. :(
Det finns inga riktlinjer, "Allt är normalt!!!" har blivit ett mantra som tar bort allt ansvar att styra upp saker o ting som blivit ett problem, tex sömnfrågan.

Usch ja, det var inte alls meningen att sväva iväg med allt detta svammel, vad jag eg vill säga är att vi borde alla göra våra påtryckningar på Bvc.
Vi borde alla slå näven i bordet o kräva att få den hjälp vi behöver. De borde sätta upp brevlådor som man kan lägga sina synpunkter i.
Precis som företag gör för att bli bättre o mer kundvänliga.

Nåja, nu är det nog dax att avsluta dagen o vila huvet innan jag blir alltför upprörd. :D
Engla-mamma

Inlägg av Engla-mamma »

Tjoho! Jag kan äntligen komma in på forumet och avlägga rapport :D

För tillfället råder lugn i lilla kusinfamiljen. Lilltjejen sover gott i sin vagn efter en bra natt med ca 3-4 timmar mellan målen, lite grymt i vagnen men till sist en behaglig sömn (med mormors hjälp då mamma varit lite risig i magen...)

Som sagt vi körde på standardmodellen ett par dagar och det fungerade kanon. Sedan helt plötsligt ville knytet inte äta sina mål längre, det gick inte att sova mer än max 1 timme både natt som dag, och då behövde det vagnas rejält för att hon ens skulle kunna tänka sig att ligga i vagnen. Vi försökte med det mesta, gå runt i huset och prata tills hon lugnat sig, gå upp och ner i trappan (vilket fungerade en stund och jag försökte till och med amma henne under tiden vi gick upp och ner, sjungade på Trollmors vaggsång...) vi körde rundor i bilen, men inget fungerade. Så höll vi på i några dagar och eftersom hon aldrig sov så kunde jag inte väcka henne i förtid och mata henne innan hon skrek upp sig. Det började bli desperat, vilket hon säkerligen också kände, och det skulle bli värre...

I söndags tyckte jag att barnet helt började ändra personlighet. Hon var helt otröstlig och verkade ha jätteont i magen. Det gick inte att avlede henne en minut utan hon grät konstant. När jag försökte ge henne bröstet blev det fullständig panik. Så där höll vi på i två dygn då jag till sist ringde sjukvårdsupplysningen (jag tyckte hon kändes lite varm och hon började spy kaskader). Det blev till att åka till akuten där de tog alla möjliga prover. Man befarade att det kunde vara en förträngning av en del av tarmen till magsäcken och då skulle det krävas omedelbar operation. Tydligen så uppstår detta fel mellan 4-6 veckors ålder och symptomen var just spyor, feber och magont. Eftersom provsvaren skulle dröja fick vi tillbringa natten på barnavdelning hos helt underbar personal. De tog sig verkligen tid att prata, lugna och förklara. Efter att ha trugat i tjejen lite mat tog personalen hand om henne så jag skulle få vila ut. En max två timmar tänkte jag, sedan kommer de in med ett skrikande barn. Döm om min förvåning när jag efter 5 timmar få ringa på klockan och fråga vart mitt barn tagit vägen och de berättar att hon sover lugnt på soffan i personalrummet!!! Hela sex timmar gick innan hon vaknade och ville ha mat!! Detta har aldrig hänt och jag var både glad för hennes skull ( äntligen fick ungen lugn och ro) och kände mig dum som sökt vård när barnet tycks må helt ok. Men alltihop slutar med att man misstänkte att tjejen haft en form ab maginfluensa, antingen har hon blivit smittad av någon i familjen (jag har ju känt av lite i magen men tortt att det berodde på stress och sömnbrist) eller att hon blivit smittad av mig genom mjölken (detta var något jag trodde var omöjligt, men det kan tydligen ske i sällsynta fall). Alla andra prover visade perfekta värden och någon tarmoperation behövdes alltså inte.

Så för att sammanfatta dagarna som följt sedan dess så kan man bara säga att lugnet råder och skruttan mår hur bra som helst. Visst lite körigt är det emellanåt i magen, men det är ju inte så konstigt. Nu hoppas jag bara att hon ska hålla sig frisk och att jag inte ska smitta henne med var det nu är som kör i min mage :?:

Jag vill också passa på att
Mamma till Engla 061015
Engla-mamma

Inlägg av Engla-mamma »

Hoppsan, tryckte visst galet!

Jo, jag vill också passa på att TACKA alla för engagemeng och goda råd, inte minst till moster som verkligen lagt ner tid på att försöka fö bukt med kusinen. Och som jag skrev i gästboken: TACK Anna för Barnaboken- den är värd sin vikt i guld!!!
Mamma till Engla 061015
Therese

Inlägg av Therese »

Det är väl det mostrar är till för! :lol: :lol: :lol:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nian

Inlägg av Nian »

Hej Engla/mamma och Therese for er story.
fantastiskt att ha en syster som du Therese, som staller upp och stottar din syster sa. Underbart att lasa att det haller pa att ordna sig for er lilla tjej, Engla-mamma.

Jag skrattade for mig sjalv nar jag apropa BVC laste denna kronika i Aftonbladet idag: http://aftonbladet.se/vss/foraldrar/sto ... 57,00.html

Kanske ar det dax for bojkott, demonstration eller nat annat spannande som de sakert hade gjort i Frankrike eller nat annat radikalt land! :)

Laste ocksa om mammorna i USA som demonstrerat mot ett flygbolag for att de vill amma: http://aftonbladet.se/vss/foraldrar/sto ... 79,00.html

Heja barnen och deras tragna foraldrar sager jag! Mer ifragasattande Therese, fortsatt vara en besvarlig person och kom till Forumet och avreagera dig.

Engla-mamma, lyllor er dotter som har det sa fint forspant med er som foraldrar!
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
Nian

Inlägg av Nian »

LYLLOS skall det vara! :D
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
Therese

Inlägg av Therese »

Ja jösses!!!

Visst är det en skruvad värld vi lever i på många sätt, och konstigheterna vet tydligen inga gränser.
Vet inte om man ska skratta eller gråta egentligen, men du har sått ett frö. Jag är lite sugen på att ta upp det här med vår bvc-tant. Som ett sätt för dom att förbättra sin verksamhet.
Undra om jag blir svartlistad då?
Får väl ge mej ut o köpa en ny våg i så fall, så vi kan följa barnens viktkurvor i alla fall. :)
Nian

Inlägg av Nian »

Med risk for att lata lite kackelforum. Varfor inte, fram for lite mamma-anarki.
Tank forr nar man inte hade nat BVC att ga till. Da fick man lita till instinkterna. Eller sin kloka gamla farmor... :D
Engla-mamma

Inlägg av Engla-mamma »

Så var det dags igen... Efter ca en veckas "bra rutiner" (mat var 3:e timme och ca 1,5-2 timmars sömn emellan) så har det börjat trassla sig lite igen. Skruttan slumrar bara under dagen ca. 20-30 minuter och sedan börjar hon gråta. Det spelar ingen roll om jag vagnar hela tiden eller om jag slutar och börja vagna när hon börja gry, hon vaknar till liv i alla fall och är inte alls nöjd. Om jag tar upp henne och försöker ge henne mat (fast jag är nästan säker på att hon är proppmätt) så vägrar hon ta bröstet utan ligger bara och tittar på mig för att sedan börja gråta. Jag har även provat att hålla henne "aktiv" i fall det skulle vara så att hon behöver mer social gemenskap men det funkar ett par minuter sedan drar sirenen igång. Jag tror hon är övertrött och har svårt att komma till ro på grund av det, men hur ska jag få henne att sova längre på dagen??? På nätterna sover hon mellan 3-5 timmar i sträck och då är hon väldigt nöjd och tillfreds, sedan börjar gråten någon gång under förmiddagen för att stegra sig ju närmare kvällen vi kommer. Någon som har liknande erfarenheter och några bra tips på hur jag ska få henne att sova djupare även på dagen. inte bara slummer :?:
Mamma till Engla 061015
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Ville bara skicka lite hälsningar från oss här i USA att du inte är ensam med dina problem. Här har vi också en konstant missnöjd lill-Skrutta som inte sover mer än 15-20 min åt gången dagstid. Vagning och åter vagning är vad som gäller här med, men nerverna tryter nog både en och annan gång på såväl pappa som mamma. Vi har nyss vagnat 8 ggn på 20 min..... Suck.... Det är väl sant som folk säger att man inte får mer än ett "snällt" barn/familj.
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Therese

Inlägg av Therese »

Vill ta upp denna tråd igen bara för att ni ska veta att kusinen nu nästan 3mån gammal ligger i sin vagn i mitt kök o snusar så gott så!

Standardmodellen o AW var SÅÅÅ rätt för henne :!:
Hon är ett barn som ifrågasätter högljutt o ordentligt, -Ska det VERKLIGEN vara så här??? (Ska bli intressant o kul att följa henne genom livet :wink: )
Och föräldrarna har lyckats få henne att förstå att -JAAA det är det! ALLT är OK!

Ville bara att ni skulle veta att tack vare er, Barnaboken o AW så ligger alltså en nöjd o sovande bebis i mitt kök inatt :D :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:heart: :-({|= :heart:

/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"