Tips önskas När,var,hur - mat till 1 åring?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Anna & Vilma

Tips önskas När,var,hur - mat till 1 åring?

Inlägg av Anna & Vilma »

Hej alla kloka!
Jag håller på bli lite smått nipprig och behöver lite tips på hur ni gör med mat och tider till era små.

För att göra en lång historia så kort som möjligt...
Vårt dags schema ser ut såhär sedan ca 1 månad tillbaka (då vi tog bort fm luren).
07,30 God morgon med Välling ca 200-240ml
08,30 Frukost oftast bara 1-2 tuggor macka
11,00-11,30 Lunch
12,15 sova 2 timmar
14,30 mellis yogurt, smörgås
17,30 Gröt/lite mat med oss ibland
19,00 Välling ca 200ml
19,15 natti natti

Mitt problem är detta att Vilma sen ca 1 vecka (tidigare inget problem) tillbaka äter ca 4-5 tuggor lunch sen är det skaka på huvudet och NEJ! Fortsätter man truga så slutar det med gråt så det har jag slutat med.

Nu funderar jag om vi ska flytta fram lunchen :? dilemmat då är bara att hon oftast är dödstrött redan vid 12,00 och somnar som en klubbad och trötthet och mat är ju inte heller så lyckad kombination :shock: .

Har någon nått tips att dela med sig?

Ska tillägga att vi har en liten donna som bara väger 8,3 kg så bvc ligger på med maten, hur viktigt det är osv. 8-[ som om man inte fattar det själv :wink: .

Fick Vilma själv välja i dagsläget så tror jag att hon skulle välja välling morgon, middag, kväll :roll: ... Jag upplever inte att det är ev. tänder som stör heller utan det är bara viljan och matlusten det sitter i.

Hoppas någon orkade läsa ända ner hit och förhoppningsvis också orkar skriva nån rad :D . Tack på förhand! /Anna
Mamma Anna 31 ?r, dotter Vilma f?dd dec.-03. Har till?mpat Anna?s kloka r?d fr?n b?rjan och f?rutom lite kolik i b?rjan s? har vi varit lyckligt lottade till natts?mn.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag antar att hon äter lite tillsammans med dig vid frukost - annars skulle jag nog skippa det. Mellan 7.30 och 11.30 är det ju ändå bara 4 timmar, så det räcker. Och absolut inget annat mellan måltiderna.

Du kan ju alltid - efter maten - ge välling som matdryck i stället för vatten. Då får hon ju i sig en del även om hon inte skulle äta så mycket.

En fråga - äter hon själv? Eller har hon fått försöka? Vi har i och för sig ett matvrak, men hon vill INTE bli matad, så hon äter numera nästan all mat själv. Kan vara värt ett försök - det blir mycket kladd och mycket hand över hand i början men det finns papper och disktrasor och heltäckande haklappar :lol:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Anna & Vilma

Inlägg av Anna & Vilma »

Hej och tack för ditt snabba svar.

Ja, hon äter LITE = nästan ingen frukost så det skulle jag inte räkna som ett mål mat.

Det jag är rädd för när det gäller att ge vällingen efter maten är den att hon redan nu vet att "när hon ätit mat så får man efterrätt" :roll: ,det har hon dock inte fått nu de senaste dagarna i hopp om att hon ska ta maten, så då är jag lite kluven att ge välling utifall att hon får för sig att äter jag inte mat så får jag i varje fall välling efteråt :? .

När det gäller att äta själv så gör hon det när det är "bit mat" dvs makaroner och köttbullar eller dyl jag kan dock inte påstå att hon lyckas peta i sig en mättande portion :wink: . Jag har inte släppt henne lös på "blöt mat" om du förstår vad jag menar men det kanske jag borde prova.

Tack för ditt svar än en gång./Anna
Mamma Anna 31 ?r, dotter Vilma f?dd dec.-03. Har till?mpat Anna?s kloka r?d fr?n b?rjan och f?rutom lite kolik i b?rjan s? har vi varit lyckligt lottade till natts?mn.
mia75

Inlägg av mia75 »

:D Så här skulle jag ha gjort:

7,30 frukost: macka, youghurt ev. välling
11,00 välling
14,30 lagad mat
17,30 gröt
19,00 välling
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Electrifying

Inlägg av Electrifying »

Hejsan!

Våra dagar ser nästa exakt ut som era. Undantaget är vällingen på morgonen som vi tog bort när han var 7 månader ungefär.

Antons mamma

Anton f?dd 20031219 sover gott utan kuren.
Anna & Vilma

Inlägg av Anna & Vilma »

Hej Electrifying
Jag blev nyfiken hur ni gjort i stället för vällingen. Har ni gått upp och ätit frukost direkt istället?

För oss har det inte varit ett alternativ tidigare för Vilma är vrååålhungrig :twisted: direkt hon slår upp sina gröna därför har hon fått välling direkt. Nu börjar det därimot lugna ner sig och jag funderar mer och mer på att gå upp och äta istället.

Tack för alla svar! / Anna
Electrifying

Inlägg av Electrifying »

Våra dagar ser ut ungefär så här..

07.30-08.00 Frukost med gröt, smörgås och mjölk.
11.30 Lunch
12.00-14.30 Sover
14.30 Mellis
17.00 Middag
19.00 välling å sängen

I början när vi tog bort vällingen så försökte vi vara uppe en stund innan vi åt och med tiden var det som om han förstod att det kommer mat så nu leker han glatt fram till frukost om han vaknar tidigt. Det funkade väldigt smidigt men om du skulle ha problem så försök att bara flytta fruksten kanske 5 minuter i taget så att den tillslut hamnar ungefär där du vill ha den. Det är ju så olika från barn till barn.

Han äter lite drygt 200ml välling på kvällen och på det håller han sig ungefär 13 timmar.
Antons mamma

Anton f?dd 20031219 sover gott utan kuren.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"